מצעד הגאווה של ההיי-טק

הן היי-טקיסטיות, הם להט"בים והם.ן כאן כי לספר לנו את הסיפור שלהם.ן, הניסיון בעבודה ומה ארגונים צריכים לעשות כדי להיות יותר מגוונים ומכילים ● פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים לחודש הגאווה ● חלק א'

דוד אביגד, ראש צוות פיתוח בלושה

מה זו גאווה בשבילך?
"השלמה פנימית אמיתית עם הבחירות שלי".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"החוויה האישית שלי מדהימה. כבר בראיון מול המנכ"ל והמייסד של לושה, יוני צרויה, שיתפתי מעט מהחיים האישיים שלי, כולל חיי לצד בן זוג קרייריסט והשאיפות המשותפות של שנינו. עוד באותו המעמד זכיתי לתחושת קבלה מלאה, חמה ומשפחתית. שם הבנתי שיש התאמה אישית וקליק ביני לבין לושה.

לושה דאגה תמיד לגרום לי להרגיש בבית, מבחינת שוויון זכויות בחברה – תמיד התעניינו בשלומו של בן הזוג שלי ואף ציפו שנגיע יחד לאירועי חברה, בכל שנה אנחנו חוגגים הפי האוור גאווה ובמהלך השנה מציינים אירועי גאווה נוספים. יש בחברה מקום לכולם, ואת ההוכחה לכך קיבלתי במקרה שחרוט בזיכרוני – בשיחת מסדרון עם סמנכ"ל הפיתוח שלנו, איש דתי חובש כיפה, שהתעניין באורח החיים שלי כגיי. דיברנו על תהליך הקבלה האישי שלי ועל החינוך של הדור הצעיר להכלה ולקבלה".

דוד אביגד, ראש צוות פיתוח בלושה. צילום: גבע טלמור

דוד אביגד, ראש צוות פיתוח בלושה. צילום: גבע טלמור

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני חושב שחברות ההיי-טק דוחפות לקדמה ומודרניות – הן בהיבטים טכנולוגיים והן בהיבטים חברתיים. כשחברות ענק כמו מיקרוסופט וגוגל מקדמות שוויון זכויות ומענקים להורים מאותו המין, הפעולות האלה מחלחלות גם למטה, לחברות בסדר גודל קטן יותר, ושומעים יותר ויותר על חברות שמפגינות תמיכה פומבית בקהילה ומעודדות א.נשים להט"בים.ות להצטרף לעבוד בהן".

קורן אורן, מנהלת מחלקת Artgrid Original בארטליסט

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה היא האומץ להיות מי שאת.ה – בכל המובנים".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"הגאווה קיימת בכל אחד ואחת מאיתנו, בדרך כזו או אחרת. לאור החשיפה של להט"בים.ות, יש לנו את היכולת, כחברה, להציג תכנים ולהוביל שינוי – גם אם הוא הקטן ביותר: נתינת במה ליוצרים, גיוון אתני, קידום נשים יוצרות והצגת תכנים להט"ביים.

אני גאה להיות בחברה שנותנת במה כל כך רחבה ומנצלת את הכוח שלה למקומות כה חשובים ומשמעותיים".

קורן אורן, מנהלת מחלקת Artgrid Original בארטליסט. צילום: יח"צ

קורן אורן, מנהלת מחלקת Artgrid Original בארטליסט. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני לא חושבת שיש לי מספיק ידע לגבי האם ישנה אפליה דווקא בחברות היי-טק. לשמחתי, לא חוויתי אפליה. אני חושבת ומאמינה שאם יש לנו את הכוח, ולו הקטן ביותר, להעלות מודעות – על כל אחת ואחד מאיתנו להתגייס למשימה.

האתר של ארטליסט הוא בעל חשיפה גבוהה, ולכן, כל עוד אני משלבת בקטלוג תכנים מגוונים של מצבים משפחתיים, קידום נשים ועוד, אני מובילה לשינוי דעת קהל, שמביא לשינוי בתפיסה כחברה ובהמשך יביא – הלוואי – לשינוי חוקתי".

נמרוד אלדאג, מנהל מוצר בכיר בקבוצת ה-IoT Security במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא שבירת קיבעון מחשבתי, שמייצרת ערך לעצמי ולזולת. גאווה זה להיות במקום של שלמות ואמונה בדרך שלי, לחשוף את זה לעולם בלי פחד ולראות איך זה גורם לאנשים מסביבי גם להאמין בי וגם לשנות דפוסי חשיבה שהיו להם כל כך הרבה זמן. גאווה זו הדרך של אנשים לייצר שינוי על ידי להיות הם עצמם, בלי בושה ובלי פחד".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"מיקרוסופט משקיעה מאמצים ומשאבים רבים, לאורך כל השנה, בתמיכה ובקידום של קהילת הלהט"ב. הבנתי כמה הדבר מוחשי כשכבר בשבוע הראשון שלי בחברה, היא נרתמה באופן מלא לפרויקט שאני מוביל – פרויקט טרנספוז. הפרויקט שם לו למטרה לתת ידע וכלים לקהילת הטרנס*, בכדי לאפשר להם.ן לעשות את צעדיהם.ן הראשונים בעולם ההיי-טק ולסייע להם.ן להשתלב בהצלחה בחברות טכנולוגיה בארץ. לא רק שמיקרוסופט תמכה בפרויקט וסייעה להצלחתו, רבים מהמתנדבים שלקחו בו חלק הם עובדים של החברה.

את החשיבות שמיקרוסופט מייחסת לגיוון והכלה מרגישים בכל מקום: מהמשרד דרך ההכשרות וההדרכות, וכלה בהנחיות שהיא מוציאה לעובדים ולמנהלים. כחלק ממדיניות מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, החברה פועלת למען עובדיה הלהט"בים והקהילה הלהט"בית כולה לאורך כל ימות השנה: כל עובד.ת זכאי.ת למענק של 60 אלף שקלים לסיוע בתהליך פונדקאות; ויש בחברה פורום המאגד את העובדים הלהט"בים (GLEAM), שבין היתר מקיים פעילות שוטפת סביב אירועים מרכזיים של הקהילה הלהט"בית – התנדבות, גיוס תרומות, הרצאות ועוד. העובדה שמיקרוסופט שמה את האדם וייחודו במרכז נותנת לנו, העובדים הלהט"בים, את ההרגשה שיש לנו גב, ושאנחנו יכולים להיות מי שאנחנו, מבלי שזה ישמש נגדנו".

נמרוד אלדאג, מנהל מוצר בכיר בקבוצת ה-IoT Security במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. צילום: אמיר ברקול

נמרוד אלדאג, מנהל מוצר בכיר בקבוצת ה-IoT Security במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. צילום: אמיר ברקול צילום: אמיר ברקול

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"חברות מסוימות מדברות על הכלה וקבלה של להט"בים, אבל ברגע האמת לא תומכות בעובדים כשהם זקוקים לכך. לצערי, יש עדיין מקרים של סביבת עבודה לא מכילה, או של ראיונות עבודה שבהם מועמדים נשאלים שאלות לא ראויות או נדחים כי צוות משאבי האנוש לא עבר הכשרה מתאימה.

אין ספק שהאפליה כלפי הקהילה הטרנסית היא המורגשת ביותר, וזה דבר שלמדתי עד כמה הוא נוכח דרך טרנספוז. אבל העבודה על הפרויקט עזרה לי לחדד גם מה כן ניתן לעשות, ולא מדובר בהשקעה מטורפת. הנה כמה עצות:

לשלוח מייל – פשוט לשלוח מייל לכל עובדי החברה (ולא צריך לחכות לשם כך לחודש הגאווה), שמבהיר שהחברה ומנהליה עומדים לצד הקהילה הלהט"בית ושאין מקום ללהט"בופוביה בחברה. זו צריכה להיות התחייבות של החברה מול עובדיה לתמיכה בלתי מסויגת, התחייבות שעובדים להט"בים יכולים לשים על השולחן בשעת צורך ולהגיד: 'התחייבתם – תקיימו'.

לתמוך בתהליך מיון הוגן – זה לא פשוט, אבל נשות ואנשי משאבי אנוש רבים אמרו לי בצורה ברורה: אין לנו את הידע והכלים הנדרשים כדי להילחם בהטיה שיש לנו מול להט"בים. אנשי ה-HR הם שער הכניסה לתוך החברה, ואם החברה רוצה להשקיע בקידום גיוון והכלה, עליה קודם כל להשקיע בהכשרה שלהם בתחומים אלה, ולאחר מכן הם יוכלו להוביל את השינוי בכל החברה.
לשים דגל גאווה בלובי או בכניסה למשרד – כל השנה. תנו לכל עובד ואורח שמגיעים אליכם לדעת שאתם עומדים מאחורי העובדים הלהט"בים שלכם.

לקרב את קהילת הלהט"ב אליכם – לתמוך בהתנדבויות של עובדיכם בארגונים ועמותות שפועלים למענה. פיתחו תוכנית מנטורינג לצעירים להט"בים שרוצים להשתלב בהיי-טק. תנו הזדמנויות לעובדים עם פוטנציאל שנדחים ממקומות עבודה על רקע הלהט"ביות שלהם. ההשקעה הזו תמיד מחזירה את עצמה כפליים, עם עובדים מסורים ומלאי מוטיבציה, ששמחים לעבוד במקום מכיל ומקבל".

גל אלפרוביץ', מנהל קהילת המפתחים באוברוולף

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא החופש להיות מי שאני".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"עוד בשלבי ראיונות העבודה דיברתי בחופשיות על הנטייה המינית שלי. סיפרתי את סיפור היציאה מהארון שלי וחשפתי פרטים על חיי האישיים. קיבלתי תגובות מכילות, פתוחות ובעיקר סקרניות ללמוד עוד עליי ועל המקום שממנו אני מגיע. מאותו הרגע ועד היום אני מרגיש שיש לי באוברוולף מקום להיות גל – בלי מסיכות, ובטח שבלי העמדות פנים".

גל אלפרוביץ', מנהל קהילת המפתחים באוברוולף. צילום: יח"צ

גל אלפרוביץ', מנהל קהילת המפתחים באוברוולף. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"עולם ההיי-טק מלא באנשים ממגוון רקעים, גילאים ומעמדות שונים – מה שמאפשר פלורליזם וביטוי עצמי במקום העבודה. ובכל זאת, הוא עדיין חלק משוק העבודה, שבו יש פערים בתנאים בין נשים לגברים ובין להט"בים לסטרייטים. בעיניי, הבעיה רדיקלית יותר – באופן שבו אנחנו תופסים מגדר. תכונות נשיות נתפסות חלשות, בעוד שתכונות גבריות – כחזקות. כמו שלאישה יהיה יותר קשה להתקדם בסולם הניהולי במשרד שבו היא עובדת, כך גם לגבר הומו שמתנהג באופן מאוד נשי. עד שהתפיסה הזו לא תשתנה, לצערי הפערים לא ייעלמו".

נועה אמירה, מנהלת מוצר בנטורל אינטליג'נס – ביחידת הגיימינג

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא קודם כל קבלה. קבלה של מי שאני וקבלה של אחרים.ות בסביבה שלי. אני גאה כשאני מרגישה מוקפת בא.נשים שמקבלים.ות את מי שאני וכשאני מסוגלת להתנהג אליהם.ן באותו האופן. לא הייתי רוצה לחיות במקום שבו אני צריכה להסתיר את מי שאני, על כל זהויותיי, ועל זה אני מרגישה הכרת תודה עמוקה לכל האנשים.ן שנאבקו ונאבקים.ות גם כיום על מנת לייצר שיח מכיל וחברה שוויונית לכולם.ן".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"עוד לפני שהגעתי לנטורל אינטליג'נס שמעתי רבות על פועלה למען הקהילה הלהטב"קית.

מעבר לתרומות מדי שנה לארגונים גאים רבים, החברה מארחת במשרדיה את עמותת מעברים לקשת הטרנסית. בעיניי מדובר בתרומה סופר משמעותית לא רק בפן הכלכלי, אלא גם מאחר שאני רואה שלהרבה מהחברים.ות ההטרוסקסואלים.ות שלי מדובר במפגש הראשון עם טרנס.ית. המפגש היומיומי במשרדים מייצר שיח ושאלות חשובות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך של שילוב וקבלה.

בנוסף, יש דגש רב על שיח מכבד בחברה, על קידום ערכי שוויון ושילוב א.נשים ממגוון אוכלוסיות וקהילות. זה ארגון שלא רק מכבד ערכים כאלו, אלא חורת אותם על דגלו".

נועה אמירה, מנהלת מוצר בנטורל אינטליג'נס - ביחידת הגיימינג. צילום פרטי

נועה אמירה, מנהלת מוצר בנטורל אינטליג'נס – ביחידת הגיימינג. צילום פרטי

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני לא יכולה לומר שחשתי על בשרי אפליה על רקע הנטייה המינית שלי – לא בהיי-טק ולא במקומות עבודה קודמים. עם זאת, יש תתי קהילות בתוך הקהילה הלהטב"קית שעדיין קיימת כלפיהן אפליה. כיום יש הרבה יותר קבלה והבנה בנושאים הקשורים לנטייה מינית, אבל נושא המגדר והיחס למגדר עוד לא לגמרי נמצא שם, וחשוב לתת לו מקום. בעיניי, השינוי הכי מהותי מגיע ממפגשים בין אישיים, וחשוב להמשיך ולשלב א.נשים ממגוון זהויות על מנת לייצר אותו".

אלון אריאל, מנהל תרבות ו-Operations בגרנולייט

מה זו גאווה בשבילך?
"להיות מי שאני – תמיד, ובכל מקום שאני מגיע אליו".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
גרנולייט, כל אחד יכול להיות מי שהוא רוצה ועם מי שהוא רוצה. האנשים מתעניינים בעניינים משפחתיים, לא מפחדים לשאול שאלות וכל אחד יכול להיות הוא עד הסוף".

אלון אריאל, מנהל תרבות ו-Operations בגרנולייט. צילום: יח"צ

אלון אריאל, מנהל תרבות ו-Operations בגרנולייט. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"ההיי-טק הוא התעשייה הכי מכילה ומקבלת. חברות רבות נותנות תמריצים ותמיכה לעובדיהם להקמת תא משפחתי שהמדינה לא עוזרת להם להקים. חברות רבות תורמות לארגונים של הקהילה, ויוצרות שיח חיובי בנושא. לא מתייחסים ללהט"בים בצורה מפלה. יחד עם זאת, ניתן לראות שאין הרבה טרנסים.ות בהיי-טק, וזו מגמה שצריכה להשתנות".

המשך הפרויקט – בימים הבאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים