"שילוב ערבים בהיי-טק – מנוף להתפתחות כלכלית ולאינטגרציה"

"האם באומת ההיי-טק ניתנת הזדמנות אמיתית לכל אזרחי האומה להשתלב בתוכה? יש התקדמות, אבל יש עוד כברת דרך ארוכה מאוד", אמר נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בכנס במלאות 15 שנים לארגון צופן, שעוסק בנושא

יגיע לדאבוס עם נציגי משפחות החטופים. נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

תחום ההיי-טק הוא אחת ההצלחות הכלכליות העיקריות שישראל מתגאה בהן, אם לא העיקרית שבהן. אומת ההיי-טק זוכה להערכה רבה בעולם – הן בגלל הפיתוחים שיוצאים מהמדינה והן בגלל ההיי-טקיסטים.ות הישראליים.ות. אבל יש מי שלא נוטלים חלק בהצלחה הזאת, או לפחות לא חלק שהולם את השיעור שלהם באוכלוסייה: בני ובנות החברה הערבית. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק קצת יותר מ-2% מהם.ן עוסקים בתחומי ההיי-טק. זאת, למרות מספרם.ן הגדול הרבה יותר בלימודים הרלוונטיים באקדמיה. זה אומר שהפוטנציאל הקיים בקרב אוכלוסייה זו גדול ולא ממומש.

על רקע זה התקיים אתמול (ב') במרכז הקהילתי בג'לג'וליה שבמשולש הכנס השנתי של ארגון צופן, בשיתוף USAID. צופן הוא ארגון שעוסק בשילוב החברה הערבית ובניית חיים משותפים בתעשיית ההיי-טק בישראל. בכנס צוינו 15 שנים להקמתו והוצג סקר שלפיו רוב מכריע של המהנדסים בישראל (80%) מעוניינים לעבוד בקהילה משולבת, של יהודים וערבים.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, פתח את האירוע בברכה מצולמת ואמר כי "שילובם של עובדים מחברה הערבית בהיי-טק מהווה מנוף להתפתחות כלכלית ולאינטגרציה חברתית".

"אחת ההגדרות שהפכו זה מכבר שם נרדף למדינת ישראל היא אומת ההיי-טק", ציין הנשיא. "ראוי שנשאל את עצמנו האם באומת ההיי-טק ניתנת הזדמנות אמיתית לכל אזרחי האומה להשתלב בתוכה? אז כן, יש התקדמות כל הזמן ובוצעה קפיצת מדרגה חשובה, רואים יותר גיוון – ועדיין יש כברת דרך ארוכה מאוד. כבר 15 שנים שזוהי המשימה שנטל על עצמו ארגון צופן: לקדם את תעשיית ההיי-טק בתוך החברה הערבית, תוך הגדלה משמעותית של מספר העובדות והעובדים מחברה זו בענף". לדבריו, פעילות זו תביא ל-"תעשייה מגוונת יותר, כלכלה ישראלית צומחת יותר ולמען חברה ישראלית מגוונת ומאוחדת יותר".

שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס), אמר כי המשרד "פועל בכלל המישורים למען בני המגזר הערבי שמבקשים להשתלב בשוק העבודה בישראל. נמשיך להעניק הכשרות טכנולוגיות ונפעל למען הורדת חסמים, כדי לתת מענה תעסוקתי מכובד בשכר הולם ומתוך כבוד לאורח חייהם, על מנת שיוכלו לפרנס את בני משפחתם בכבוד".

מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית צופן.

מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית צופן. צילום: פיראס מרג'יה

"שילוב החברה הערבית בהיי-טק – האלטרנטיבה לפשיעה ולאלימות"

מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית צופן, אמרה כי "הפעילות של צופן וארגוני החברה האזרחית לשילוב החברה הערבית (הנוספים – י"ה) בהיי-טק היא האלטרנטיבה לפשיעה ולאלימות. היא ההווה שחובתנו לברוא יחד והעתיד שאליו יש לשאוף ולקדם כבר עכשיו. אסור לנו להסכים לרצח יומיומי של ילדים, בני נוער, נשים או מבוגרים שמרביתם חפים מפשע, אסור להסכים לאדישות שבה מתקבלות החדשות מדי בוקר בדמות 'עוד רצח בחברה הערבית'. אל מול כל זה, אנחנו רוצים לברוא מציאות של 'עוד סטארט-אפ חדשני' בחברה הערבית, עוד 'פריצת דרך במחקר', עוד 'שותפות ערבית-יהודית שהולידה קידמה, למען האנושות'".

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית ומנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל, ציין כי חל שיפור בשיעור בני ובנות החברה הערבית בהיי-טק, "ואני יודע איזה מאמץ עצום עומד מאחורי השיפור הזה וכמה הוא משמעותי, בעיקר בהשפעה שהמועסקים הללו מייצרים וימשיכו לייצר גם על הדורות הבאים. לא בכדי צופן סימנה מטרה שאפתנית וחשובה – להגיע ל-10% מועסקים מהמגזר הערבי עד 2025".

דובר נוסף באירוע היה דדי פרלמוטר, יו"ר משותף של הוועדה הציבורית לקידום החברה הערבית ולשעבר סגן נשיא באינטל. הוא כינה את שילוב החברה הערבית בהיי-טק "משימה לאומית – ממערכת החינוך ועד לקליטה בתעשייה. אני קורא לממשלה לעשות מאמצים לשפר את החינוך בחברה הערבית בהתאמה לצרכי המאה ה-21 ולהגדלת חלקם באקדמיה. אני קורא לתעשיית ההיי-טק להיות לא רק המנוף הכלכלי אלא גם המנוף החברתי של מדינת ישראל. ההיי-טק הוא המנוע המרכזי למוביליות חברתית".

לדברי פרלמוטר, "העולם עובר מהפכה משמעותית בשנים האחרונות, בהפיכת כל דבר שסובב אותנו לתלוי בטכנולוגיה דיגיטלית, ובאחרונה גם בבינה מלאכותית. עובדות ועובדים מיומנים בטכנולוגיות אלה נדרשים לא רק לתעשיית ההיי-טק, שהיא המנוף הכלכלי של ישראל. הם נדרשים כדי שכלכלת ישראל תצמח ותתאים למאה ה-21. התעשייה חייבת לקלוט יותר ויותר עובדים מכל קבוצות האוכלוסייה, ובוודאי מהחברה הערבית. זה טוב לכלכלה הן של מדינת ישראל והן של החברה הערבית, וזה טוב גם לחברות, שכוח אדם מיומן ומגוון עוזר להן להיות פוריות יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים