"אנשי ההיי-טק שמפחידים מהרפורמה הם אלה שמהווים סכנה לענף"

"אין ברפורמה שום איום על הדמוקרטיה ועל המחקר האקדמי", אמר פרופ' אומן, חתן פרס נובל, בדיון בכנסת על השלכות התוכנית המשפטית של הממשלה על המו"פ והמחקר האקדמי ● רוב המשתתפים הביעו דעה לגמרי אחרת

חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן.

"הרפורמה המשפטית לא תביא לפגיעה באקדמיה ובהיי-טק. מי שמהווים סכנה לתחומים אלה הם המדענים ואנשי ההיי-טק שמפחידים את החוקרים והמקצוענים בחו"ל מפני השלכותיה, כביכול, משום שאנשים בחו"ל לא יודעים מה שהולך כאן", כך אמר חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן.

פרופ' אומן דיבר בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת). הישיבה התקיימה היום (ב') ועסקה בהשפעה של החקיקה המשפטית של הממשלה על המחקר האקדמי והמו"פ בישראל. לדברי פרופ' אומן, "אין ברפורמה שום איום על הדמוקרטיה ועל המחקר האקדמי. להפך, בית המשפט במתכונתו הנוכחית הוא האיום על הדמוקרטיה".

"בית המשפט העליון לקח לעצמו את הסמכות לקבוע בנושאים ערכיים-אידיאולוגיים, פוסק בדברים שנמצאים במחלוקת בציבור. מה שהממשלה רוצה הוא לאזן את בית המשפט", אמר.

מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, גדי אריאלי, העיר כי השר אופיר אקוניס דיבר מאז היכנסו לתפקיד עם שגרירים רבים של מדינות בישראל ועם בעלי תפקידים בכירים נוספים בחו"ל ו-"לא שמע מהם שום דבר על הרפורמה". הוא ציין כי "לחיבור בין ההיי-טק למדע אין גבולות פוליטיים, וטוב נעשה אם נשמור על זה. החיבור בין ההיי-טק והאקדמיה לרפורמה המשפטית – מיותר. ישבנו גם עם עשרות חברות היי-טק ואף אחד מהבכירים לא העלה את נושא הרפורמה". ח"כ עודה אמר כי "שתיקתו בנושא רועמת, ואנחנו רואים את זה".

"משקיעים יירתעו מלהשקיע – וברור מה יקרה פה"

רוב מוחלט של משתתפי הישיבה היו בדעה לגמרי אחרת, והזהירו מההשפעה של החקיקה, שתגרום, לדבריהם, לפגיעה אנושה בהשקעות במחקר ובמו"פ, לבריחת מוחות ולאי הגעה של חוקרים מחו"ל לארץ – בין אם למחקר ובין אם לכנסים שמתקיימים כאן. יו"ר המולמו"פ (המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי), פרופ' פרץ לביא, אמר כי "ההשקעה של הממשלה במו"פ עומדת על 9% מהתמ"ג. אפל, אמזון, אינטל ומיקרוסופט הן המממנות העיקריות של המו"פ בישראל. אם התוכנית המשפטית תצא לפועל, משקיעים יירתעו מלהשקיע במדינת ישראל, ולא צריך דמיון מפותח כדי לדעת מה עלול לקרות פה".

פרופ' פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי.

פרופ' פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי. צילום: שלומי אמסלם, לע"ם

לדבריו, אחת ההשלכות של החקיקה תהיה פגיעה בשיתופי פעולה בינלאומיים בתחומי המחקר והפיתוח. "המדע וההיי-טק תלויים בשיתופי פעולה אלה", אמר פרופ' לביא. "אני חושש שמא הרבה מאוד נשיאי אוניברסיטאות וחוקרים מובילים יהססו לקשור קשר עם מדינת ישראל אם התוכנית תעבור. בנוסף, אני חושש שהפילנתרופיה המדעית תיפגע אנושות. צריך להסתכל על השמות של מכוני המחקר באוניברסיטאות – כולם נושאים שמות של תורמים".

פרופ' דוד הראל, יו"ר האקדמיה הלאומית למדעים, ציין כי "עתידנו כמדינה מודרנית נשען במידה רבה על מחקר מתקדם, פיתוח וחופש אקדמי. הודות לצירוף של איכות אנושית, חופש אקדמי והצלחה בהשגת מענקי המחקר ניצבת ישראל בצמרת המדע העולמי שנים רבות. בימים אלה, כאשר אנחנו בעיצומה של הפיכה משטרית בלתי נתפסת בפוטנציאל ההרס ובהתקדמות שלה, הדברים מקבלים תפנית קריטית מדאיגה. ההיסטוריה מלמדת שהפיכות כאלה מופנות קודם כל לאקדמיה, כדי לדכא את המחשבה והיצירה, ואת הליברליות. אם ישראל תהפוך לתואמת הונגריה, יהיו פגיעה צפויה בהיי-טק ובכלכלה, בריחת מוחות, הקטנת שיתופי פעולה עם מדענים בחו"ל והקטנת השקעות מקרנות מחקר".

הוא סיכם באומרו כי "הלוואי שאצא רואה שחורות. אני אהיה הראשון לקפוץ על השולחן אם הזוממים והמזימות יורחקו".

פרופ' תמיר שפר, רקטור האוניברסיטה העברית, התריע מסכנה לחרם אקדמי על ישראל. "אנחנו רואים איום מיידי ומהותי על המשך קיום שיתופי פעולה מחקריים, בעיקר בקרן הורייזון האירופית למחקרים בתחומי החדשנות. שם מתנהלים מחקרים בהיקף של מעל מיליארד שקלים. זה הגוף הבינלאומי החשוב ביותר שבו יש חברות של חוקרים וחוקרות מישראל, הסכנה שזה יתבטל אמיתית", אמר.

"מדינה אחרת תקבל את התואר אומת הסטארט-אפ"

דוברת נוספת הייתה ח"כ לשעבר ענת מאור (מרצ), שאמרה ש-"האקדמיה וההיי-טק הביאו ומביאים לישראל גאווה רבה מאוד. זה עלול להסתיים אם החקיקה הזאת תעבור".

ח"כ שלי טל מירון (יש עתיד) ציינה כי היא "מאוד חרדה לעתיד המחקר וההיי-טק בישראל, וחוששת מאוד מגורמים אידיאולוגיים קיצוניים, שיפעלו להגבלת החופש האקדמי, וכתוצאה מכך יגרמו לפגיעה אנושה באקדמיה ובמדינה".

ח"כ רון כץ, יו"ר ועדת המשנה להיי-טק של הכנסת.

ח"כ רון כץ, יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ רון כץ, יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת, גם הוא מיש עתיד, אמר כי החששות שהובעו בדיון – נכונים. "השלטון מנסה להשתלט באמצעות המערכת הפוליטית על בית המשפט, ואחרי זה על התקשורת ועל האקדמיה. בטורקיה נעצרו אנשי סגל אקדמי, ובסוף נגיע לשם", התריע. ח"כ כץ אמר כי "הממשלה הופכת את אומת הסטארט-אפ למדינה שאף אחד לא ירצה להתקרב אליה. המשקיעים יעברו למדינה אחרת, ותהיה כזאת. היא תקבל את תואר אומת הסטארט-אפ ואנחנו נישאר עם שלטון מושחת, שופטים מטעם ונשיאים של אוניברסיטאות שיהיו צריכים להתפקד למפלגות מסוימות כדי לקבל את התפקיד". עם זאת, הוא משוכנע ש-"המחאה תנצח וישראל תישאר אומת הסטארט-אפ".

ח"כ עודה סיכם את הדיון באומרו כי "איכות החיים של כל אזרחי ישראל תיפגע אם לא יהיו חופש אקדמי ותקציב למו"פ. אוניברסיטת בן גוריון מסרה כי היא תשבית את הלימודים אם החקיקה לא תיעצר. אני קורא למוסד האקדמי להצטרף אליהם. אל תהיו עלה תאנה למשטר שהולך להיות דיקטטורי. מעבר לזה, אל תדרשו חזרה לסטטוס-קוו, תדרשו אלטרנטיבה טובה וצודקת יותר, ודמוקרטיה אמיתית לכולם".

תגובות

(25)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    מה ציפיתם שיגיד איש דתי/חרדי? בכבוד גדול - הוא סתם מעיף ססמאות.

  2. אטרי

    "אין ברפורמה שום איום על הדמוקרטיה" - מוזר, כי יריב לוין הודה בערוץ 14 שהרפורמה כן עלולה לסכן את הדמוקרטיה. יש כאן הפרה של עקרון הפרדת הרשויות, ברור שזה מסוכן!!

  3. דוד

    פרופ' אומן חכם יותר מכל אנשי ההיטק השונאים ומקנאים. רק הם הורסים את המדינה. אין שום חשש לדיקטטורה יותר מאשר היום הדיקטטורה של בית המשפט העליון. צריך להודות בכך בלי להאשים את נתניהו כי מקנאים בו .

  4. אומן תרח זקן

    אומן הוא תרח זקן בן 93 שאין לו כבר מילה בתחום התמחותו הצר (מתמטיקה). גם בבחרותו, התחום שלו במתמטיקה לא תרם שום תרומה משמעותית למדע הכל הייפ. דעתו שווה כמו דעת הירקן שלי. אי יציבות משטרית, בלי קשר לתוכנה היא הרס בטווח של עשרות שנים כי כלכלה שאינה יציבה שוקעת עד שמתייצבת מחדש (וגם לאחר שהתייצבה מחדש לא בטוח שהיא תהיה שווה). הבעיה פה היא התוכן של עירעור המישטר. עירעור המדטר נעשה על גורמים כלכליים שליליים: אירגוני פשע מאפיונרים ואוליגרכיה הישראלית שקידמה את עצמה למטרות שוד של האוצר הישראלי. לדוגמא: אוצרות הגז אינם כבר ישראלין הם נישדדו מישראל וכעת הם בשליטה מוחלטת של זרים. העתונות (שגם היא נישלטת על ידי אוליגרכים) לא מספרת לנו דבר על אסון נורא זה לכלכלת ישראל.

  5. אדם

    אחד מתוך רבים שחושבים אחרת. זכותו לחשוב כפי שהתבטא. אך ברור שהדברים אינם באים מטוהר המחשבה הדמוקרטית מאחר ואדם אשר דתו אמונתו, תמיד ישאיר אופציה להתערבות בורא עולם, ולכן מעשי האדם זמניים הם. השאלה הגדולה כמה יסבול העם, כולל אלה שהיום שתומכים בנתניהו, עד שבורא עולם יתערב. האם השינוי שווה את מחיר הסבל הכלכלי שיבוא על ישראל?

    1. בן אדם

      פרופ אומן לא אמר דבר על אלוהים. אתה זה שהכנסת אותו. אולי פרופ אומן המלומד חושב אחרת? לו אני הייתי משקיע חוץ הייתי חושש להשקעתי מפני הכאוס של המפגינים ותחושת ה"הכול מותר" השוררת. כך שהאצבע המאשימה צריכה להיות מופנית למקום אחר.

    2. מוריס

      הצעה לנושא מחקר חדש: האם אנשים דתיים מאוד נהיים כאלו בגלל מבנה מוח מסויים? כנראה יש שם איזה שוני או באג בתוכנה

    3. מהנדסת

      זאת פשוט שטות, הפגנות לא פוגעות בכלכלה, ההפך הוא הנכון. אולי תציע לאמריקאים לבטל את התיקון הראשון החוקה, כדי לא לפגוע בכלכלה........

  6. אלי ויסברט

    מה הקשר בין הכותרת לתוכן? מר יניב הלפרין - אתה פוגע במעמד הביטאון.

  7. האמת חייבת להאמר

    ישראל אומן הוא ממש כמו הילד בבגדי המלך החדשים, הוא היחיד שרואה את העובדות כמו שהן, לעומת האחרים בועדה שרק האג'נדה הפוליטית מדריכה אותם. לכולם הרי ברור שרפורמה משפטית נחוצה ותעשה רק טוב לישראל בכל התחומים. למופיעים בפני הועדה ברור כשמש שהרפורמה יכולה רק לקדם את הקשרים ואת העסקים. המצב השיפוטי בישראל נכון להיום חמור מאוד, חברות בילאומיות וישראליות מוסיפות סעיף בחוזה, דיון משפטי במדינה אחרת- לא בישראל! בתי משפט ישראליים משולים כקזינו- לשופט זכות לשפוט לפי ראות עיניו ולא על פי דין!

  8. יוסיפון

    בצער רב וביגון אני לבשר לך שפרס נובל אינו אינדיקציה לתבונה רבה ! חבל שאתה נמנה בקטגוריה זו !

    1. פרפר של חצות

      זה לא בדיוק בעיית אינטליגנציה, אומן אמנם פרופ' למתמטיקה אך גם יהודי משיחי בדיוק כמו סמוטריץ. הם מאמינים שניתן לבסס מדיניות מודרנית על ציוויים דתיים. בהגבילה את בגצ, הרפורמה אמורה לשיטתם לאפשר לקדם 3 נושאים שמבחינתם מקרבים את "הגאולה": טיהור הארץ מערבים, הדתת החילונים והשתלטות על כל שטחי א"י השלמה. למעשה, מי שמדבר מפוזיציה הוא דווקא אומן... הוא חושב ש"הרפורמה" תקדם את מטרותיו הנ''ל

    2. יעקב

      נכון מאוד, אפשר להיכנס לפרסומים של "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני" שאומן בין מייסדיו ולהבין שמה שקורה עכשיו זה מבית המדרש שלו , לא ראיתי נימוקים טובים למה הכלכלה לא תיפגע. דעות קיצוניות במהלך שפוגע לחלוטין בכלכלה ומחקר.

    3. אבי

      מזמן לא נתקלתי בגיבוב שטויות כמו שכתבת.

  9. מוטי ברנוב

    אכן פרופ' אומן צודק: מנקודת המבט של מדינת הלכה, לאןמנית, פשיסטית, משיחית, גזענית, פונדמנטליסטית אין כל פגיעה "בדמוקרטיה"............

  10. עמיר

    אם אופיר אקוניס דיבר עם אנשים מחו"ל אז אני רגוע. סמוטריץ דובר אנגלית רהוטה לעומת אקוניס

  11. שולה בוזגלו

    פרופסור אומן, על הטיית האישוש שמעת. פתח עיניך וראה מה כבר קורה. ביזת הקופה הציבורית לא תשאיר תקציב למחקר ופיתוח.

  12. ירון

    הקשר בין הרפורמה להייטק זה כמו הקשר בין צבע העלים באוגוסט לבין משקל הקוטג , שום קשר זו פשוט המצאה או תפירה שתפרו וממשיכים לתפור בכדי לשמור על ההגמוניה הקיימת, המצאה ותו לא.

  13. שמואל

    עוד תחזית שמאל שככל הנראה תתבדה. לצערי זאת הסטוריה ארוכת זמן במהלכה השמאל כמעט תמיד טועה (ולהבדיל, הימין צודק). עם זאת, השמאל כדת משיחית וחסרת אחיזה במציאות ימשיך לדבוק במציאות המשיחית שהוא מנסה לקדם ללא הצלחה על חשבון כולנו.

    1. Jow

      סליחה... אני מצפה מהפרופסור המכובד להיות קצת אגיש ולהבין את הפחד שיש לאנשים מרפורמה המגעילה הזאת.. שיבין שלשוחרי הדמוקרטיה רפורמה שמובילים אותה רוטמן .סמוטריץ.ובן גביר היא הזויה לגמריי.. גם אני מהמגזר ומתנגד בכל מאודי לזה..

    2. שאלת הבהרה

      שמאל זה מי שנגד ביבי? מעניין שמי שתומך ברפורמה הוא בעיקר הדתיים של מתעניינים בדמוקרטיה. אומן בעצמו אמר משפטים כמו: "רק מי שמוכן לסבול מתאים לארץ ישראל". במחילה, האיש משיחי ואין בינו לבין ליבראליות דבר

  14. דבאופס

    אין על ישראל אומן, חד כתער למרות גילו המופלג

    1. איפכא

      זקנתו מביישת את נעוריו. את הפרס קיבל על תרומתו בעת שהיה צעיר, לתחום מתימטי ששמו ''תורת המשחקים'', שיש לו שימושים גם בתחום הכלכלה. אין זה אומר שאומן מתמצא ברמה אקדמית בכלכלה, בפוליטיקה או בכלל במציאות. במה הוא שונה מכל מחרדי מצוי? תמהני.

אירועים קרובים