היצירה "הגוללים הפלמיים" עשתה שימוש ב-AI כדי לעקוב אחרי מחוקקים

האמן הבלגי, דריס דפורטר, ערך פרויקט אמנותי במסגרתו הציג מעקב אחרי פוליטיקאים בבית המחוקקים במדינתו ועורר שאלות ספציפיות אודות מעקב דיגיטלי, כמו גם תהיות בדבר התנהלות הפרלמנטרים בפרט, והשפעות הסמארטפונים על חיינו בכלל

חשף את יחסי הפרלמנטר וניידו. הגוללים הפלמיים. צילום מתוך דף הטוויטר של הפרויקט

בתחילת השבוע האחרון חשף האמן הבלגי, דריס דפורטר, את פרויקט האמנות שלו ששמו "הגוללים הפלמיים" (The Flemish Scrollers), המציג מעקב אחרי פוליטיקאים בבית המחוקקים הבלגי. כוונת המייצג היא להדגים כיצד מעקב דיגיטלי עלול לחשוף בעתיד את בני האדם ולהפר את פרטיותם, וכן עומד מאחוריו דבר מה פעוט בהרבה – הפניית תשומת הלב לקלות שבה דעתם של אנשים יכולה להיות מוסחת על ידי הסמארטפון שלך בזמן שהם עובדים.

אפשר שאת הרעיון לפרויקט המסקרן קיבל דפורטר באוקטובר 2019, אז נתפס ראש הממשלה הפלמי במצלמות כשהוא שקוע במשחק Angry Birds במהלך דיון ממשלתי.

לצורך יצירת "הגוללים הפלמיים" עשה האמן שימוש בשפת התכנות פייתון (Python) וכן ביכולות למידת מכונה, כמו גם בשירותי יוטיוב (YouTube), אינסטגרם (Instagram) וטוויטר (Twitter). כל דיון של הפרלמנט הפלמי מועבר באופן שגרתי בשידור חי ביוטיוב ו-דפורטר השתמש בהקלטות אלה לצורך הפרויקט האמנותי שלו. באמצעות סקריפט של פייתון ולמידת מכונה, הוא זיהה איזה מהפרלמנטרים.יות השתמשו בסמארטפון שלהם במהלך הדיון, ואז האמן פרסם את האירוע המדויק הזה באינסטגרם ובטוויטר כסרטון קצר, שבו מתויג הפוליטיקאי, בחשבון הייעודי שכונה בשם המיזם.

כמובן שהציוצים והפוסטים זכו לתפוצה במיוחד בכדי ש"מעסיקי" המחוקקים – כלומר ציבור משלמי המסים – ידעו על מעשי נציגיהם בפרלמנט בזמן עבודתם בעבורם.

הפרויקט המסקרן והמקורי של דפורטר הותיר ברבים רושם שכלל לא בטוח שהפוליטיקאים עסוקים תמידית בענייני השלטון, ועורר שיח בנדון. אבל המייצג גם, כאמור, העלה על סדר היום את התהייה עד כמה נציגי הציבור דואגים לפרטיות האזרחים, וכמה מביך ולא נעים הוא המצב שזו נחשפת לעיני כל בזכות שימוש בכלים דיגיטליים מתוחכמים.

בנוסף עסקו המגיבים בכך שהסמארטפונים מתוכננים במכוון כדי להבטיח שהם יסיחו את הדעת של משתמשיהם, לא משנה כמה עבודתם או מעשיהם חיוניים וחשובים.

האמן לא פירשן את האירועים או סיפק הסבר להנחה שממנה יצא, והשאיר לכל מי שנתקל ב"יצירה" אונליין את המרחב להרהר בשלל הנושאים שהעבודה שלו העלתה, ולהגיע – כל אחד בעצמו, הן האדם הפשוט והן נציג הציבור, למסקנותיו שלו בנדון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים