סנואודן: "יצרני הרוגלות – כמו חולי קורונה שמנסים לפתח וריאנטים"

המדליף המפורסם קרא לאסור מסחר ברוגלות דוגמת פגסוס של NSO והזהיר בראיון לגרדיאן ש-"אם לא נעצור אותם לנגיע לא ל-50 אלף יחידות – אלא ל-50 מיליון"

אדוארד סנואודן. צילום ארכיון: היץ' אט נונק, מתוך ויקיפדיה

אחד האנשים שמעניין לשמוע את התייחסותם לתחקיר נגד NSO, שבוצע על ידי עיתונאים רבים מרחבי העולם ונכתב בו שתוכנת פגסוס של החברה שימשה לריגול של ממשלות אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם, הוא אדוארד סנואודן. המדליף של מסמכי ה-NSA – הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי – התראיין אתמול (ב') לגרדיאן וקרא לממשלות לאסור מסחר ברוגלות כמו פגסוס.

"אנחנו עלולים להגיע למצב שבו לא יהיה בעולם ולו טלפון מאובטח אחד שחסין מפני האקרים שפועלים בחסות מדינה אם לא ננקוט בפעולות נגד נוזקות בכלל ורוגלות דוגמת פגסוס בפרט. אם לא ייעשה דבר, יהיה מדובר לא ב-50 אלף יחידות אלא ב-50 מיליון", אמר סנואודן בראיון. "על הממשלות בעולם להקפיא את המסחר הבינלאומי בתוכנות ריגול". הוא השווה את החברות שיוצרות פגיעויות בטלפונים ניידים בשימוש נרחב ל-"תעשייה של חולי נגיף מזוהמים שמנסים במכוון לפתח זנים חדשים של המחלה. זאת תעשייה שלא צריכה להתקיים".

הוא קרא להתייחס לחברות שמייצרות רוגלות כאל מדינות שמפתחות אטום ו-"להגביל את התפשטות הטכנולוגיות הללו, בדיוק כמו שאנחנו לא מאפשרים מסחר בנשק גרעיני".

המדליף שחשף את היקף ההאזנות של הגורמים האמריקניים

סנואודן, עובד לשעבר של קבלן מיקור-חוץ שעבד בשירות ה-NSA, אחראי להדלפה הגדולה של מסמכים ממנה במחצית הראשונה של העשור הקודם. עשרות אלפי המסמכים שהוא "שחרר" חושפים את פעילות מערך ההאזנות האמריקני לגורמים בארצות הברית ומחוצה לה, לרבות לאזרחים אמריקניים. משהבין שגורמי הביטחון בארצות הברית עלו עליו, הוא נמלט לנמל התעופה בהונג קונג, שם הוא שהה במשך חודשים – עד שרוסיה ניאותה לתת לו מקלט. מאז הוא שוהה דרך קבע במדינה.

לפי התחקיר נגד NSO, שמשותף ל-17 ארגוני חדשות מכובדים בעולם, פגסוס שימשה לפריצה לעשרות טלפונים חכמים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשי עסקים, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל חשוקג'י. את התחקיר הבינלאומי הוביל אמנסטי אינטרנשיונל, בשיתוף ארגון פורבידן סטוריז, והיו שותפים לו יותר מ-80 עיתונאים מ-10 מדינות.

יש לציין ש-NSO הכחישה את ממצאי התחקיר וטענה שהוא מלא בעובדות לא נכונות. בין היתר, היא טענה שלא מדובר ב-50 אלף מכשירי סמארטפון וכי המאגר שממנו נשאבו הנתונים שמצוינים בתחקיר הוא מאגר חופשי ופתוח באינטרנט. בנוסף, החברה חזרה על טענתה שתוכנת פגסוס מסייעת במלחמה בטרור ובמניעתו – ובכך מצילה חיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים