בלעדי לאנשים ומחשבים

IT מאחורי הסורגים: שב"ס מטמיע סאפ בעשרות מיליוני ש'

לאנשים ומחשבים נודע כי שירות בתי הסוהר הטמיע מערכת שכר משודרגת של מלם, ונמצא בעיצומו של פרויקט ענק להטמעת מודול משאבי אנוש ב-ERP של סאפ

נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי.

IT זה הכתום החדש: שירות בתי הסוהר הטמיע מערכת שכר משודרגת של מלם, ונמצא בעיצומו של פרויקט ענק להטמעת מודול משאבי אנוש ב-ERP של סאפ (SAP); כך נודע לאנשים ומחשבים.

שני הפרויקטים הם חלק מ-"תר"ש קברניט" – יוזמה של נציבת השב"ס, רב גונדר קטי פרי, למימוש תוכנית דגל רב-שנתית טכנולוגית, שתקדם את הארגון.

"קברניט" הושקה ב-2021, בעלות של כחצי מיליארד שקלים. עלות פרויקט השכר, שהסתיים, עמדה על מיליוני שקלים, ואילו היקפו של פרויקט ה-ERP לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו אותו בעשרות מיליוני שקלים.

בשל מורכבות פרויקט ה-IT הענק, הוא נחלק לשניים. הראשון, פרויקט השכר, כלל את שדרוג מערכת השכר הישנה של מלם מבית מלם-תים, למערכת החדשה – מלם פיי רול (Malam-Payroll). זאת, במסגרת הפיכת הפרויקט לפיילוט עבור שאר משרדי הממשלה. הפרויקט, אותו ערכו אנשי ה-IT והחשבות של השב"ס, יחד עם אנשי מלם, ארך כחצי שנה, ועלה לאוויר בינואר 2023.

הפרויקט הגדול יותר, להטמעת מודול משאבי אנוש כחלק מה-ERP של סאפ, החל במרץ השנה, וצפוי להסתיים באוקטובר 2024. את הפרויקט עורכים אנשי ה-IT ומשאבי אנוש של השב"ס יחד עם אנשי אקזקט (Xact) מבית קבוצת וואן (ONE).

לאחר התלבטות למול מערכת ERP של אורקל, הוחלט על זהות המערכת, סאפ. עוד נבחנה החלופה של הטמעת המערכת כחלק מתוכנית מרכב"ה הממשלתית, אולם לבסוף, בתיאום אנשי החשב הכללי במשרד האוצר, הוחלט על הקמת מערכת ERP עצמאית בשב"ס.

בשלב הראשון בפרויקט יעלו לאוויר שני מודולים – המודול המרכזי, HR, ומודול נוכחות. מאוחר יותר תבחן הנהלת שב"ס את האפשרות להרחבת היקף המודולים של ERP שיועלו, כהמשך מימוש תכנית "קברניט".

עוד יפותח במסגרת הפרויקט ממשק חכם בין מערכות כוח האדם והשכר בארגון, כדי לייתר עבודות ידניות של אנשי המנהלה, החשבות וכוח האדם בשירות, וכן כדי לטפל בשכר העובדים בצורה יעילה יותר ולמנוע ריבוי של טעויות ידניות.

השב"ס מאיץ השימוש בטכנולוגיה מתקדמת בהם. בתי הסוהר.

השב"ס מאיץ השימוש בטכנולוגיה מתקדמת בהם. בתי הסוהר. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

להעצים את הטכנולוגיה בשירות

שמו של שירות בתי הסוהר עלה באחרונה בכותרות בהקשרים לא מחמיאים, בלשון המעטה – מבריחת האסירים הביטחוניים ועד ל"פרשת הסרסור בסוהרות". אלא שבהקשר הטכנולוגי, השב"ס החל בשנים האחרונות תהליך התפתחות רחב היקף, בעיקר מאז כניסתה לתפקיד של הנציבה הנוכחית, שהחליטה להעצים את הטכנולוגיה בשירות ולתקצב אותו בהתאם.

בשנתיים האחרונות, תחת הובלת הנציבה רב גונדר פרי, שב"ס עשה קפיצת דרך משמעותית וסגר פערי IT היסטוריים רבים, לרבות דיגיטציה של מרכיבים מרכזיים בעבודה השוטפת, כגון: תיקי אסיר, יומני אגפים, בקשות אסיר, הטמעה של שולחנות עבודה מתקדמים לבעלי תפקידים מרכזיים בארגון. עוד נעשה שימוש רב ומושכל בנתונים. כך, הוטמעו תהליכי חדשנות, דוגמת מתן שירותי רפואה מרחוק לאסירים, ועוד. לצד אלו נעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ליצירת שכבות ניטור – הנותנות מענה לאיומים השונים בבתי הסוהר. בנוסף הוקמו משל"טים חדישים ועוד, כחלק מחזון "בית סוהר חכם" שמהווה עוגן מרכזי בתר"ש קברניט.

השירות מעסיק יותר מ-9,000 עובדים, 22% מהם נשים, 1,938 קצינים.ות וכמעט כולם משתמשי IT. שתי המערכות – זו שעלתה וזו שתעלה, ישרתו בעיקר כ-300 עובדי חשבות ומשאבי אנוש בשירות.

הקמת המערכת הנוכחית היא תולדה של כישלון פרויקט "קידמה" – שם אירוני משהו – להקמת מערכת ERP פרי פיתוח עצמי, שלא הניב את התוצאות הרצויות. הפרויקט, שנועד לשדרג את מערכות המחשוב של השב"ס נולד ב-2006, בתקציב של 43 מיליון שקלים. מאז ועד 2012, תפח תקציב הפרויקט, התכולות שלו שונו, והוא לא עמד ביעדים שהוצבו. לבסוף, בעשור הקודם – הפרויקט בוטל, לאחר שהוא עלה למשלמי המיסים 144 מיליון שקל. נראה כי לאחר שנתיים של מהפכה טכנולוגית – השב"ס צועד בכיוון אחר לחלוטין.

את שני הפרויקטים הללו, כמו גם יותר מ-80 פרויקטי IT נוספים, הוביל תת גונדר יקי זנו, ששימש עד באחרונה ראש חטיבת הטכנולוגיות בשב"ס. זנו עזב את השב"ס, לטובת מינויו בימים אלה לתפקיד מנהל אגף מערכות מידע וטכנולוגיה במנורה מבטחים ומשנה למנכ"ל של חברת הביטוח. לא ניתן היה להשיג את תגובתו לפרסום.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן

    שב"ס סתם בדיחה חברת שמירה כושלת. חבל על הכסף של הממשלה

אירועים קרובים