עוד דו"ח מראה: ישראל נשארת מאחור בהשקעות בהיי-טק

דו"ח של SNPI מראה: סך ההשקעות בהי טק הישראלי בששת החודשים האחרונים עמד על 3.7 מיליארד דולר - צניחה של 68% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, בעוד שבארה"ב ואירופה ניכרים סימנים של התאוששות

ההשקעות בהיי-טק הישראלי - בצניחה.

מכון המחקר והמדיניות SNPI מפרסם את סקירת החציון הראשון של שנת 2023 בהיי-טק הישראלי, בהמשך לסקירת הרבעון הראשון של השנה שפורסמה באפריל האחרון. שני הנושאים המרכזיים המשפיעים על הכלכלה הישראלית ותעשיית ההיי-טק נותרו המיתון הגלובלי וחוסר היציבות בעקבות שינויי החקיקה המוצעים. השילוב בין השניים הביא לפגיעה קשה ומתמשכת בהיי-טק הישראלי בחציון הראשון.

הסקר של SNPI מראה, שסך ההשקעות בחצי השנה האחרונה הוא הנמוך ביותר מאז 2018 ועמד על כ-3.7 מיליארד דולר, ירידה של כ-31% מהחציון הקודם, וירידה של 68% ביחס לחציון הראשון של 2022. ניכרת ירידה גם במספר סבבי הגיוס: מספר הסבבים ברבעון האחרון עמד על 103 – לעומת 250 בתקופה המקבילה אשתקד. זהו הרבעון השישי ברציפות של ירידה בהשקעות. סך ההשקעות בסטארט-אפים ישראליים ברבעון השני של 2023 עומד על 1.7 מיליארד דולר, גם הוא הנתון הנמוך מאז 2018.

ירידה בישראל, לעומת התאוששות בעולם.

ירידה בישראל, לעומת התאוששות בעולם. צילום: SNPI

נתונים אלו מוכיחים שישראל נשארת מאחור בזמן שהעולם מתאושש מהמיתון שפגע בהשקעות בהיי-טק. המשך הירידה בהשקעות בישראל מתרחשת בשעה שארה"ב ואירופה מתחילות לצאת מהמשבר עם עלייה בהשקעות הון סיכון של 15% ו-34%, בהתאמה, ברבעון האחרון. חלק מהיציאה של סקטור ההיי-טק העולמי מהמיתון מיוחסת להשקעות גדולות בטכנולוגיות AI: ההערכה היא, כי כ-1,400 חברות היי-טק בישראל משתמשות בטכנולוגיה זו, כאשר סך ההשקעות בשנתיים האחרונות בחברות אלה עמד על כמחצית מסך השקעות הון-הסיכון בהיי-טק הישראלי. עם זאת, יש לזכור כי בינה מלאכותית אינה סקטור מובחן, ולכן מדובר בהערכות בלבד. הצניחה החדה בהשקעות במחצית הראשונה של השנה חצתה את כל הסקטורים, אך בסקטור האגרי-פוד-טק הייתה המתונה ביותר. בחציון הראשון של 2023 נרשמה ירידה משמעותית בסכומי ההשקעות בכלל הסקטורים המרכזיים באקוסיסטם הישראלי, כאשר בפינטק וב-IT ארגוני ואבטחת תשתית נתונים נרשמו הירידות הגדולות ביותר ביחס לשנת השיא 2021 (ירידות של 82% ו-83%, בהתאמה). מבין הסקטורים שנבדקו, בסקטור טכנולוגיות האבטחה, שברובו משויך לסייבר, הייתה הירידה המתונה ביותר ביחס לשנה שעברה (44%). הירידה המתונה ביותר ביחס לממוצע החציוני של 2021 נרשמה בסקטור האגרי-פוד-טק (60%).

הירידה בהשקעות בהיי-טק המקומי באה לידי ביטוי גם בשכר בענף, ולאחר עשור של עלייה – קיפאון בשכר הריאלי בהיי-טק. קצב העלייה לאורך 10 השנים האחרונות עמד על כ-3.7% בשנה בממוצע. עם זאת, השילוב של האינפלציה הגבוהה לצד ירידה בעדכוני השכר הובילה לקיפאון בשכר הריאלי בחודשים האחרונים.

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר משותף ב-SNPI: "נתוני החציון הראשון של השנה הם נורת אזהרה נוספת לכל מי שעתידה הכלכלי של ישראל חשוב לו. ההיי-טק הישראלי עלול שלא להישאר כאן בעוד עשור גם ללא חוסר היציבות הפוליטית – ואף מוקדם יותר באווירה הנוכחית. עלינו לזכור, שאין לישראל מונופול על חוכמה, ובוודאי שלא על משאבים. מה שיש לישראל הוא יתרון טכנולוגי עצום, שנבנה בעמל רב במשך עשורים, שחייבים לשמרו – ולשם כך דרושה אסטרטגיה המכתיבה מדיניות חכמה, עקבית במטרותיה, וגמישה בכליה. אין לנו זמן לבזבז".

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "לאור השינויים המשמעותיים מאז תחילת העשור הנוכחי – אינפלציה עיקשת וסביבת ריבית גבוהה, שינויים גיאו-פוליטיים, ובעיקר עליית טכנולוגיה חדשה, שהשפעתה צפויה להיות חסרת תקדים – חשיבות השותפות בין הממשלה לתעשייה מתעצמת. דווקא על הרקע הזה, אנחנו מודאגים במיוחד מההתפתחויות הפוליטיות של השבועות האחרונים. הפוטנציאל הטכנולוגי והאנושי בישראל נותר מהטובים בעולם, וישראל צריכה ויכולה לנצל את גל הטכנולוגיה החדש כדי לחזק עוד יותר את מעמדה במרוץ החדשנות העולמי. עם זאת, המשך המגמה השלילית של החודשים האחרונים עלול למחוק את הישגי תעשיית ההיי-טק שנבנתה פה ב-40 השנה האחרונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים