איך להתאבד? כיצד להכין סמים? יש לטפל במהירות בסכנות ה-ChatGPT

יש לפעול בכל מקום, כדי שאף נער במצוקה לא יקבל מענה לשאלה כיצד להתאבד ואף פושע או משתמש לא ילמד איך להכין קריסטל מת' - לא מגולשים בני אנוש, אטומי לב ונבזיים, ולא מהצ'ט

נדרשת רגולציה על ה-AI - גם כדי למנוע התאבדויות.

הזמן: בוקר אחד הימים באמצע יוני 1997. המקום: אזור השרון. טוראי ערן אדרת לקח את כלי הנשק שברשותו, הלך לשדה סמוך לביתו וסיים את חייו הקצרים והלא ממוצים בירייה.

ערן התגייס במרס 1997. הוא היה עכבר רשת, גיק במונחים של היום, ומלא רצון ותשוקה לעסוק בתחום האהוב עליו – מחשבים. לצערו, הוא שובץ באפסנאות, ועסק בפריקת ציוד ממשאיות כל הימים. מפקדיו לא רצו לשקול החלפת מקצוע: "תהיה לפחות חצי שנה בתפקיד ואז תבקש", אמרו לו. ערן ביקש לראות קב"ן (ר"ת קצין בריאות נפש), אך בשל אטימות, ביורוקרטיה או שילוב שלהם – הוא סורב.

לפני התאבדותו, ערן שיתף גולשים בקבוצת דיון באינטרנט – שהיה אז בתחילת דרכו ולא פופולרי כמו היום – במצוקותיו הנפשיות. למרבה הצער, חלאות היו ברשת כבר אז, והוא קיבל לא מעט תגובות שעודדו אותו להתאבד. אחת מהן הייתה מפורטת: הגולש הסביר לו באופן מדויק כיצד להשתמש ברובה ה-M16 שלו כדי לבצע את המעשה.

אביו, ד"ר אבשלום אדרת, סיפר בעבר כי "ערן מצא מפלט באינטרנט. זה היה העולם שלו, שהחליף מהרבה בחינות את העולם הפיזי. גיל ההתבגרות לא עבר עליו באופן פשוט… בכיתה י"ב הוא התחיל יותר ויותר להיעדר מבית הספר וישב בבית, לימד את עצמו, ניגן, עולם שלם היה לו. לא חששנו כל כך… היום אני יודע שזו הייתה טעות גדולה מאוד. אחד הסימנים למצוקה גדולה של ילדים בא לידי ביטוי בהיעדרות מבית הספר. ברגע שהם מחליטים לוותר על בית הספר, צריכה להידלק נורה אדומה… מטעם בית הספר קראו לנו פעם אחת לשיחה, הוא לא רצה לבוא, דיברנו איתו וכאן זה נגמר. הם היו צריכים לדעת שאסור לעבור על זה לסדר היום, היו צריכים להזעיק אותנו, שנתייחס לזה ברצינות מוחלטת".

יש לפעול בכל מקום כדי שערן אדרת הבא לא יקבל מענה לשאלה "איך להתאבד בעזרת רובה M16?" – לא מגולש בן אנוש אטום ונבזי ברשת, ולא מהצ'ט. לתשומת לב הקוראים לוין, קיש, ארבל ונתניהו – זה דבר שכן כדאי שתתעסקו בו

בישראל יש מאות התאבדויות בשנה, ויותר מאלפי ניסיונות התאבדות, כאשר כחמישית מהם – של צעירים מתחת לגיל 24. על מנת לצמצם את אותם ניסיונות התאבדות נדרשת התייחסות רב מקצועית, רב משרדית, של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים. יש להקשיח את הרגולציות לתחום, ככל שיש כאלה. יש לבנות אסטרטגיות של העלאת המודעות לנושא, אסטרטגיות לטיפול ומניעה – בבתי הספר, במסגרות החינוכיות המשלימות, בתנועות הנוער ובמדיה החברתית. אסטרטגיות אלה יכולות להצליח.

אולם, כפי שמחקר של צ'ק פוינט שאותו פרסמנו היום (ב') מראה, לא רק גולשים ערלי לב יכולים לספק הוראות איך להתאבד. אם ערן היה חי היום ורוצה ליטול את חייו, הוא היה יכול לשאול את ה-ChatGPT איך לעשות זאת, ויש מצב שהצ'ט היה עונה לו. כך הכלי עשה במחקר כשנשאל כיצד להכין פצצה וסם קטלני ביותר כמו קריסטל מת'.

כלל הרשויות, גורמי החקיקה, האכיפה, החקירה והחינוך נדרשים לעשות כל שביכולתם כדי שלא ניתן יהיה לעקוף את מנגנון הצנזורה של ה-ChatGPT. המענה לכך, גם אם הוא חלקי, הוא רגולציה – כמו שיש בחלק מהמדינות על רשתות חברתיות, למשל. על כולנו – הממשלה, הכנסת, הארגונים ואנחנו, האזרחים – לפעול בכל מקום כדי שערן אדרת הבא לא יקבל מענה לשאלה "איך להתאבד בעזרת רובה M16?" – לא מגולש בן אנוש אטום ונבזי ברשת, ולא מהצ'ט. לתשומת לב הקוראים יריב לוין, יואב קיש, משה ארבל ובנימין נתניהו – זה דבר שכן כדאי שתתעסקו בו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבשלום אדרת

    מצטרף לקריאה של אנשים ומחשבים לגבי הסכנה ולגבי חשיבות מציאת דרכי התמודדות איתה. גם בלי זה יש יותר מדי התאבדויות במדינה (לפחות 500 בכל שנה) ויותר מדי נסיונות אובדניים שמגיעים לחדרי מיון (למעלה מ 7000)!

אירועים קרובים