חדשנות במגזר שמרני: האוטומציה חודרת גם לעולם האדריכלות

המהפכה הדיגיטלית קורית גם בענף הנדל"ן השמרני, גם אם לאט יותר ● אחד ההיבטים שלה הוא אוטומציה של תהליכי האדריכלות ● אחת החברות שעוסקות בכך היא סוואפ, סטארט-אפ מתל אביב שסיים באחרונה גיוס סיד של שבעה מיליון דולר

חדשנות לגובה. צילום אילוסטרציה: BigStock

האוטומציה, כך נדמה, חודרת בשנים האחרונות לכל מקום ולכל ענף: תהליכים רבים הופכים לאוטומטיים ומה שהיה מצריך בעבר עובדים אנושיים והרבה זמן נעשה כיום על ידי מכונות ובתוך זמן קצר, ואפילו מאוד. מהצד השלילי, האוטומציה מייתרת את המשרות ואף המקצועות של עובדים רבים, שבמקרה טוב נאלצים למצוא עבודה אחרת ובמקרה הרע – נפלטים לשוק מבקשי התעסוקה. וזה לא נעים, בפרט לא בעידן משברי כמו זה שאנחנו מצויים בו.

כשמדברים על אוטומציה, מתייחסים בדרך כלל לחברות חדשניות ולענפים פחות שמרניים. למעשה, אחד המגזרים המסורתיים היחידים שמרבים לעסוק בתהליכי אוטומציה שמבוצעים בו הוא המגזר הפיננסי. אבל מה עם המגזרים המסורתיים האחרים, למשל מגזר הנדל"ן? תהליכים אוטומטיים הולכים וחודרים גם לשם – באתרי הבנייה אבל גם בשלב שלפניהם, השלב התכנוני, האדריכלי.

אחת החברות שעוסקות באוטומציה בתחום זה היא סוואפ (Swapp), שמפתחת פתרונות תכנון מבוססי בינה מלאכותית לענף הבנייה. החברה נוסדה לפני כשנתיים על ידי איתן צרפתי, המשמש כמנכ"ל שלה, עדי שביט, מנהל צוות אלגוריתמים, ונועם גת, מנהל הטכנולוגיות. היא מעסיקה 15 עובדים במשרדיה בבניין מידטאון בתל אביב ומגייסת בימים אלה עובדים נוספים, ויש לה נוכחות גם בארצות הברית ובבריטניה. באחרונה סוואפ סיימה סבב גיוס בשלב הסיד בסך של שבעה מיליון דולר, שהובל על ידי קרנות ההון-סיכון Point72 Ventures ואנטרי קפיטל.

ניסיונו של צרפתי משלב את שני העולמות – האדריכלות וההיי-טק. הוא הקים את סוואפ לאחר שניהל במשך ארבע שנים את אוטודסק ישראל, שאליה הוא הצטרף אחרי שמכר לחברה העולמית את הסטארט-אפ הקודם שהקים, Cmy Casa. ברזומה שלו יש הקמה של עוד חברת הזנק – 3D Visual, שכשמה כן היא, עסקה בעולם התלת ממד.

איתן צרפתי, ממייסדי ומנכ"ל סוואפ. צילום: יח"צ

איתן צרפתי, ממייסדי ומנכ"ל סוואפ. צילום: יח"צ

צרפתי אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי "סוואפ לא מייצרת כלים לאדריכלים, כמו שהיה נהוג עד היום, אלא צורכת את הטכנולוגיה של עצמה ונותנת לאדריכלים, ליזמים ולקבלנים שירות תכנוני, אוטומציה מקסימלית של תהליך התכנון".

למה הכוונה?
"עד היום, חברות טכנולוגיה שניסו לבצע שינוי בתהליכי התכנון לבנייה היו מייצרות כלים לאדריכלים ולמהנדסים. המחשבה שהכלי הוא זה שיעשה את המהפכה היא בעיניי לא נכונה ואחרי הרבה שנים בתעשייה – כמשתמש וכספק – הגעתי למסקנה שהכלי הוא טוב כמו שהמשתמש בו הוא טוב, והוא גם יכול לטעות כמו שהמשתמש יכול לטעות. הכלי מוציא את מה שהמתכנן מכניס.

אנחנו מציעים שירות תכנוני מ-א' ועד ת' ליזמי נדל"ן ולחברות בנייה – החל מבדיקת היתכנות לנכסים קיימים או מגרשים, דרך התכנון הסכמטי וכלה בהוצאת תוכניות למכרז ותוכניות לביצוע לקבלן. אנחנו מלווים את הלקוח גם בהמשך התהליך, עד שהוא מוסר את הדירות או המשרדים".

"הפתרון שלנו משלב מקורות דטה שונים ואלגוריתמיקה מתקדמת על מנת לייעל את תהליך התכנון ולהפוך אותו לאוטומטי. זה חוסך עלויות", אמר צרפתי.

לדבריו, "אנחנו מתמקדים בכך שהלקוחות שלנו ימקסמו את הזכויות ואת אתר הבנייה. בנוסף, אנחנו מציעים ליזם אופציות תכנון ומסייעים לו לבחור את הטובה ביותר ביניהן. כך הוא לא מסתכן בבחירת אופציית תכנון לא נכונה".

איך זה מתבצע?
"אנחנו אוספים דטה מלקוחות שלנו, שהדטה שלהם נמצא בשימושנו ולוקחים ממאגרים חופשיים – של מחירי דירות, מחשבונים וכדומה. כל אלה מאפשרים למכונה לייצר החלטות תכנותיות, שהן הרבה יותר מדויקות מאשר אלה שמוצעות על ידי בני אדם".

שיכון ובינוי התעניינה – והשקיעה

צרפתי ציין שהשווקים העיקריים של החברה הם האמריקני והבריטי, אבל היא עובדת גם עם השוק הישראלי. "אנחנו פחות משקיעים בחיפוש לקוחות ישראליים, אבל קיבלנו כמה פניות מיזמים וחברות בארץ והחלטנו לא לסרב. בשיכון ובינוי ראו את הפתרון שלנו, הבינו מיד את הערך שלו והשקיעו בסוואפ. אנחנו עובדים עם השוק הישראלי בעצימות נמוכה, אבל לא מתעלמים ממנו".

מה התגובות בשוק?
"אנחנו עובדים עם תעשייה ישנה. אם היינו מקימים את סוואפ לפני חמש שנים היה לנו קשה מאוד לחדור לשוק, אבל כיום יש פתיחות. סייעה לכך הקורונה, ששינתה הלך רוח בשוק. מספר הפניות אלינו גדל פי חמישה דווקא בתקופת הקורונה, כשענף הבנייה היה מושבת חלקית".

מה הסיבה לכך? זה לא כל כך מתיישב עם המציאות המשברית.
"קח לדוגמה את שוק המשרדים: הרבה מבעלי הבניינים נשארו עם נכסים ריקים והיה סאב-ליסינג שהוריד את רף המחיר, כי המשכירים והשוכרים באופן זה הם לא שחקנים בשוק ולכן, לא לחוצים לגבי המחיר. אבל בעלי הבניינים והמשרדים מפסידים מסאב-ליסינג. לכן, הם מגיעים אלינו כדי לקבל פתרון תכנון מחדש, שינוי ייעוד אם צריך וחיסכון בעלויות".

האוטומציה לא תחליף את האדריכל - לפחות לפי איתן צרפתי, מנכ"ל סוואפ. צילום אילוסטרציה: BigStock

האוטומציה לא תחליף את האדריכל – לפחות לפי איתן צרפתי, מנכ"ל סוואפ. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה יגיד המתכנן, האדריכל? אתם לוקחים לו את העבודה.
"לא נכון. הטכנולוגיה שלנו היא לא האויב שלו. הרבה פעמים אנשים חושבים, כשהם רואים טכנולוגיה 'משבשת' בתחום מסוים, שהיא תחליף את העובדים בני האדם – ואני לא חושב ככה. התפקידים ישתנו ויותאמו למציאות המתפתחת, כמעט בכל מקצוע. זה מחויב המציאות. במקצוע האדריכלות כבר לא יצטרכו להעסיק אינספור שרטטים או לתת לאדריכל אינסוף משימות שלא מנצלות את הקרייאטיביות שלו – שבין היתר בגללה הוא הלך ללמוד את המקצוע. הטכנולוגיה תשחרר את האדריכל להיות יותר יצירתי".

בעתיד, איך לא, סוואפ רוצה להיות מובילת שוק בתחום האדריכלות. צרפתי אף חוזה שהחברה תהיה בתוך כמה שנים חד קרן (חברה ששווה יותר ממיליארד דולר), "בגלל החזון הנועז, המודל העסקי והשווקים שאנחנו עובדים בהם".

מה עם עתיד שוק הנדל"ן? צרפתי חוזה שייכנסו אליו חברות ענק כמו אמזון או גוגל, שכבר נכנסו לתחומים רבים שלא היו עיסוקי המקור שלהן. "כיום, רוב השחקנים בשוק הבנייה הם חברות מסורתיות, שנמצאות בו הרבה שנים. אני צופה שזה ישתנה: לא מעט חברות ענק כבר 'טועמות' את השוק הזה ולא ירחק היום שהן ייכנסו אליו – ובגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים