זה שוב קרה: גוגל פיטרה עוד מדענית שעסקה באתיקה של AI

אחרי פיטוריה של החוקרת השחורה ד"ר טימניט גברו, ומחאה מתעצמת נגד הענקית ממאונטיין וויו עקב כך - כעת המפוטרת הטרייה היא מרגרט מיטשל, הבוסית של גברו שניסתה להתחקות אחרי האירועים וששלחה אצבע מאשימה ברורה נגד מעסיקתה

פוטרה. מרגרט מיטשל, ראשה משותפת של חטיבת האתיקה של גוגל בתחום ה-AI. צילום מסך מחשבון הטוויטר של מיטשל

מרגרט מיטשל, ראשה משותפת של חטיבת האתיקה של גוגל (Google) בתחום הבינה מלאכותית, רצתה להגן על עמיתתה החוקרת שעבדה תחתיה בחברה, ד"ר טימניט גברו, לאחר פיטוריה שהפכו לפרשה מסוקרת מאוד. אלא שההתייצבות לצד גברו הביאה אליה את אותו "עונש" – גוגל הודיעה לה כי פוטרה גם כן.

מיטשל עצמה היא שהכריזה על הפיטורים ביום ו' האחרון דרך חשבון הטוויטר (Twitter) שלה, ועשתה זאת בהודעה לאקונית בת שתי מילים: "אני מפוטרת". אחר כך גוגל אישרה את הדברים.

מדובר על אקט שמהווה טוויסט חדש בפרשה המורכבת והלא מחמיאה, בה מסובכת גוגל כבר מזה כמה חודשים.

הכל החל בראשית דצמבר האחרון, כשחוקרת אמריקנית בכירה, ושחורה, שהועסקה על ידי גוגל דיווחה כי פוטרה משום שתוצאות של מחקרה לא היו רצויות לענקית ממאונטיין וויו. הפיטורים הללו עוררו מחלוקת רבה בנושא גיוון והכלה, ואף סערה סביב התנהלותה של גוגל לעובדים בשורותיה, בעיקר השחורים שביניהם.

הגרסאות אודות האירועים סותרות. ד"ר גברו התלוננה כי פוטרה וסיפרה שהממונים עליה הודיעו לה שקיבלו את התפטרותה, אך לטענתה היא לא הגישה כזאת כלל. החוקרת אמרה שהיא סבורה כי הפיטורים הגיעו משום שגוגל ניסתה להפחית מערך מחקריה, ואף להעלים אחד מהם, כיוון ש-גברו מתחה ביקורת על מאמצי הגיוון וההכלה שלה בתחום לימוד השפה האנושית במחלקת הבינה המלאכותית.

סופג ביקורת וזעם. ג'ף דין, ראש תחום ה-AI של גוגל. צילום מסך מלינקדאין

סופג ביקורת וזעם. ג'ף דין, ראש תחום ה-AI של גוגל. צילום מסך מלינקדאין

בהמשך הגיעה מחאה נחרצת נגד התנהלותה של גוגל. הגוגלרים שעבדו עם גברו בצוותה החליטו לא לשתוק, ולצאת בפומבי עם עמדתם במחלוקת. הצוות פרסם מכתב בחשבון מדיום (Medium) של גוף העובדים המוחים כנגד שלל נושאים הקשורים בהתנהלות החברה, Google Walkout. במכתב צויין בתוקף כי גברו פוטרה ולא התפטרה מתפקידה, ושהאחראי למהלך הוא ראש תחום ה-AI של גוגל, ג'ף דין. אחר כך גם עזבו שני עובדים את החברה במחאה על שאירע.

"שמעתי, ואני מבין את משמעות עזיבתה של ד"ר גברו עבור נשים טכנולוגיות, הקהילה האפרו-אמריקנית וקבוצות אחרות המיוצגות פחות בקרב דורשי הקריירה בתחום הטכנולוגיה… חלקם הטילו ספק במקומם כאן, ואני מצטער על כך", ציין דין במייל פנימי ששלח לעובדי החברה. עם זאת, דין, שנחשב כאמור כמוביל מהלך הפיטורין של גברו, מעולם לא התנצל בפני החוקרת, ואף ממשיך להתייחס לשקרה כאל "עזיבה" מרצון של גברו.

ניסתה להגן על גברו, הצביעה על גוגל כאשמה – וסולקה

אלא שהאירועים ממשיכים לרדוף זה אחר זה בגוגל, כשהעדכון האחרון הוא פיטוריה של מיטשל.

דרכה של מיטשל לפיטורים החלה כשהיא, כאמור, החליטה להגן על חברתה לצוות לשעבר. מאז הפיטורים, מיטשל ניסתה להוכיח שגוגל התייחסה אל החוקרת כהת העור בצורה מפלה. לכן ה"בוסית" של גברו החליטה להתחקות אחר ההתכתבויות של גברו בדוא"ל עם עמיתיה, ולבנות מאלו תסריט מקוצר ומדויק של האירועים.

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

במסמך של מיטשל נכתב בין השאר: "פיטוריה של ד"ר טימניט גברו אינם בסדר, והדרך בה נעשו אינה בסדר. נראה שהדבר נובע מאותו חוסר ראיית הנולד שנמצא בבסיס הטכנולוגיה המודרנית, ולכן הוא עצמו משמש דוגמה לבעיה. נראה שהפיטורים מונעים מאותה תשתית של גזענות וסקסיות שמערכות הבינה המלאכותיות שלנו, כשהן בידיים הלא נכונות, נוטות לספוג".

עוד צוין בטקסט כי "האופן שבו פוטרה ד"ר גברו אינו בסדר, מה שנאמר עליה לא בסדר, והסביבה שהובילה לכך הייתה – ועדיין – לא בסדר. כל רגע בו ג'ף דין ומייגן קצ'וליה אינם לוקחים אחריות על מעשיהם, הוא רגע נוסף בו החברה כולה עומדת בשתיקה, כאילו בכוונה להעביר את המסר המחריד שראוי שיטפלו כך בד"ר גברו. התייחסו אליה כאילו היא נחותה מחבריה. זה מצטייר כבלתי הגיוני (וגרוע מכך)". בהמשך צוין כי כתיבת המחקר של גברו הוגדרה בפומבי כפחותה מהסטנדרט הנדרש, ושבכלל, דוקטור גברו טופלה על ידי גוגל וקברניטיה "באופן בלתי הולם לחלוטין, בחוסר כבוד עז, ​​ומגיעה לה התנצלות".

עקב הדברים פתחה גוגל בחקירה פנימית – הפעם נגד מיטשל. זו הולידה קודם כל את חסימת חשבון הגוגל שלה, ורק אז פרסמה מיטשל את המסמך שכלל את כל השתלשלות האירועים, כך דיווח אתר Axios.

"אני מודאגת לגבי פיטורי טימניט גברו מגוגל והקשר שלהם לסקסיזם ולאפליה. רציתי לשתף את המייל שכתבתי ל-Google press ביום בו נותקה הגישה שלי (למייל שלי – ג"פ)", צייצה מיטשל מוקדם יותר החודש, כשהיא מצרפת לציוצה טקסט ביקורתי מאין כמוהו על גוגל ועל בכיריה המעורבים בפרשה.

"אחרי חקירת התנהגותה של מנהלת זו, אנו יכולים לאשר שהיו הפרות רבות של קוד ההתנהגות שלנו ומדיניות האבטחה שלנו, כגון גילוי מסמכים חסויים ונתונים אישיים של עובדים אחרים", אמרה גוגל בהצהרה שבה אישרה את דבר הפיטורים.

יצוין כי הפיטורים של מיטשל התרחשו יום לאחר שגוגל הודיעה על שינויים במדיניות החיפוש וההכללה שלה, שהגיעו אחרי שחקירת פיטוריה של גברו הושלמה. ואולם, ענקית החיפוש לא פרסמה פרטים על תוצאות החקירה, או אודות המסקנות שלה בעקבותיהן.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים