שני דו"חות מראים: נמשכת הירידה בגיוסים בהיי-טק הישראלי

נתונים שפרסמה חברת המחקר IVC מראים כי סכום בהשקעות של קרנות הון-סיכון ישראליות צנח ברבעון השני של השנה ב-65% ● עם זאת, מדובר בעלייה קלה לעומת הרבעון הראשון ● דו"ח נוסף עוסק במשקיעים הישראליים בלבד

נמשכות הירידות בגיוסים של ההיי-טק הישראלי.

שני דו"חות שפורסמו היום (ד'), שניהם של חברת המחקר IVC, שמתמקדת בהיי-טק, מצביעים על ירידה דרמטית בפעילות ההון-סיכון בישראל. הם מצטרפים לכמה דו"חות שפורסמו בחודשים האחרונים, שכולם מראים את המגמה המדאיגה.

IVC פרסמה בשיתוף פירמת עורכי הדין גורניצי ושות' דו"ח שמסקר את פעילות קרנות ההון-סיכון הישראליות, שממנו עולה כי ברבעון הראשון של 2023 חלה ירידה חדה בהשקעות שלהן, ובשיתוף לאומי טק – נתונים ראשונים על הגיוסים ברבעון השני של השנה, וגם הם לא חיוביים. בשני המקרים, מדובר בתוצאה של חוסר היציבות הפוליטית בישראל, לצד המשבר העולמי.

הדו"ח של IVC ופירמת עורכי הדין גורניצי ושות' מתייחס גם לכל 2022, וגם בו מוכח כי מדובר בתקופה שבה ידעה סצנת הסטארט-אפים וההון-סיכון הישראלית את המשך הלבלוב שהיא החלה עם היציאה מהקורונה. בשנה שעברה השקיעו קרנות ההון-סיכון הישראליות 4.6 מיליארד דולר בחברות היי-טק מקומיות – הסכום השנתי השני בגובהו בהיסטוריה. הסכום הגבוה ביותר היה ב-2021, אז עמד היקף הגיוסים על 5.6 מיליארד דולר. עם זאת, על פי אותו דו"ח, ברבעון הראשון של 2023 חלה ירידה חדה מאוד, עם ארבעה גיוסים בלבד, בסך כולל של 165 מיליון דולר.

על פי הנתונים הראשוניים מדו"ח הרבעון השני של IVC ולאומי טק, חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו בתקופה זו 1.78 מיליארד דולר. מדובר בצניחה של 65% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, זוהי עלייה של 2% לעומת הרבעון הראשון של 2023. זוהי הפעם הראשונה בששת הרבעונים האחרונים שבה מגמת הירידה בנוכחות המשקיעים הזרים בהשקעות בחברות ההיי-טק הישראליות נשברת. יש לקוות כי מדובר בבלימה שתביא לשינוי מגמה, ולא בעצירה זמנית בירידות.

מנכ"לית לאומי טק, תימור ארבל-סדרס, אמרה כי "אנחנו ממשיכים לראות ירידה של סבבי הגיוס ברמה השנתית – הן בסכומים והן במספר החברות שמגייסות. יחד עם זאת, אנחנו מזהים סימנים ראשונים להתייצבות בקצב הגיוסים, בזכות השקעות Follow On, לעומת עצירה של השקעות ראשוניות. מעניין יהיה לראות איך יתפתחו החודשים הקרובים. עוד מעניין יהיה לראות כיצד החברות יתאימו את סבבי הגיוס לרוח התקופה ולסביבה הכלכלית החדשה שאנחנו מצויים בה, כך שיתאפשרו עסקאות ורכישות חדשות בשוק"..

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים