שגעון ה-AI: האם אנחנו נמצאים בתחילתה של בועה?

חגיגת הבינה המלאכותית מעלה שאלות כבדות משקל, ובמרכזן: האם זאת בעצם בועה שתתפוצץ בחוזקה, כמו שקרה במשבר הדוט.קום? בכל מקרה, כדאי להיזהר

הבינה המלאכותית - בועה או לא?

ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית משפיעות גם על שוק ההון, והמניות של חברות ה-AI הן כיום בין המבוקשות בוול סטריט. מחקר שפרסמה אוניברסיטת פלורידה מדגים זאת מצוין: הוא מצא שהשקעה של דולר אחד במניה של חברה שקשורה בטרנד החדש של ה-GPT הייתה שווה, לאחר תקופה קצרה, 5.5 דולר.

לצד החגיגה הזאת, ובעצם בגללה, עולות שאלות, ספק אזהרות, שאולי מדובר בתחילתה של בועה, במשהו שמזכיר את משבר הדוט.קום, שבו חברות צמחו הרבה מעבר לשווין האמיתי – והתפוצצו וקרסו במהרה.

כמובן שלאיש אין תשובה חד משמעית לכך, אבל התבוננות בשוק המניות בוול סטריט מלמדת שהבינה המלאכותית היא אירוע מעניין, שראוי לבחון אותו לא רק מהזווית הטכנולוגית, שמציתה את דמיונם של מיליוני אנשים, אם לא מאות מיליוני, אלא גם מזו הפיננסית. הנה שתי דוגמאות: השער של מניית ענקית השבבים אנבידיה, שנכנסה חזק לעולמות הבינה המלאכותית בכלל, וזו היוצרת (Generative AI) בפרט, כמעט ושולש מאז תחילת השנה, וקרנות שמשקיעות בבינה מלאכותית ושנסחרות בבורסה הגדילו את תזרימי ההשקעות שלהן ב-30%.

רבותיי, ההיסטוריה תחזור?

עם כל הכבוד לחגיגת ה-AI, אנליסטים לא מעטים מציינים שצריך ללמוד מההיסטוריה, וזו מראה לנו שסופן של השקעות מוגזמות בשיגעונות טכנולוגיים פופולריים, שפורצים אל העולם בחוזקה, להתפוצץ ולהתפוגג לפחות באותה עוצמה. הדוגמה הכי מוכרת היא התפוצצות בועת הדוט.קום בסוף שנות ה-90' ובראשית שנות ה-2000, שכבר הוזכרה כאן. התפוצצות הבועה הזאת אמנם לא הורידה כהוא זה מהעוצמה של האינטרנט, שממשיך להיות לו מקום דומיננטי מאוד בחיינו, אבל היא כאבה מאוד לכיסים של המשקיעים בחברות ה-ווב.

ענקית השירותים הפיננסיים הצרפתית סוסייטה ג'נרל, אחת הגדולות בתחומה באירופה, צופה שגורל מניות הבינה המלאכותית עלול להיות דומה למה שקרה במשבר הדוט.קום. האנליסטים של החברה מנמקים את התחזיות הקודרות שלהם בכמה סיבות: ראשית, הם ממליצים לשים לב לגל הרגולציה על הבינה המלאכותית. זו נמצאת על סדר היום של ממשלות ופרלמנטים רבים ברחבי העולם, כולל בישראל. בין היתר נשקלות אפשרויות להגדרת כללים שמסדירים את ה-AI, כדי למנוע פגיעה בבני אדם.

היבט אחר הוא ההשפעה של הבינה המלאכותית על עולם התעסוקה והחשש שהיא תגרום להיעלמותן של משרות רבות. על פי גולדמן זאקס, כשני שלישים מהמקצועות בארצות הברית יהיו חשופים לאוטומציה בהשראת הבינה המלאכותית, ובין רבע למחצית מהעובדים בהם עלולים להיות מוחלפים במכונות. דו"ח אחר של גולדמן זאקס קבע כי בין התחומים שעלולים להיות מושפעים ביותר מהבינה המלאכותית, בהקשר של העובדים בהם, אלה התוכנה לארגונים, שירותי הבריאות והשירותים הפיננסיים.

"שיטפון של בינה מלאכותית"

האנליסטים של סוסייטה ג'נרל מזהירים בנוסף מפני "שיטפון של בינה מלאכותית". הכוונה היא לחברות שמפרסמות שהן נמצאות עמוק בתחום הבינה המלאכותית, כשבפועל אין להן כל קשר אליו. החברות האלה רואות זאת כדרך לגרוף רווחים על גבי טרנד פופולרי, אלא שבמקרה של ה-AI, קשה לזייף לאורך זמן. סימנים ראשונים למגמה מסוכנת זו כבר נראים בהתנהגות של מניות מסוימות בנאסד"ק, אומרים המומחים.

עם כל הכבוד לחגיגת ה-AI, אנליסטים לא מעטים מציינים שצריך ללמוד מההיסטוריה, והיא מראה לנו שסופן של השקעות מוגזמות בשיגעונות טכנולוגיים פופולריים, שפורצים אל העולם בחוזקה, להתפוצץ ולהתפוגג לפחות באותה עוצמה.

יש לציין שהאנליסטים לא מסתפקים באזהרות ולא רק מקלקלים את מסיבת ה-AI, אלא גם מציעים פתרונות איך להשקיע בתחום ולא להתרסק. גם כאן חל הכלל הידוע בשוק ההון: לא לשים את הביצים בסל אחד. מומלץ למי שמשקיע בבינה מלאכותית, או רוצה להשקיע בתחום, לפזר את ההשקעות שלו בכמה חברות שיש להן קשר כזה, כאשר לא כולן צריכות להיות חברות שמפתחות פתרונות. כך, למשל, אם משקיעים מזהים שחברה מסחרית גדולה, למשל חברת תעופה או חברת שירותים, שמשתמשת בבינה מלאכותית ומצליחה לייצר יתרון בולט בשוק בשל כך, יש מקום שהם יבדקו את המניות של החברה הזאת ויחליטו האם לרכוש מהן.

הזהירות שיש לנקוט כלפי מניות הבינה המלאכותית קשורה גם למצב הכלכלי. האינפלציה והעלאות הריבית בעקבותיה משפיעות גם על מניות ה-AI, ועלולות להביא להאטת פעילות והשקעות גם בתחום זה. נכון שיש התחלה של התאוששות מהמשבר, אבל עדיין מוקדם להכריז על סיומו.

יש גם צד אופטימי, בנוסף לפיתוחים הטכנולוגיים (אלה מהם שמועילים לעולם) בתחום הבינה המלאכותית: גולדמן זאקס פרסמה לא מכבר תחזית שלפיה הבינה המלאכותית תביא לגידול של 7% בתוצר העולמי בעשור הקרוב ולצמיחה של 1.5% בפריון העבודה.

השורה התחתונה: מהפכת הבינה המלאכותית לא ניתנת לעצירה וככל שהזמן יחלוף, היא תמצא ביטוי ביותר ויותר תחומים. האם החברות שמפתחות את הפתרונות להייפ החדש הזה והמשקיעים בהן ימשיכו לגרוף רווחים? או שאולי אנחנו בתחילתה של בועה, שעתידה להתפוצץ במוקדם או במאוחר – וזה יהיה כואב מאוד? היזמים והמשקיעים צריכים לתת את הדעת על השאלות האלה, דווקא בגלל אווירת המסיבה סביב ה-AI . ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה במקרים כאלה, וכדאי להיות זהירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים