"הורדנו חסמים, ליצירת אמון בחברות השירותים הפיננסיים הדיגיטליים"

עודד סלומי, מנהל מערכות תשלום וחבר הנהלה בבנק ישראל, סיפר על ההיערכות של הרגולטור הפיננסי לפעילות של החברות החדשות, שאותן הוא מכנה "לא בנקים"

עודד סלומי, מנהל מערכות תשלום וחבר הנהלה בבנק ישראל.

הדרך להפוך לחברה שמספקת שירותים פיננסיים דיגיטליים לא קלה, גם אם היא לא מתכוונת לספק שירותים בנקאיים מלאים. רישיונות, ציות לרגולציות, וכן גישה למערכות תשלום פיננסיות ולתשתיות של השוק ולמידע על לקוחות הם חלק מהחסמים שעומדים בפני חברה, קטנה או גדולה, שנכנסת לשוק הזה ולא מגיעה מהבנקאות המסורתית או מנגזרת שלה.

עודד סלומי, מנהל מערכות תשלום וחבר הנהלה בבנק ישראל, דיבר בכנס Fintech Junction של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (ד') במלון הילטון בתל אביב, על ספקי השירותים הפיננסיים של העתיד. הוא אמר כי בנק ישראל עושה מאמצים גדולים להיות קרוב לקהילת הפיננסים בארץ, לרבות הפינטק, ולפעול מולה ויחד איתה. אחד ההיבטים לכך הוא הורדת החסמים, באופן מלא או חלקי, כדי לאפשר את השוק של מה שהוא מכנה "לא בנקים".

"לפני חמש שנים התחלנו לשתף פעולה עם קובעי חוקים ומדיניות בשוק הפיננסים הדיגיטלי באירופה ובארצות הברית, וזה עזר לנו ליצירת חוק שיספק את הרגולציה שתאפשר לתת רישיונות ל-'לא בנקים'. העולם הבין כבר לפני זמן רב למדי שלא חייבים להיות בנק כדי לספק את רוב השירותים שהבנקים מספקים, אבל אנחנו רוצים להבטיח שהכסף של מי שמפקידים את כספם ב-'לא בנקים' לא יימצא בסיכון. הורדנו את החסמים כדי לאפשר לציבור לתת אמון גם בחברות האלה", אמר.

סלומי התייחס לכל אחד מהחסמים הללו. "ספקיות שירותים פיננסיים יכולות כעת לקבל הפקדות, אבל לא יכולות להשתמש בהן כדי לספק אשראי לצד שלישי, כמו שבנק מסורתי יכול. זה דומה לרגולציה במקומות אחרים בעולם", ציין. "עוד שינוי הוא שעד כה, רק הבנקים קיבלו גישה למערכת התשלומים ולהוראות בנק ישראל. גם החסם הזה הורד במלואו. חוק הבנקאות הפתוחה מאפשר כעת לעקוב אחרי המידע שמספר מה נכנס לחשבון של הלקוח הפוטנציאלי ומה יוצא ממנו, וזה עוד כלי שמאפשר ל-'לא בנקים' להציע את השירותים שלהם".

מנוע להמרה דיגיטלית

זלטה קאקר, מנהלת חשבונות לקוח של מאנדיי ב-Entrypoint, סיפרה כיצד הפתרון של החברה יכול לשמש מנוע להמרה דיגיטלית. "מהי המרה דיגיטלית?", שאלה והשיבה: "זהו תהליך של התאמה בידי ארגון כדי לשנות או ליצור שירותים או תפעול. עושים את זה בחיי היום יום – באמצעות כלים טכנולוגיים, כמובן".

"ההבנה מהי המרה דיגיטלית חשובה מאוד, ויש הבדל בינה לבין דיגיטציה של שירותים ומשאבים, שהיא רק הצעד הראשון בתהליך", הוסיפה. "המרה דיגיטלית היא החלפת תהליכים בכאלה דיגיטליים בכל תחומי החיים שלנו, על ידי כלים, פלטפורמות ואסטרטגיות שיהפכו את הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם כל מה שסביבנו לדיגיטלית. זה סובב סביב תהליכים עסקיים, אבל גם אנשים חייבים לשנות את ההתייחסות שלהם כדי שיאמצו את הכלים החדשים שאנחנו מספקים להם", אמרה.

מהו הכלי המתאים? כיצד יודעים זאת?, שאלה קאקר, ומיד ענתה: "אנחנו חייבים להבין את המוכנות של האנשים שלנו לאמץ את ההתקדמות, כדי שיהיה איזון ויישור בין כולם, וכאמור, חייבים לבחור כלים נכונים לעסק. Monday.com היא פלטפורמה שמציעה את זה. מדובר במערכת שעוזרת לאלפי ארגונים בעולם להשיג את הגמישות ואת השקיפות שצריך עבור כל עובד בארגון, עם העלאה של פרודוקטיביות, קלות שימוש ואי צורך בכתיבת קוד. במקרה הצורך, אפשר להשתמש ב-API בקוד פתוח".

ענן שמשנה את המשחק

אורן אייש, Country Leader לתחום הענן הציבורי ביבמ ישראל, דיבר על הענן שהחברה מציעה לחברות השירותים הפיננסיים. הוא סיפר שמדובר בפלטפורמה מתקדמת, שנבנתה עבור בנקים וספקי שירותים פיננסיים ויחד איחם. "בדקנו מהם המחסומים שעומדים מולם בכדי שיאמצו את הענן כפלטפורמה לתפעול השירותים הקריטיים שלהם. קיבלנו המון תשובות למה לא. אז הבנו שאנחנו צריכים להחזיק אותם (את הבנקים וספקי השירותים הפיננסיים – צ"ק) בתמונה כדי לבנות את הפלטפורמה הייחודית הזו, שזוכה לאמון הבנקים והרגולטורים ברחבי העולם. הפלטפורמה מותאמת לכל אזור ולחוקים שלו. הרעיון היה ליצור פלטפורמה גלובלית, שפועלת מהבסיס ומצייתת לכל הרגולציות והחוקים הרלוונטיים", ציין.

"עבדנו קשה כדי לקבל את ההסמכה של הרשויות ואת האישורים, על מנת שניתן יהיה לפתוח את השימוש בענן לחברות הפיננסיות", אמר אייש. "זה משנה את המשחק, ואנחנו רואים עכשיו שהרבה מאוד התפתחו בנושא הזה", טען.

במקביל, לדברי אייש, יבמ בנתה אקו-סיסטם גדול של חברות פינטק. "יבמ גדולה, היא ותיקה בתעשייה הזו, אבל ככל שהיא גדולה אין לה את הכול, והיא מביטה החוצה, אל החברות שמציעות את שירותי התשלומים, ניתוחי הסיכונים ובדיקות הציות. אנחנו רוצים שהחברות האלה ישימו את הפתרונות שלהן על המדף כדי לערבב ולתאם בין המוצרים. יש באקו-סיסטם הזה כבר מעל 150 חברות – מכאלה שכבר מוכרות היטב ועד לסטארט-אפים קטנים. זה מאפשר להציע את שירותי הענן שיבמ מספקת יחד עם השירות שהחברות הללו מעניקות – מתשלומים ועד גבייה", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים