שופטת קבעה: טראמפ התערב במכרז הענן של הפנטגון

השופטת דחתה את בקשת מיקרוסופט ומשרד המשפטים האמריקני שלא לקבל את טענות AWS של אמזון נגד תוצאות המכרז, שבו זכתה הענקית מרדמונד ● לפי המפסידה, טראמפ לא רצה שהיא תזכה במכרז עקב היריבות האישית בינו לבין מייסד החברה, ג'ף בזוס

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

זה לא נגמר: בית משפט בארצות הברית דחה בסוף השבוע את בקשתם של מיקרוסופט ושל משרד המשפטים האמריקני לדחות את טענות אמזון וספקית שירותי הענן שלה, AWS, שלפיהן ממשל טראמפ התערב לרעתה בהליכי המכרז הענק להגירה לענן של הפנטגון – מכרז JEDI.

שופטת בית המשפט הפדרלי, פטרישיה קמפבל, דחתה את טענות מיקרוסופט, אחת הזוכות במכרז הענק בסך 10 מיליארד הדולרים, שיחד עם משרד ההגנה ביקשו בנובמבר האחרון לדחות את טענות AWS בנושא.

AWS, המועמדת המובילה לזכות במכרז, שבסופו של דבר הפסידה בו, הודיעה בתגובה כי היא "ממשיכה להיות הבחירה הטכנולוגית העדיפה והזולה יותר עבור מימוש המכרז", וכי היא "תספק את התמורה הטובה ביותר למשרד ההגנה ולמשלם המסים האמריקני". על פי ענקית הענן, "(ההוכחות) המתועדות בדבר ההשפעה הלא ראויה של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ (על הליכי הזכייה במכרז), הן מטרידות. אנחנו שמחים שבית המשפט יבחן את ההשפעה המדהימה שהייתה לכך על הזכייה בחוזה. אנחנו ממשיכים לצפות לבדיקת בית המשפט את הפגמים המהותיים הרבים בהערכה של משרד ההגנה (בטרם הזכייה ולאחריה – י"ה), ונשארים מחויבים לחלוטין לכך שלפנטגון תהיה גישה לטכנולוגיה הטובה ביותר, במחיר הטוב ביותר".

פרנק שו, דובר מיקרוסופט, מסר בתגובה כי "לא פעם, כי אם פעמיים, צוותי הרכש המקצועיים במשרד ההגנה האמריקני בחרו בנו לאחר בדיקה מעמיקה. לקוחות אחרים רבים, גדולים ומתוחכמים, עושים את אותה בחירה מדי שבוע. זה יותר משנה אנחנו ממשיכים לעשות את העבודה הפנימית הדרושה כדי להתקדם במהירות במכרז JEDI, ואנחנו ממשיכים לעבוד עם הפנטגון, כפי שעשינו יותר מ-40 שנים".

משרד ההגנה האמריקני לא הגיב להחלטה.

השופטת קמפבל הורתה לשלושת הגופים הניצים – כאמור, AWS, מיקרוסופט ומשרד ההגנה – להגיש עד ל-28 במאי דו"ח מצב משותף, שמציע מתווה להמשך ההליכים המשפטיים בתיק.

השתלשלות העניינים

פרויקט JEDI הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו. אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשלב הסופי במכרז בן עשרת מיליארדי הדולרים, כשחברות נוספות שהתמודדו בשלבים שונים שלו היו יבמ, גוגל ואורקל. המשרד פרסם את ההחלטה על זכיית מיקרוסופט באוקטובר 2019 ואמזון הגישה את הערעור בנובמבר. הענקית מסיאטל טענה כבר אז כי בחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, שהחיכוכים האישיים בינו לבין טראמפ הם הסיבה לבחירה בה ולא בחברה שהוא מנהל.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

בשנה שעברה המשרד בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והודיע שהוא נחוש בדעתו שהצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצרכי הממשל וכי "כל ההצעות במכרז טופלו בהגינות והוערכו בעקביות על פי קריטריוני ההערכה המוצהרים של המדינה".

אלא שאמזון חלקה על טענה זו בחריפות, תוך שהיא מציינת ליקויים, טעויות וכן "הטיה שאי אפשר לטעות בה" בתהליך ההערכה של המתמודדות במכרז. לדבריה, "מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתת תוקף להחלטה לקויה, מוטה ומושחתת פוליטית".

החברה טענה שאת ההטיה הוביל לא אחר מאשר טראמפ עצמו, שכאמור, יש לו יריבות עמוקה עם אמזון ועם בזוס. בכובעו האחר, באופן פרטי, בזוס הוא הבעלים של הוושינגטון פוסט – שמהווה חלק מ-"תקשורת הפייק ניוז", לפי הנשיא האמריקני דאז, שמתחה עליו ועל ממשלו ביקורת לא מועטה. כמו כן, טראמפ טען שאמזון לא משלמת מספיק מיסים. בחומרים שהגישה החברה לבית המשפט היא ציטטה תגובה שהתפרסמה בספר ובה צוין כי טראמפ אמר באופן פרטי לשר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, "לדחוק את אמזון" מהחוזה.

בינתיים, יישום הפרויקט מוקפא, לאחר שבפברואר אשתקד קבע שופט פדרלי שלנוכח הערעור, יש לעצור את יישומו. בפברואר השנה הודיע משרד ההגנה האמריקני לקונגרס כי הוא עשוי לשקול שלא לממש את פרויקט הענק בענן עם מיקרוסופט – אם המאבק בבית המשפט על החוזה יימשך עוד זמן רב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים