מהנדס בהיי-טק זה לא פועל תאילנדי

התוכנית לייבוא עובדים זרים להיי-טק לא טובה ולא ישימה: הם לא יסתפקו בשכר נמוך מזה של עמיתיהם הישראלים ועלולים לבוא על חשבון העסקת עובדים עם פוטנציאל לא ממומש, כגון החרדים והערבים ● מומלץ לשרה פרקש הכהן לאפסן אותה ולהתמקד בפתרונות שבאמת יועילו לענף

עובדים זרים? קודם כדאי למצות את הפוטנציאל שיש בארץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

בסוף השבוע פורסם בכלי התקשורת רעיון שהעלתה שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן, לפתוח את ענף ההיי-טק לייבוא מסיבי, כמעט בלתי מוגבל, של עובדים זרים. הנימוק: לדעתה, הצפת הענף בעובדים זרים תוריד את לחץ השכר, ובנוסף תסייע באופן מיידי לצמצום מצוקת כוח האדם בענף, שחסרים בו 15 אלף עובדים.

יש לציין שזה רעיון ישן, שכבר נדון פעמים רבות בפורומים שונים ובממשלות רבות, וכאז כן כעת, נדחה על ידי רבים מראשי ענף ההיי-טק, כפי שעולה מהפרויקט המיוחד שפרסמנו היום (ב'). עד כה, הרעיון לא יצא לפועל מפני שאי אפשר לייבא עובדים זרים לישראל על אשרת תייר עם ויזת עבודה, כפי שקיים במדינות רבות – למעט ענפים מסוימים. מבלי לפגוע בכבודו של אף עובד, מהנדס טאלנט בהיי-טק הוא לא פועל תאילנדי.

העובדים הזרים לא פראיירים

הכוונה של השרה פרקש הכהן נכונה. היא זיהתה את הבעיה העיקרית שאיתה מתמודד ענף ההיי-טק. אבל מכל כיוון שלא נבדוק את הרעיון, נראה ההיתכנות שלו היא אפסית. את אחת הסיבות לכך מונה בפרויקט שלנו ד"ר צבי מרום, מנכ"ל באטמ ולשעבר יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים – וצודק בכך. הוא אומר שגם אם יצליחו להביא לפה טאלנטים מאוקראינה, הם לא יתרמו להורדת השכר, כי אין סיבה שהם יסכימו לעבוד בשכר נמוך ממה שמרוויח עמיתם הישראלי. הם לא פראיירים.

מעבר לזה, השרה בוודאי יודעת שהמחסור בטאלנטים בהיי-טק הוא עולמי, ומתקיים החל מעמק הסיליקון ועד להודו וסין. בדיוק כמו שיש תחרות על טאלנטים ישראלים, גם אנחנו מתחרים על מוחות מבחוץ – שאפשר להעסיק גם בעבודה מרחוק או במדינות שלהם. אין סיכוי שהם יבואו לפה או יצטרפו לחברות היי-טק ישראליות תמורת דולר אחד פחות ממה שיציעו להם במקום אחר, וממה שאותן חברות משלמות לעובדים הישראליים שלהן.

שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן. צילום: מתוך ויקיפדיה

שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש הכהן. צילום: מתוך ויקיפדיה צילום: מתוך ויקיפדיה

בהצעה הנוכחית של השרה יש נקודה מעניינת: היא מעודדת הבאת טאלנטים יהודים. זוהי מטרה ציונית חשובה, משום שהבטחת מקום עבודה היא פקטור חשוב בשיקולי עלייה. אלא שחלק מאותם מוחות יהודים כבר עובדים בהיי-טק במדינות מוצאם, ומשתכרים יותר מאשר יקבלו פה. הסיכוי שהם יוותרו על השכר הגבוה ועל המדינה שהם מכירים לטובת מקום מגורים אחר ושכר נמוך יותר – קלוש.

אין קיצורי דרך, אין קסמים

ואחרי שאמרנו את כל זה, צריך לשאול את השאלה המתבקשת: אם לא יבוא, אז מה כן? המחסור בעובדים בהיי-טק לא נולד בממשלה החדשה, וגם ממשלות קודמות התחבטו בשאלה מה לעשות. התשובה היא שאין קיצורי דרך, אין קסמים. יש תוכניות ארוכות טווח, שקיימות במגירות של משרדי הכלכלה, המדע, משרד ראש הממשלה וגופים ממשלתיים ואחרים נוספים. התוכניות עוסקות בהשקעה הרבה יותר רחבה בהכשרת אנשים לתחומי הטכנולוגיה – החל מבתי הספר היסודיים, דרך חטיבות הביניים והתיכונים, וכלה במוסדות האקדמיים. זה נעשה, אבל לא מספיק, בפרט לא במגזרים שמדובר עליהם רבות כפוטנציאל לא ממומש להצטרפות להיי-טק, ובהם חרדים, ערבים ונשים.

השרה פרקש הכהן יודעת זאת היטב. לראייה, גם היא עצמה יצאה עם תחילת הקדנציה שלה – וזה היה ממש לא מזמן, בלשון המעטה – בשורה של תוכניות שנועדו לטפל בהגדלת אחוז המועסקים בענף ממגזרים אלה. הביקורת על תוכניות אלה היא שהן לטווח ארוך, זה נכון, אבל למען השם, צריך להתחיל ליישם אותן מתישהו. עד היום היו הרבה יותר דיבורים מאשר מעשים. תקציבים ניתנו והוקמו גופים שנועדו לסייע לענף, אבל התשתיות לא שופרו ותוכניות הלימודים של החינוך הטכנולוגי לא תוגברו.

ערב פתיחת שנת הלימודים, לא נראה שמשהו הולך להשתנות. החינוך הטכנולוגי היה החצר האחורית של מערכת החינוך. בעקבות הקורונה הוא התקדם לחצר הקדמית, אבל הוא עדיין לא מקבל את תשומת הלב הנדרשת. כאן טמונה ההזדמנות של השרה פרקש הכהן להטביע את חותמה לשינוי בתפיסת העולם ובסדרי העדיפויות, להציב את ההיי-טק בראש סדר היום הלאומי ולא להיזכר כמי שניסתה להציף את מרכזי הפיתוח בעובדים זרים. המוחות המבריקים של ישראל מבוקשים בכל העולם, ויש חברות שפותחות פה מרכזי פיתוח ועסקים רק בגלל זה, אז מדוע שאנחנו נוותר על מוחות ישראליים שקיימים אך לא ממומשים ונסתפק במוחות פחות טובים?

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שנים סורים פה בץי ספר מקצועיים

    היו אורטים, היו בתי ספר מקצועיים בכמויות עכשיו אין כלום, אין מכונאים לתיקון המכונית וגם אין מתכנתים שיתכנתו את המכונית. מה יש הרבה? ידע בגמרה

  2. הייטקסיט

    למי שלא הבין, המטרה בייבוא עובדי הייטק היא לפרנס קבלני כח אדם בישראל ולא לטפל בבעיה של המחסור בעובדים

  3. ניב

    שרת המדע, פרקש, גמרה את הקריירה הפוליטית שלה. מאות אלפי עובדי הייטק ובני זוגם הולכים להקריס את המפלגה שלה, בגלל המהלך הבזוי שלה להורדת שכר עובדי ההייטק. היא עושה יד אחת עם יזמי ומנכ"לי הייטק (שכל אחד יחשוב בעצמו מה יוצא לה מזה) שמטרתם הבלעדית היא הורדת השכר, ע"מ שהם יוכלו בעצמם להרוויח עוד כסף. חזירות נטו במסווה של ציונות. צבועים עלובים. החזירים הללו מחפשים עובדים בזול, ו"נעלבים" שאומרים להם, שאלו שמייצרים ומפתחים את המוצר צריכים להיות שותפים ברווחים, ואז הם ממציאים סיפורים, שאין עובדים. כל מנכ"ל/יזם שאין לו מושג בכתיבת קוד רוצה לגייס "כמה מתכנתים" כאילו הם גרעינים בבאסטה. הבאת עובדים זרים היא פשע, לא פחות, נגד אזרחי המדינה. ועוד זה שהשרה רוצה להוריד לעובדים הזרים מס הכנסה כדי שהנטו שלהם יגדל רק חושף את התרמית הגדולה, שהרי אם הבעיה היא לכאורה רק המחסור, אז למה צריך להוריד לזרים מס הכנסה? התשובה ברורה - שהמנכ"ל יוכל לשלם להם פחות שכר, והם עדיין ירוויחו יותר מעובד ההיטק הישראלי. גועל נפש שלא ברא השטן. זוהי התערבות בזויה של שרה נגד האזרחים. שההודים והסינים יחיו כאן, ישרתו בצבא, יעשו מילואים וכו'. עובדי הייטק, הילדים שלכם ישרתו בצבא בשביל לשמור על העובדים הזרים שיקחו להם את העבודה, ויורידו את השכר שלהם לשליש, ואז איזה מנכ"ל בזוי לא יספור אותם, כי הסיני כבר צבר ניסיון, אז הוא לא צריך את הישראלים, שכל תפקידם יהיה לשרת בצבא, או לעבוד בהייטק בשליש השכר. פרקש - את גמורה אצלנו. קורא למאות אלפי עובדי ההייטק להקים מפלגה קטנה, שרק היא תוכל לעצור את הביזיון הזה.

  4. פנדה

    מסכים אם שאר המגיבים, אחרי גיל 40 חברות ההייטק מסרבות להעסיק עובדים מבוגרים כי הדבר ימנע משיכת עובדים "צעירים" לחברה כי הצעירים לא מעוניינים להיות בחברה בעלת אופי זקן כביכול, אולי השרה תעודד קליטת אנשי הייטק מעל גיל 40 ??

  5. Yehoshua

    היוזמה לייבא עובדים גובלת ברשעות אני יחסית מבוגר ואף אחד לא מוכן להעסיק אותי עם שני תארים שניים ונסיון רב שנים

  6. Farkfadiha

    שיביאו עובדים מחו"ל להיות חברי כנסת

  7. King David

    חוסר הבנה ... יש בארץ אלפי מיקצוענים מחוסרי עבודה והפיתרון לתת מישרות לעובדים זרים , ככה לא פותרים בעיות אבטלה של האזרחים. צריך ליבא שרים מחול זה בטוח ישפר את המצב

  8. זיו

    אולי נתחיל במציאת מקומות עבודה לכל אותם אלפי "דינוזאורים" שפוטרו מהענף, כשכל "חטאם" הוא גילם??? רק בישראל עובדים שעברו את גיל 40-45 מפוטרים בהייטק מפאת "גילם המתקדם" אולי תפסיקו להתבכיין ותפסיקו להפלות עובדים מעולים מפאת גילם

  9. דני

    יש עשרות אלפים של עובדים מבוגרים מעל גיל 50 עם המון ידע וניסיון שלא לוקחים אותם לעבודה רק מהסיבה שהם מבוגרים. רפובליקת בננות חשוכה ומטומטמת

אירועים קרובים