המשך הפרויקט: מצעד הגאווה של ההיי-טק

הן היי-טקיסטיות, הם להט"בים והם.ן כאן כי לספר לנו את הסיפור שלהם.ן, הניסיון בעבודה ומה ארגונים צריכים לעשות כדי להיות יותר מגוונים ומכילים ● פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים לחודש הכי גאה בשנה ● חלק ג'

יניב גולטשיאן, מנהל פיתוח מוצר ב-EX.CO

מה זו גאווה בשבילך?
"מבחינתי, גאווה היא התחושה שאני שלם בנטייה שלי ובאורח החיים שלי, בהצלחה להשיג כל מטרה ולהגשים כל חלום שיש לי, ללא קשר לנטייה, מגדר, גיל או פקטור אחר. אני בעיקר מרגיש גאווה שיש לי משפחה תומכת, ושלאורך כל הדרך הרגשתי חופשי להתבטא ולהיות שווה בין שווים, על אף האפליה שעדיין קיימת במדינתנו".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"אני עובד בתעשיית ההיי-טק מעל עשור כמהנדס תוכנה. כשהתחלתי לעבוד ב-EX.CO, הייתה זו הפעם הראשונה שבה הרגשתי שאני עובד במקום שבו השיח ליברלי יותר. בזמן מחאת הלהט"ב לפני שלוש שנים, התמיכה שקיבלתי מהחברה ומהמנהלים שלי בפרט הייתה מדהימה ועוטפת. כחלק מפעילויות החברה אירחנו באתר שלנו בתל אביב מגוון הרצאות ופעילויות, שכללו, בין היתר, קורס על פונדקאות והורות של Men having babies, והשנה אנחנו מארחים הרצאה של טרנסג'נדרית גאה עם סיפור אישי ומקצועי מעורר השראה בעולם ההיי-טק.

ההון האנושי שלנו מגוון מאוד ועצם היותי חלק מקהילת הלהטב"ק הוא נון-אישיו. זו תחושת קבלה ללא שיפוטיות – ולא רק לקהילה, אלא לכל קבוצה שהיא לא חלק מהמיינסטרים, תחושה שבאה לידי ביטוי גם בצוות שאותו אני מוביל בגאווה, שמורכב מאישה חרדית, גבר דתי עולה חדש מקנדה, גבר הומו (ונשוי טרי), סטרייטים מסורתיים, אתאיסטים ונוצרים שעובדים ממזרח אירופה. אנחנו מגובשים מאוד, מקבלים האחד את השני ועובדים בהרמוניה. זה צריך להיות מודל לחיקוי לחברה הישראלית בפרט ולאוכלוסיית העולם בכלל".

יניב גולטשיאן, מנהל פיתוח מוצר ב-EX.CO. צילום: יח"צ

יניב גולטשיאן, מנהל פיתוח מוצר ב-EX.CO. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני חושב שהמצב בתעשיית ההיי-טק הרבה יותר טוב מהמצב בתעשייה הכללית. תעשיית ההיי-טק מפצה את העובדים בה על עוולות של הממשלה שלנו. רוב החברות שמות דגש על פסיפס אנושי רחב בקרב אוכלוסיית העובדים שלהן וכפועל יוצא, אנשים מאוכלוסיות המיעוט ירגישו בנוח להשתלב בהן.

יחד עם זאת, האפליה קיימת תמיד. זה מתחיל בשיח: אנשים אוהבים לקטלג ולהניח הנחות שונות על עצם היותך הומו. זה מצב תמידי, שמייצר מצבים לא נעימים ושאלות שאף פעם לא היו עולות, אם הצד השני היה מניח שאתה חי אורח חיים נורמטיבי או מחשיב אותך כמיינסטרים. האפליה באה לידי ביטוי בצורה חריפה יותר כשעובדים בחברות עם סביבת עבודה מסורתית ומבוגרת. עובדים ממזרח אירופה, שמהווים נדבך חשוב של יכולת הצמיחה של ההיי-טק הישראלי, לא חווים ונהנים מאותה רמת שוויון ופתיחות שנהוגה כאן, וזה משפיע על מרכזי הפיתוח בארץ ישירות.

חשוב לי להדגיש שזה בידיים שלנו. אני מאמין בעבודה קשה ואוהב ליצור יש מאין. זה תקף גם להזדמנויות תעסוקה ולסביבת עבודה מאפשרת".

שרון גיל, מנהלת המדיה בפריון נטוורק

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא היכולת להרגיש ולהתנהג רגיל לחלוטין בכל מקום שאני נמצאת בו – עם המשפחה, בסופר, בגן של הילדים ובמקום העבודה. אין לי כל צורך להרגיש יחס מיוחד לחיוב כדי שארגיש ש-'מקבלים' אותי. מה שבאמת מסב לי אושר הוא היכולת להיות אני, ללא פילטרים וסיפורים, ולדעת שזה יישמע רגיל לחלוטין".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"אני לא חושבת שמעבר לציון שבוע הגאווה זה בא לידי ביטוי בצורה מיוחדת, וזה מה שכל כך משמח. אם נסתכל 8-10 שנים אחורה, במקומות העבודה הקודמים שלי, לא ידעו על החיים הפרטיים שלי כלום. הייתי עסוקה כל הזמן בלהסתיר. זו עבודה קשה, מתישה ומיותרת. במקום העבודה הנוכחי הרגשתי נוח מהרגע הראשון לספר על עצמי ועל המשפחה שלי – וזה מבחינתי תנאי הכרחי בבחירת מקום עבודה. ככה אני גם דואגת להתייחס לעובדים שלי".

שרון גיל, מנהלת המדיה בפריון נטוורק. צילום: יח"צ

שרון גיל, מנהלת המדיה בפריון נטוורק. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אישית לא חוויתי זאת, אבל אני בטוחה שיש כאלה שחוו ועדיין חווים, והלוואי שבעוד כמה שנים לא נצטרך בכלל לדבר על הנושא, כי הוא יהיה כל כך ברור מאליו".

אורן דוד, מנהל פרויקטים ראשי בקייטו נטוורקס

מה זו גאווה בשבילך?
"אני מרגיש שהמילה גאווה לא מתארת באופן מדויק את מה שאני מרגיש בנושא הנטייה המינית שלי. זה לא מושא לגאווה מבחינתי. הרבה חושבים שאם אתה לא גאה במשהו – אתה מתבייש בו, אבל זאת התבוננות שטחית מדי. אני לא גאה בזה כפי שאני לא גאה בצבע העיניים שלי. אני כן גאה ובעיקר מרוצה מהאפשרות שיש לי להיות מי שאני, ללא מסכות וללא הסתרות".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"המונח גאווה לא ממש מתאים, אבל אני מרגיש שיש הרבה פתיחות וקבלה אצלנו, שמתבטאת ברב תרבותיות ובמגוון של עובדות ועובדים, ללא אפליה על רקע מין, מוצא, לאום, מגזר, נטייה מינית או זהות מגדרית".

אורן דוד, מנהל פרויקטים ראשי בקאטו נטוורקס. צילום עצמי

אורן דוד, מנהל פרויקטים ראשי בקייטו נטוורקס. צילום עצמי

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"לא נתקלתי אישית באפליה כזאת. צריך לזכור שמעבר לאפליה, מקום העבודה צריך להבטיח שכלל העובדות והעובדים ירגישו בנוח, ולכן צריך להחדיר לתרבות הארגונית חשיבה על גיוון, התחשבות ברגשות האחר, שימת לב לרגישויות וכן הלאה. גם ללא אפליה, יש אנשים שעלולים להיפגע או להרגיש דחויים בשל התבטאויות כאלה או אחרות. לפני כמה שנים, ארגון LGBTech (ארגון למען הכלה של להט"בים בעולם התעסוקה, שהתחיל מההיי-טק ומאז התרחב – י"ה) החתים חברות מובילות בתעשייה על אמנה לשוויון תעסוקתי. זהו צעד חשוב נוסף בתהליך החדרת המודעות גם בערוצים הרשמיים".

שחר דן, ראש צוות פיתוח – Full Stack Team Leader – בריסקיפייד

מה זו גאווה בשבילך?
"אחד הערכים החשובים בעיניי הוא שאנשים יהיו קודם כל הם עצמם, אותנטיים (Their authentic self) – להביא את מי שהם באמת ולהיות גאים בזה. לי חשוב להנכיח את היותי גיי כי זה חלק מהזהות שלי ואני רוצה שאנשים ידעו את זה – אני מספר על החתונה שלי עם בן זוגי, על היציאה שלי מהארון וגם על הרצון שלי להרחיב את התא המשפחתי".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
ריסקיפייד יש עובדים מכל הקשת הלהט"בית. החברה חרטה על דגלה את נוכחות הקהילה הגאה באופן הכי טבעי שיש. לחברה חשוב לקדם שיח סביב הנושא בכל שנה בחודש הגאווה, על ידי הבאת הרצאות והגדלת המודעות. השנה עלה קמפיין למדיות החברתיות של ריסקיפייד, שבו להט"בים מהחברה ועובדים שתומכים בקהילה (כמו סמנכ"ל הטכנולוגיות והמייסד-השותף) מסבירים מהי גאווה אצלנו ולמה חשוב כל כך לקדם אותה. החברה מחלקת מדבקות לפטופ עם מסרים גאים ומשתפת רקעי זום לכבוד חודש הגאווה. וכמובן, אי אפשר בלי קצת חגיגות – בכל שנה מורם Happy hour טעים וצבעוני במיוחד, שמוקדש כולו לחודש הגאווה.

בנוסף, השנה, בפעם הראשונה ומעבר לכל הנוכחות הגאה במדיה החברתית, הלוגו של ריסקיפייד במערכת של החברה, שמשמשת את אלפי הלקוחות שלה סביב העולם, נצבע בצבעי הגאווה.

אישית, כראש צוות, חשוב לי לקדם שיח פתוח ומכיל כלפי כולם, ללא הבדל מין, גזע, דת, גיל, נטייה מינית או זהות מגדר, ואני מרגיש שריסקיפייד מאפשרת לי את זה. חשוב לי לגייס עובדים מגוונים ככל האפשר לצוות שלי, כי אני מאמין שגיוון מביא עבודה יצירתית יחד, חדשנות וחשיבה אחרת – ערכים שמאוד חשובים לי בפיתוח של צוות".

שחר דן, ראש צוות פיתוח - Full Stack Team Leader - בריסקיפייד. צילום: שרהל'ה גור לביא

שחר דן, ראש צוות פיתוח – Full Stack Team Leader – בריסקיפייד. צילום: שרהל'ה גור לביא

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"להיי-טק יש תפקיד מכריע בלהיות מודל לחיקוי לגיוון והכלה במקומות עבודה. להט"בפוביה נובעת פעמים רבות מחוסר היכרות וכן מדעות קדומות, והיא מצטמצמת כאשר מכירים מישהו מקהילת הלהט"ב. הדברים הלכאורה קטנים – של נוכחות, תמיכה ויצירת שיח – הם אלה שבכוחם להביא את השינוי שהקהילה הלהט"בית כל כך זקוקה לו: להיות שווים כמו כולם".

מאיה דרור, מעצבת תוכן מרקטינג בלייטריקס

לשון פנייה: את.

מה זו גאווה בשבילך?
"זו שאלה ענקית וגם קצת מורכבת. עבורי, גאווה זה לא חודש בשנה, או יום, או מצעד. עבורי גאווה היא עוד מילה לקהילה הלהטבפא"קית* ולשייכות אליה. אני גאה להזדהות בתור א-בינארית, ולהיות במקום שבו אני נמצאת ושאליו הגעתי למרות המכשולים שהיו ויהיו בדרך".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"קודם כל ברמת השייכות והקבלה. בלייטריקס עובדים ועובדות לא מעט להט"בים.ות. מעולם לא הרגשתי שזה עניין – בכל שלב שהוא בתהליך הקבלה שלי לחברה ובעבודה עצמה. יש משהו משמעותי יותר עבורי בלהיות שוות ערך מכל בחינה, ולא רק בחגיגה חד פעמית צבעונית וממותגת. בעיניי יש לזה ערך הרבה יותר משמעותי וארוך טווח".

מאיה דרור, מעצבת תוכן מרקטינג בלייטריקס. צילום: שירי רוזנברג

מאיה דרור, מעצבת תוכן מרקטינג בלייטריקס. צילום: שירי רוזנברג

האם לדעתך יש אפליה נגד להטבפא"קים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"חד משמעית. ואם לא אפליה, אז חוסר הבנה, 'חינוך' וקבלה. כמו שיש כבר כיום הרבה יותר מודעות לאפליה ולפער בין נשים וגברים בעולם העבודה, והעולם במודעות שצריך לצמצם אותו על ידי שיח פעיל, העשרה ולימוד של העובדים על מנת לעשות זאת, אנחנו חייבים להכניס גם שיח על הנושא הזה. אין מספיק ממנו, וזה חד משמעית יאפשר מרחבים בטוחים יותר לא רק עבור א.נשים מהקהילה הלהטבפא"קית".

*להטבפא"ק – לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים.ות, ביסקסואלים.ות, פאנסקסואלים.ות, א-מיניים.ות וקווירים.ות.

משה הוברמן, מנהל הצלחת לקוחות גלובלית ב-GeoEdge

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי זה לדעת שמי שמסתכל עליי רואה אותי בגלל מי שאני ולא מה שאני. שאין לי צורך להסתיר או להתבייש לספר על החיים האישיים שלי, ושאם אני בוחר לשתף – זה לא ישפיע על האפשרויות וההזדמנויות העומדות בפניי: קבלה למקום עבודה, קידום, מעגלים חברתיים וכו'… המון שנים היו לי חששות שברגע שידעו את ה-'סוד' שלי, זה יהיה הסוף של החיים החברתיים, המקצועיים והמשפחתיים שלי. תהליך ההשלמה העצמית שעברתי היה ארוך מאוד, אבל מאוד חיובי, בסופו של דבר. גאווה מבחינתי היא שלא יהיה צורך בתהליך כזה, אלא שההכרה הסביבתית תהיה ברורה מאליה".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"כבר מתהליך ההצטרפות שלי ל-GeoEdge קיבלתי את התחושה שחיי המשפחה שלי הם לא אישיו. זו עבודה קיימת, ולאחר שהדבר נאמר – לא היה צורך להתעכב עליה.

באופן טבעי, כשהתקרבתי לקולגות נשאלתי על 'בת זוגי'. תיקנתי ל-'בן זוגי', ומשם השיחה המשיכה כרגיל. כך זה צריך להיות".

משה הוברמן, מנהל הצלחת לקוחות גלובלית ב-GeoEdge. צילום פרטי

משה הוברמן, מנהל הצלחת לקוחות גלובלית ב-GeoEdge. צילום פרטי

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני 11 שנים בהיי-טק ולא נתקלתי באפליה. להיפך, אני חושב שהסביבה התומכת שקיבלתי במקומות העבודה לאורך השנים עזרה לי מאוד בתהליך הקבלה העצמית, ובסופו של דבר גם מול המשפחה. הזמנתי את הקולגות והמנהלים לחתונה שלי וכולם הגיעו, חיבקו ונהנו. בן זוגי תמיד היה חלק מאירועים חברתיים של מקומות העבודה.

עם זאת, על אף הקבלה החברתית המעולה, אנחנו עדיין רחוקים שנות אור משוויון בנושא החוקתי, ומנכ"לים ובעלי חברות, שהם בעלי השפעה גם בתחום החקיקתי-פוליטי, צריכים לדחוף לטובת קידום שינוי, בעיקר סביב אישור חתונות גאות ותהליך פונדקאות לזוגות מאותו המין בישראל".

לחלק א' לחצו כאן.

לחלק ב' לחצו כאן.

המשך הפרויקט – בימים הבאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים