הענן הממשלתי – לא עניין רק של המנמ"רים

תהליכי המעבר לנימבוס מתקדמים בקצב מהיר, ביחס הפוך לתשומת הלב של המנהלים ומקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה מה צריך לעשות כדי שהוא לא יהפוך לעוד פיל לבן

"כולם ייצאו מורווחים בשל ההגירה של גופי הממשל אליו". פרויקט הענן הלאומי נימבוס.

במפגש המקצועי של פורום מנמ"רי הממשלה של אנשים ומחשבים, eGOV, שנערך בתחילת השבוע, אמר יוגב שמני, מנהל ממשל זמין, כי העבודה על הענן נעשית בממשלה בשלושה צירי פעולה: התוויית מדיניות, אסטרטגיה ובניית מרכזי מצוינות על הפלטפורמות של שתי הזוכות במכרז – AWS וגוגל. הדוברים בכנס הציגו דוגמאות ראשונות ליישום של מדיניות המעבר לענן, שכבר עובדות, על הפלטפורמות הללו.

אחד המסרים שנציגי הממשלה שדיברו בכנס ביקשו להעביר הוא שנימבוס הוא לא עוד פלטפורמה לאחסון מידע. אלא צוהר לעולם חדש, מתקדם, שמשנה את סדרי העבודה והתרבות הארגונית, ומייצר שורה ארוכה של אפשרויות, שמשמעותן היא שינוי משמעותי בדרך שבה הממשלה משרתת את האזרחים.

פרויקט נימבוס כבר יצא מהאזורים של הטכנולוגיה, שהמנמ"רים מובילים, והוא הפך לנחלתם של שאר המנהלים והעובדים במשרדים הממשלתיים. זאת, בדרך להפיכתו למחולל שינויים שיזניקו את השירות לאזרח למחוזות חדשים ומתקדמים

קרן בר לב, CTO ענן במערך הדיגיטל הלאומי, אמרה שאחד היעדים של נימבוס הוא לשחרר את קוד התוכנה שנכתב בממשלה במשך שנים ולתת אותו לציבור. אבל כדי להגיע אל היעד במסע המורכב הזה צריך צד נוסף, חשוב לא פחות: המנכ"לים ושאר הבכירים בכל משרד ממשלתי. הם אלה שצריכים לאפשר למנמ"רים ליישם את המטרות של פרויקט נימבוס, ללוות אותם בדרך לשינוי דרכי העבודה של מאות עובדי המשרדים ולהבהיר שנימבוס הוא לא רק פרויקט טכנולוגי, אלא פרויקט ממשלתי לאומי, שיקדם את הממשלה להיות דיגיטלית ומתקדמת, עם השפעות על חיי האזרחים כמעט בכל תחום.

היטיבה להגדיר זאת רויטל ויצמן, מנמ"רית נציבות שירות המדינה. היא אמרה שהענן הוא לא מטרה אלא אמצעי לייצר ערך עסקי לארגון, ולשם כך יש לרתום את ההנהלות של משרדי הממשלה, כדי שיסייעו להטמיע את החדשנות וכך למצב את הפרויקט לא כפרויקט ענן, לא כפרויקט טכנולוגי. זה אמנם נתפס במשרדי הממשלה כפרויקט טכנולוגי, אבל הטכנולוגיה היא רק אחד החלקים שלו.

נורה אדומה שצריכה להידלק לראשי המשרדים הממשלתיים

צריכה להידלק כאן נורה אדומה לראשי המשרדים, כדי שלא ייווצר מצב שבו הציר הטכנולוגי של פרויקט נימבוס ישעט קדימה, בעוד שפעילות הליבה של המשרדים תישאר מאחור. הנורה האדומה הזאת צריכה להתריע על כך, שמשום שכבר היינו במצבים כאלה בפרויקטים ממשלתיים אחרים שבהם יש לטכנולוגיה תפקיד מרכזי. מאז שהחלו פרויקטי ה-IT בממשלה, ובמרכזם הטרנספורמציה הדיגיטלית, נוצר פער בין אנשי הטכנולוגיה לשאר העובדים ולמנכ"לים של המשרדים השונים. התוצאה היא שרמת החדשנות בשירותי הממשלה לא עומדת ביחס ישיר ליכולות ולכלים שיש במדינה. החדשנות הישראלית פורצת גבולות בעולם, ואילו השירותים שהממשלה נותנת לאזרח באונליין הם עדיין מעטים לעומת מדינות מערביות מתקדמות.

אם הממשלה לא תציב את נימבוס כפרויקט לאומי, בעדיפות עליונה, ותרתום לכך את כל בעלי התפקידים במשרדים, הוא עלול להיכנס לפנתיאון של הפילים הלבנים, שכבר קיימים בממשלה. נימבוס הוא מהלך קריטי ומרכזי מדי כדי שמישהו בממשלה ירשה לעצמו לגרום לכישלונו.

השורה התחתונה: פרויקט נימבוס כבר יצא מהאזורים של הטכנולוגיה, שהמנמ"רים מובילים, והוא הפך לנחלתם של שאר המנהלים והעובדים במשרדים הממשלתיים. זאת, בדרך להפיכתו למחולל שינויים שיזניקו את השירות לאזרח למחוזות חדשים ומתקדמים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים