תוכן פרסומי
ראשי » חדשות » אינטרנט » פיצ'אי, צוקרברג ודורסי שוב "הועלו על הגריל" בקונגרס בנוגע למידע כוזב
מימין: סונדר פיצ'אי, ג'ק דורסי ומארק צוקרברג, מנכ"לי גוגל, טוויטר ופייסבוק. צילום מעובד מוויקיפדיה ומ-BigStock

פיצ'אי, צוקרברג ודורסי שוב "הועלו על הגריל" בקונגרס בנוגע למידע כוזב

המחוקקים האמריקנים פנו למנכ"לי גוגל, פייסבוק וטוויטר ישירות בשימוע בשאלת "כן או לא", ותהו האם הפלטפורמות שלהם נושאות באחריות כלשהי למהומות בקפיטול בימים שלפני העברת שלטון טראמפ לביידן - האם הם קיבלו תשובות כנות?

מאת 29 במרץ 2021, 14:12 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

המנהיגים העומדים בראש ענקיות הטכנולוגיה גוגל, פייסבוק וטוויטר סונדר פיצ'אי, מארק צוקרברג וג'ק דורסי (בהתאמה) – השתתפו בשבוע שעבר בדיון (וירטואלי) בקונגרס האמריקני. הנושא של הדיון שקיימה ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים, ושנערך ביום ה' האחרון, היה המאבק במידע כוזב באינטרנט, והוא זכה לכותרת: "אומת הדיסאינפורמציה: תפקיד המדיה החברתית בקידום קיצוניות ומידע מוטעה".

במהלך הדיון ניתן היה לזהות את השאלות ועיניינן או את הגישה של השואל.ת על פי השתייכות מפלגתית ותפישה פוליטית. הדמוקרטים האשימו את הפלטפורמות בהיותן נרפות מדי בטיפול במידע כוזב אודות נגיף הקורונה ותוצאת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. הרפובליקנים מהצד השני דיברו על דיכוי דעות שמרניות, ואף האשימו את השירותים אונליין בגידול בדיכאון בקרב בני נוער. לכאורה ניכר היה מחקירת המחוקקים שעולם כמנהגו נוהג, וזאת על אף ששנת הקורונה עשירת הקונספירטורים והדיעות לכאן או לכאן הציבה מצבי קיצון בפני הרשתות החברתיות, ושתקופת הבחירות בארה"ב ותגובתו של הנשיא היוצא טראמפ להן, לקראתן ואחריהן, הייתה אף היא מאתגרת. כזכור, טראמפ סולק לבסוף לצמיתות מכל פלטפורמות המדיה החברתית הגדולות ולמעשה הודמם, בשל החשש שהוא ליבה ואולי חלילה ילבה שוב התפרעויות של תומכיו כנגד המדינה והחוק.

המחוקקים רוצים ליישם שינויים בסעיף 230

למרות העמדות הלכאורה שונות של שני הצדדים, הדמוקרטי והרפובליקני, שניהם רוצים ליישם שינויים בתקנה חוקית המגינה על פלטפורמות מקוונות מפני השלכות ותביעות בגין תכנים שהועלו אליהן על ידי המשתמשים. התקנה, המכונה "סעיף 230" (Section 230) במתכונתה הקיימת לא רק ששומרת על חברות הטק מתביעות אלא גם נותנת לשירותי המדיה החברתית אונליין את האפשרות לנקוט בפעולות נגד תוכן ומשתמשים בודדים.

מנכ"ל גוגל פיצ'אי הדגיש בדיון כי "סעיף 230" הוא דרישה מרכזית למאבק במידע כוזב, בין היתר.

צוקרברג, האיש שייסד ומוביל את פייסבוק, נשאל על ידי המחוקקים אם ילדיו יכולים להשתמש בשירותי הרשת המקוונת. "הבנות שלי הן בנות שלוש וחמש והן לא משתמשות במוצרים שלנו", ענה צוקרברג תחילה – אך לאחר מכן הוסיף כי הבת הגדולה שלו הורשתה לנהל שיחה קולית באמצעות גרסת הילדים לשירות המסנג'ר של פייסבוק.

פחות לחץ פוליטי בדיון שאחרי בחירת ביידן

נזכיר כי שלושת הבוסים של ענקיות האינטרנט התייצבו בפעם האחרונה לשימוע באותו עניין סביב סעיף 230 והאחראיות שלהן לתכנים המועלים אל השירותים שבהובלתם באוקטובר האחרון, שישה ימים לפני הבחירות לנשיאות. גם אז בליבת הדיון עמדה הרפורמה לחוק הגינות התקשורת שמגולמת בסעיף 230 כך שהיא מגוננת על חברות אינטרנט מתוכן שמשתמשים מפרסמים דרכן. אלא שהדיון הקודם, שהתקיים כאמור ממש בסמוך לבחירות, עסק בסופו של דבר בעיקר בשאלה האם הרשתות החברתיות מצנזרות במכוון תכנים פוליטיים או לאו, כשרפובליקנים רבים בוועדה ניצלו את ההזדמנות על מנת "לצלות על הגריל" את המנכ"לים, בגלל החשד שלהם כי החברות שלהם ועובדיהם מוטים נגד השמרנים – תלונה שנשמעת תכופות בימין האמריקני, למרות שאין לה ראיות וודאיות.

הופיע או לא הופיע במדיה החברתית? מידע כוזב על הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הופיע או לא הופיע במדיה החברתית? מידע כוזב על הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם הפעם, כמו בדיונים הקודמים סביב תפקיד המדיה החברתית בשלל עניינים שברומו של עולם, חברי הוועדה ניסו לאלץ את מנכ"לי הטכנולוגיה לספק תשובות מובהקות של 'כן' או 'לא' – אך לעתים קרובות הם התחמקו. למשל, כשמדובר בשאלה האם הפלטפורמות מכירות באחריות משותפת להסתערות תומכיו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, על גבעת הקפיטול בוושינגטון בינואר השנה – כשהליך העברת השלטון לנשיא הנבחר, ג'ו ביידן הדמוקרט, היה בעיצומו – רק דורסי השיב ב"כן" ישיר, אבל אפילו הוא התייחס מיד בהמשך לסביבה הפוליטית שיצרה את המצב והנסיבות להתפרעות החמורה.

מנכ"ל הרשת המצייצת אמר למחוקקים שיש לקחת בחשבון את "המערכת האקולוגית הרחבה יותר". מאידך דורסי הרחיב ואמר: "אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות פוסקי האמת ואני לא חושב שגם הממשלה צריכה להיות".

פיצ'אי, שהוא קודם כל מנכ"ל חברת האם של גוגל אלפבית, אמר כי החברה שאותה הוא מוביל תמיד מרגישה תחושת אחריות, אך שבמקרה הספציפי מדובר בשאלה מורכבת.

וצוקרברג ענה כי חברתו אחראית לבניית "מערכות יעילות". הוא גם אמר כי על הפורעים והנשיא לשעבר טראמפ לתת דין וחשבון על מעשיהם באותו יום.

האם הם הוסתו דרך המדיה החברתית? תומכי טראמפ במחאת "הבחירות נגנבו". צילום: BigStock

האם הם הוסתו דרך המדיה החברתית? תומכי טראמפ במחאת "הבחירות נגנבו". צילום: BigStock

"נחוקק ונטיל עליכם את האחריות"

המחוקקים הטיחו בשלושת הבכירים שאלות נוקבות וביקורתיות אודות גישתם של השירותים בהובלתם אל פייק ניוז או אל תוכן שעלול להיות מסוכן. נציגיהם הגבוהים ביותר של שלוש החברות טענו בהתמדה כי הם נקטו בצעדים בכדי לרסן מידע מוטעה, אך השואלים הראו להם ולציבור הצופים בדיון דוגמאות שאיתרו חוקרים לכך שתכנים שכאלו עדיין קיימים באופן נרחב בפלטפורמות שלהם.

על פי דיווחי התקשורת האמריקנית, ניכר כי יש תמיכה הולכת וגוברת בקונגרס בחקיקה שתרסן את חברות הטק הענקיות. הסנאטור פרנק פאלון הדמוקרט, יו"ר הוועדה, אף הכביר וקבע כי "תם הזמן לוויסות עצמי. הגיע הזמן שנחוקק ונטיל עליכם את האחריות".

 

פיצ'אי, צוקרברג ודורסי שוב "הועלו על הגריל" בקונגרס בנוגע למידע כוזב Reviewed by on . המנהיגים העומדים בראש ענקיות הטכנולוגיה גוגל, פייסבוק וטוויטר - סונדר פיצ'אי, מארק צוקרברג וג'ק דורסי (בהתאמה) - השתתפו בשבוע שעבר בדיון (וירטואלי) בקונגרס האמר המנהיגים העומדים בראש ענקיות הטכנולוגיה גוגל, פייסבוק וטוויטר - סונדר פיצ'אי, מארק צוקרברג וג'ק דורסי (בהתאמה) - השתתפו בשבוע שעבר בדיון (וירטואלי) בקונגרס האמר Rating: 0

הגיבו