מאסק מפתח את TruthGPT – "בינה מלאכותית שמחפשת אמת"

יזם הטק הקים באחרונה חברה שתתחרה ב-OpenAI ובכליי ה-AI הג'נרטיביים שלה, אך כהרגלו עורר קונפליקט ותהיה מדוע ממש במקביל הוא מריץ מכתב פתוח המתריע על סכנת הטכנולוגיה המסוימת לאנושות ● כעת הוא מספק תשובה

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק.

אילון מאסק מתכנן להיות אב גאה לכליי בינה מלאכותית ג'נרטיביים שיענו על ההגדרה TruthGPT – השם שמאסק העניק לבינה מלאכותית "שתרדוף אחר האמת", לדבריו.

על פי תוכניותיו של היזם, היכולות שתספק החברה החדשה שלו, להבדיל מאלו של המתחרות הקיימות כיום בתחום – שבראשן עומדת כידוע OpenAI – תהווה את הגרסה הבטוחה יותר של הצ'אטבוטים, שלא תשחרר לאוויר העולם פייק ניוז ומידע כוזב או מצונזר, כך דיווח באחרונה הוושינגטון פוסט.

כזכור, בסוף השבוע נודע כי מאסק הקים בעצמו חברה חדשה שתתמחה ותעסוק בבינה מלאכותית מתקדמת, העונה לשם X.AI ושבסיסה במדינת נבאדה שבארה"ב. המהלך, עליו דווח בהרחבה במדיה העולמית ביום ו', נחשף תחילה במסמכים עסקיים, מהם ניתן היה ללמוד כי מאסק רשום כמנהלה של X.AI אשר נוסדה ב-9 במרץ.

"אני עומד להתחיל משהו שאני מכנה 'Truth GPT' או בינה מלאכותית מחפשת אמת, שמנסה להבין את טבעו של היקום", הסביר מאסק ביום ב' בראיון שהעניק לערוץ פוקס ניוז. "אני חושב שזו עשויה להיות הדרך הטובה ביותר לבטיחות במובן זה שבינה מלאכותית שדואגת להבין את היקום לא צפויה להשמיד בני אדם, כי אנחנו חלק מעניין ביקום", המשיך והסביר המולטי-מיליארדר הדומיננטי על תפישתו את העניין.

ה-TruthGPT שתפתח החברה החדשה של מאסק, כך הוא טוען, תהווה אפשרות שלישית של צ'אטבוט חכם, שתאים למי שמחפשים להבין את האמת על היקום. הוא מאמין שזהו מסלול נכון להתקדם בו, דווקא לנוכח החשש שמערכות בינה מלאכותית ירצו לעלות על בני אדם בכוח ובאינטליגנציה שלהן.

למעשה, בראיון האחרון שהעניק מאסק לפוקס ניוז, כמו גם במכתב פתוח שהשיק לאחרונה יחד עם מדענים, חוקרים ובכירי טק – היזם המפורסם הביע דאגה לגבי התפתחות הכיוון המסוים בתעשייה. לדברי מאסק, מודלים של שפות גדולות לומדים להיות "פוליטיקלי קורקט" ולא לחפש את האמת. במקום זאת, ה-AI שלו, לטענתו – תהיה שונה.

מיקרוסופט מכניסה את הטכנולוגיה החדישה לשירותיה. מנוע החיפוש בינג במתכונתו החדשה, מחוזק ב-ChatGPT.

מיקרוסופט מכניסה את הטכנולוגיה החדישה לשירותיה. מנוע החיפוש בינג במתכונתו החדשה, מחוזק ב-ChatGPT. צילום: מיקרוסופט

מאסק תקף את הטכנולוגיה שברצונו לקדם?

כאמור, המכתב הפתוח שעליו חתם מאסק, יחד עם יותר מ-20 אלף אנשים, קרא לעצירת הפיתוח של תחום ה-AI הג'נרטיבית, משום החששות שהכלי המאוד חכם יזיק לאנושות כשמאחורי פיתוחו עומדים גופים פרטיים ועסקיים ולא גורמים שניתן לבטוח בהם ובאינטרסים שלהם.

במכתב, עליו דיווחנו כשהחל להיות מופץ לפני כשבועיים תחת הכותרת: "השהו את ניסויי הענק בתחום ה-AI", משמיעים יוזמי הפנייה קריאה ציבורית לכל מעבדות ה-AI להשהות מיידית ולמשך 6 חודשים לפחות את האימון של מערכות בינה מלאכותיות חזקות יותר מ-GPT-4.

בין החתומים על העצומה נמצאים למשל הפרופסורים הבכירים לתחום הבינה המלאכותית סטיוארט ראסל ויושע בנג'יו, המייסד השותף של אפל, סטיב ווזניאק, יחד עם מייסדי פינטרסט וסקייפ, כמו גם פרופ' יובל נח הררי, מהאוניברסיטה העברית בירושלים. עוד שותפים לפנייה מייסדי הסטארט-אפים בתחום הבינה המלאכותית, Stability AI ו-Character.ai. לדברי הכותבים, "מערכות בינה מלאכותית עם אינטליגנציה אנושית-תחרותית יכולות להוות סיכונים עמוקים לחברה ולאנושות, כפי שהוכח על ידי מחקרים מקיפים, וכמו שמעבדות בינה מלאכותית מובילות הודו".

כידוע, מודל ה-GPT-4 הולך ומוטמע כיום בכלים רבים של חברות שונות ובראשן מיקרוסופט, שהשקיעה ב-OpenAI עד כה כ-10 מיליארד דולר. ענקית אחרת, גוגל, הכריזה ממש באחרונה על בניית מנוע חיפוש מבוסס AI ודמוי צ'אטבוט משלה, תחת מיזם ששמו 'פרויקט מאגי'.

עקב הטענות לסכנה חמורה בשל פיתוחים אלו, נדמה היה שמאסק הולך ותופס צד המתנגד נחרצות לטכנולוגיה המשבשת ב-ה' הידיעה של העידן הנוכחי, ושהוא לא יקח חלק במרוץ המסוים. לפיכך הידיעות על הקמת X.AI שלו, שהושקה כמעט במקביל להפצת המכתב הפתוח, גרמו לרבים להרמים גבה.

אך כעת מאסק מנפיק בעצם הסבר לסתירה לכאורה, ומספק פרטים חדשים על הפיתוח שבו תתמחה החברה החדשה שלו. המענה ל-ChatGPT מבית מאסק יהיה לדבריו, כאמור, פלטפורמת בינה מלאכותית יוצרת במתכונת TruthGPT, שבכוונת עסקן הטק שתתחרה במובילות התחום כיום, אבל בזכות אמינותה.

מאסק אמר בראיון גם שאכן היה מעורב בהקמת OpenAI בתחילתה, מתוך כוונה ליצור מענה לגוגל, שיהיה מבוסס על תוכניות לעשות טוב. עם זאת, כעת הוא מבקר את החברה על כך שהיא הולכת לכיוון הלא נכון, ומציין כיצד הענקית ממאונטיין וויו הופכת ל"מקור קרוב, תומך ברווח ולבעלת ברית של מיקרוסופט". לדבריו, "למעשה למיקרוסופט יש אמירה חזקה מאוד, אם לא שליטה ישירה, ב-OpenAI בשלב זה". ובאופן יותר כללי היזם הדגיש שהוא מוטרד מההכשרה של ה-AI להיות פוליטיקלי קורקטית, או כפי שהוא תופש זאת – לומר דברים לא נכונים ולהתקדם לקראת דיסטופיה של בינה מלאכותית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים