ארה"ב שוקלת הטלת הגבלות על שיווק שבבי AI לסין

הדיווח בדבר התוכניות להגבלת משלוחי שבבי הבינה המלאכותית למדינה שהאמריקנים אינם בוטחים בה כיום, מתבסס על דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, שטוען כי אם יצא לפועל, למהלך תהיה השפעה על יצרניות השבבים

לא עלה על סדר היום במפגש. יצוא שבבי AI מארה"ב לסין.

ארצות הברית שוקלת באחרונה אפשרות להטיל מגבלות חדשות על ייצוא שבבי בינה מלאכותית לסין, כך לפי דיווח אחרון של הוול סטריט ג'ורנל.

אם ייושמו, למגבלות הייצוא הפוטנציאליות הללו יהיו השלכות משמעותיות, כך נטען בדיווח, לא רק על סין אלא גם על אנבידיה (Nvidia) – היצרנית האמריקנית המובילה של שבבי AI, שבין השאר נמצאים בשימוש נרחב בידי הצ'אטבוט המפורסם ChatGPT. השפעת שינוי המדיניות, אם יתקבל, צפויה לחול גם על AMD, יצרנית שבבים רב-לאומית הפועלת מארה"ב.

משרד המסחר האמריקני, כך דיווח הג'ורנל בהתבסס על מקורות אנונימיים שציטט, עשוי לאכוף את האיסור על יצרניות אמריקניות למשלוחי שבבים לתחום ה-AI אל סין כבר בחודש הקרוב.

אחד ממחוללי השיבוש והאיום בתחום הבינה המלאכותית. ChatGPT

אחד ממחוללי השיבוש והאיום בתחום הבינה המלאכותית. ChatGPT צילום: ShutterStock

המאבק על שבבי ה-AI כבר החלק בסתיו

לא מדובר במקרה הראשון של הגבלות על ייצוא שבבי בינה מלאכותית לסין. בספטמבר הקודם ממשלת ארה"ב כבר הטילה מגבלות על יצוא שכזה, שכללו איסור על שבבי A100 ו-H100 של אנבידיה, יחד עם שבבים מסוימים של AMD.

שבב A100 של אנבידיה משמש בתעשיות שונות, כולל בתעשיות הפיננסים והביוטכנולוגיה, ומסוגל להפעיל מחשבי-על, מערכות בינה מלאכותית ודאטה סנטרים.

בתגובה להגבלות שהוטלו בסתיו 2022, אנבידיה החלה לספק ללקוחות הסיניים שלה שבב AI פחות חזק בשם A800, אשר עקף את בקרות הייצוא. עם זאת, באחרונה התברר כי שבב ה-A100 האסור נמכר בשוק השחור בסין במחיר כפול מזה הרגיל. ובנוגע לשבב ה"חלש" יותר, מסתבר כי אפילו שבב זה עשוי להיכלל בהגבלות החדשות שנמצאות על הפרק כעת.

כוונת ממשל ביידן ביישום צעדים אלה, היא לעכב את התקדמותה של סין בתחום הבינה המלאכותית המאוד לוהט ומשפיע כיום. במיוחד – בגזרה הצבאית. עם זאת, מגבלות הייצוא הללו ישפיעו גם על תעשיית הבינה המלאכותית המסחרית של סין. הפרסום של הג'ורנל אודות התוכנית לבדו, כבר הוביל לירידה בערך מניות חברות ה-AI מסין, עקב חשש זה.

מלחמת הסחר בין סין-לארה"ב כבר ניטשת מזמן. ביקורו האחרון של שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, בסין נועד לייצב את היחסים בין שתי המעצמות, שבשנים האחרונות מתדרדרים לכדי מאבק סיני-אמריקני נחוש ומר, שחורג מגזרת הסחר. מאידך, התייחסותו של הנשיא, ג'ו ביידן, לנשיא סין, שי ג'ינפינג, כאל "דיקטטור" החמירה את המצב שוב.

בנוסף, לתוכניתו של הנשיא ביידן להוציא בעתיד הקרוב צו ביצועי, שמטרתו לסנן השקעות המיועדות לסין ולמנוע תמיכה בצבא הסיני, בוודאי שלא תהיה תרומה חיובית לתקינות היחסים בין המעצמות.

נדרש לסוגיית ה-AI בהקשר ליכולותיה של סין. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן.

נדרש לסוגיית ה-AI בהקשר ליכולותיה של סין. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: ShutterStock

עוד מהלכים למען עצירת יכולות הבינה המלאכותית של סין

על פי הדיווחים, כעת ממשלת ארה"ב גם שוקלת הטלת מגבלות על השכרת שירותי ענן לחברות בינה מלאכותית סיניות, מה שישפיע על יכולתן לעקוף את השינוי במדיניות יצוא השבבים אל המדינה. חברות סיניות מעדיפות לעתים קרובות ספקיות ענן אמריקניות, בשל מאמצי ההתרחבות הגלובלית שלהן, ולכן גישה מוגבלת לשירותי ענן בארה"ב עלולה לסבך את תוכניות ההתרחבות הללו ויחד איתן את יכולת העמידה בתקנות אחסון הנתונים המקומיות במדינות השונות.

עוד דווח כי ממשלת ארה"ב דחקה בדרום קוריאה לא לאפשר ליצרניות השבבים המקומיות שלה למלא את המחסור בשבבי ה-AI שיש או שייווצר בסין.

לפי הדיווחים, חברות טכנולוגיה בסין אוגרות את שבבי הבינה המלאכותית של אנבידיה מתוך כך שהן מודעות לצרכי הפיתוח העתידיים של ה-AI שייתקלו בהם. יתרה מכך, לפי הדיווחים, ענקיות הטכנולוגיה הסיניות ביצעו השנה הזמנות בהיקף גדול מבעבר של שבבי אנבידיה.

העדכון בנוגע לפיקוח היצוא המתוכנן צפוי ביולי הקרוב, וזה עתיד להשפיע עוד יותר לרעה על יחסי ארה"ב-סין. 

גם משרד המסחר האמריקני וגם אנבידיה סירבו להגיב על מגבלות היצוא המתוכננות למעבדי ה-AI.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים