תוכן פרסומי
ראשי » בראש הכותרות » מפת המיזמים: הדילמות העולות וההחלטות שצריך לקבל
מימין: רז הייפרמן ומיכל זיגלמן. צילומים: יניב פאר ואפרת קופר, בהתאמה

מפת המיזמים: הדילמות העולות וההחלטות שצריך לקבל

רז הייפרמן ומיכל זיגלמן מציעים פעולה בו זמנית לאופטימיזציה של המודל העסקי הקיים וחיפוש אחר מודל עסקי חדש שמתאים לעתיד הדיגיטלי ● חלק ב' של המאמר "צו השעה - גישה דואלית לטרנספורמציה דיגיטלית ולחדשנות"

מאת 11 במאי 2021, 13:44 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

קיימת חשיבות להבין היכן הארגון נמצא על עקומת ה-S שלו. בשלב מסוים יהיה עליו לחשוב על התנעת מיזמי חיפוש כדי להתמודד עם האתגרים החדשים, ולא להתמקד אך ורק במיזמי מיצוי

זהו חלקו השני והאחרון של המאמר (לחלק הראשון לחצו כאן), המתאר את התובנות ההולכות ומצטברות ממחקרים אקדמיים ואמפיריים רבים, שחשוב שארגונים יכירו ויטמיעו בבואם ליישם את שני מנועי צמיחה העיקריים של המאה ה-21: הטרנספורמציה הדיגיטלית והחדשנות. בחלק זה של המאמר נציג את הכלי למיפוי תיק המיזמים.

מפת המיזמים – אזור הדילמה וההחלטות הקשות

כפי שניתן לראות מהתרשים שמשמאל, שהוצג גם בחלק הראשון של המאמר, מגיע רגע בחיי כל ארגון – שנקרא גם נקודת תפנית (Inflection Point), שבו עליו להחליט כיצד להתמודד עם מתחרה חדש. זהו אזור הדילמה – המכירות צומחות אבל באיטיות ואותו מתחרה נכנס לשוק ומתחיל לנגוס בנתח השוק של הארגון. עד לנקודה זו, תהליך חדשנות ממוקד מיצוי (Exploitation), כפי שהוזכר בחלק הראשון, סיפק פתרון טוב – שיפורים במוצר, תכונות חדשות, הוזלות ומבצעים, שיטות מכירה חדשות ועוד. אבל לא ניתן למנוע את הבלתי נמנע: ההאטה במכירות מתרחשת.

כדי להתמודד עם אתגר זה, על ארגונים לפתח את תהליך החיפוש אחר הדבר הבא – מודל עסקי חדש, מוצר המבוסס על טכנולוגיה חדשה וכדומה. הדילמה הניהולית מורכבת למדי ומעמתת בין הצורך להפנות משאבים לחיפוש המודל החדש לכך שרוב ההכנסות ממשיכות להגיע מהמוצר הקיים. שאלות כמו מה לפתח, באיזה קצב, לאילו שווקים, כיצד להאט את הקניבליזציה של המוצר הקיים ועוד הן דילמות שעל ההנהלה להתמודד איתן.

על מנת להתמודד עם הדילמה, על הארגון לבצע מיזמים חדשניים ממוקדי חיפוש אחר הדור הבא של המוצרים או המודל העסקי. לעתים, זהו שלב שבו הארגון נדרש "לשבש" את עצמו כדי להמשיך ולהתקיים בשוק ה-"משבש" והדינמי. יש להביא בחשבון שתהליך החיפוש אורך לעתים זמן רב. ארגון ש-"נרדם בשמירה" ומעדיף להתמקד במיזמי מיצוי עלול למצוא את עצמו מול דעיכה מהירה במכירות ועד לעצירתן ולהפסדים גדולים, מבלי שבנה את הדור הבא של מנגנון הרווח.

אנחנו מציגים משמאל תרשים פשוט, שמאפשר ייצוג ויזואלי של הגישה הדואלית בטרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות. התרשים מציג באופן משולב את המיזמים בשני תחומים אלה. מטרתו היא להבטיח ניהול נכון של תיק מיזמי החדשנות והטרנספורמציה הדיגיטלית. היחס הרצוי הוא 80% של מיזמי מיצוי (המלבן הפנימי) ובין 10% ל-20% של מיזמי חיפוש (המלבן החיצוני). אלה מספרים מומלצים בלבד, המביאים לידי ביטוי את האיזון הנכון בין המיזמים השונים. ניהול לא נכון של תיק המיזמים עלול לפגוע בעתיד הארגון.

סיכום

כאמור, המאמר, על שני חלקיו, הציג את האתגר הדואלי ביישום שני מנועי הצמיחה של ארגון במאה ה-21: הטרנספורמציה הדיגיטלית והחדשנות. קיימת חשיבות להבין היכן הארגון נמצא על עקומת ה-S שלו. בשלב מסוים יהיה עליו לחשוב על התנעת מיזמי חיפוש כדי להתמודד עם האתגרים החדשים, ולא להתמקד אך ורק במיזמי מיצוי. שני הכלים שהוצגו במאמר – עקומת ה-S ומפת המיזמים – יכולים לסייע לארגון להיערך לאתגרים החדשים באמצעות שני מנועי הצמיחה: הטרנספורמציה הדיגיטלית והחדשנות.

רז הייפרמן הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital ומיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות ומייסדת דואליטי (Duality).

החלק השני של המאמר יפורסם מחר (ג').

מפת המיזמים: הדילמות העולות וההחלטות שצריך לקבל Reviewed by on . זהו חלקו השני והאחרון של המאמר (לחלק הראשון לחצו כאן), המתאר את התובנות ההולכות ומצטברות ממחקרים אקדמיים ואמפיריים רבים, שחשוב שארגונים יכירו ויטמיעו בבואם לייש זהו חלקו השני והאחרון של המאמר (לחלק הראשון לחצו כאן), המתאר את התובנות ההולכות ומצטברות ממחקרים אקדמיים ואמפיריים רבים, שחשוב שארגונים יכירו ויטמיעו בבואם לייש Rating: 0

הגיבו