טים קוק, מנכ"ל אפל, חבט בפייסבוק: "צריך לבוז לה"

בתוך שהוא לא מציין את שמה המפורש, אבל בבירור מתייחס בדבריו אל ענקית המדיה החברתית הדומיננטית, קוק קרא לבחון יותר את העסקים הבנויים על "ניצול נתונים" במהלך נאום שנשא בכנס פרטיות נתונים שנערך בבריסל בשבוע שעבר

נכנס חזק בפייסבוק. טים קוק, מנכ"ל אפל

במהלך נאום שנשא בכנס פרטיות נתונים, שהתקיים בבריסל ביום ה' האחרון, ציין מנכ"ל אפל (Apple), טים קוק, כי המודל העסקי של פייסבוק (Facebook) של שימוש בנתוני משתמשים לצורך פרסום ממוקד יכול לייצר השלכות בעולם האמיתי, כמו למשל הפעלת אלימות או צמצום אמון הציבור בחיסונים. 

קוק לא נקב מפורשות בשמה של פייסבוק בנאומו, אך קשה להטיל ספק בכך שענקית המדיה החברתית הייתה בבירור המוקד לאזהרותיו. "אם עסק בנוי על בסיס הטעיית משתמשים, ניצול נתונים ולכאורה מתן אפשרות אך למעשה אין ברירה כלל, אז הוא אינו ראוי לשבחנו, אלא צריך לבוז לו", אמר קוק בקביעה נחרצת.

קוק כיוון ישירות לפייסבוק, מבלי להזכיר את שמה, למשל גם כשאמר: "הטכנולוגיה אינה זקוקה לכמויות עצומות של נתונים אישיים שנתפרו על פני עשרות אתרים ואפליקציות כדי להצליח. פרסום היה קיים ושגשג במשך עשרות שנים בלי זה".

קוק ביקש מהשומעים את דבריו לחדול מקבלת המצב ואמר: "אנחנו כאן היום מכיוון שהדרך של פחות התנגדות היא לעיתים רחוקות דרך של חוכמה".

בנאומו בכנס חזר מנכ"ל אפל על טענתו כי "אם אנו מקבלים כרגיל וכבלתי נמנע (את העבודה – ג"פ) שכל דבר בחיינו יכול להיצבר ולהימכר, אז אנו מפסידים הרבה יותר מנתונים. אנו מאבדים את החופש להיות אנושיים. יחד, עלינו לשלוח תגובה אוניברסלית והומניסטית לאלה הטוענים לזכות על מידע פרטי של המשתמשים, לגבי מה שניתן או שאסור לסבול", הוא המשיך. 

מנכ"לה של הענקית מקופרטינו גם שב והדגיש כי "אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים בניצול נתונים, על בחירות שאינן בחירות כלל", אז הוא לדבריו "ראוי לרפורמה".

התקשורת העולמית מייחסת לדברי קוק אלו יציאה למתקפה חסרת פשרות נגד מארק צוקרברג ופייסבוק. לפי פרשנים, נראה כי נאומו של קוק הגיע כתגובה ישירה להתקפה האחרונה של פייסבוק על אפל, כשהרשת החברתית הדומיננטית פרסמה מודעות עמוד מלא במספר עיתונים, אשר תקפו את שינויי הפרטיות החדשים של אפל.

יריבות במצב של הסלמה. טים קוק, מנכ"ל אפל ומארק צוקרברג, מייסד פייסבוק.

יריבות במצב של הסלמה. טים קוק, מנכ"ל אפל ומארק צוקרברג, מייסד פייסבוק

חודשים של הסלמה ביחסי היריבות הוותיקות

בכלל, שתי הענקיות מנהלות ביניהן בחודשים האחרונים את מה שמסתמן כקרב גלדיאטורים חסר פשרות. באחרונה נודע כי פייסבוק מתכוננת להגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד אפל, הנוגעת למדיניות ה-App Store שלה, כך לפי דיווח שהתפרסם לראשונה בדה אינפורמיישן.

קודם לכן הודיעה פייסבוק שתסייע לחברת אפיק גיימס (Epic Games) במאבקה המשפטי נגד אפל, ותספק מה שהיא אומרת שהוא "מידע על הדרך שבה המדיניות של יצרנית ה-iPhone וה-iPad פוגעת בעסקים".

המאבק האחרון והקשוח במיוחד בין היריבות מזה שנים התעורר על רקע החלטת אפל לשלב באפליקציות שבחנות ה-App Store תכונה של שקיפות מעקב, שדורשת מבעלי iPhone לבחור בצורה מפורשת האם להתיר לחברות לעקוב אחריהם באפליקציות, נוהג שפייסבוק מתבססת עליו כדי לטרגט מודעות ולחייב מפרסמים בתשלום גבוה יותר.

ביום ה', בנאומו, קוק מתח ביקורת על האופן שבו פייסבוק מייצרת מעורבות ורייטינג. הוא התייחס אל אלגוריתמי המלצות, המציעים למשתמשים קבוצות קיצוניות, נושא שפייסבוק ספגה אודותיו ביקורת קשה. עקב כך, וכמובן בעקבות אירועי הפלישה לגבעת הקפיטול בוושינגטון, ביום ד' האחרון הודיעה הענקית ממאנלו פארק כי כבר לא תמליץ אוטומטית על קבוצות פוליטיות למשתמשים.

מנכ"ל אפל ביקש מכולם לשקול "מהן ההשלכות של ראיית אלפי משתמשים המצטרפים לקבוצות קיצוניות, ואז הנצחת אלגוריתם שממליץ עליהן עוד יותר?".

"ברגע של דיסאינפורמציה משתוללת ותיאוריות קונספירציה המופעלות על ידי אלגוריתמים, איננו יכולים יותר להעלים עין מהתיאוריה הטכנולוגית שאומרת שכל מעורבות טובה וכמה שיותר זמן טוב יותר", המשיך ואמר קוק.

"כפי שאמרתי בבריסל לפני שנתיים, זה בהחלט הזמן, לא רק לחוק פרטיות מקיף כאן בארצות הברית, אלא גם לחוקים ברחבי העולם ולהסכמים בינלאומיים חדשים, המעגנים את עקרונות מזעור הנתונים, ידע המשתמשים, גישה למשתמשים ואבטחת נתונים ברחבי העולם", הבהיר קוק שוב את עמדתו בנדון, בתוך שהוא למעשה מבקש יותר רגולציה בדיוק על גופים כמו פייסבוק, ובעיקר עליה מן הסתם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים