הפורום הכלכלי העולמי השיק יוזמה להבטחת "בינה מלאכותית אחראית"

הברית העולמית לפעילות בינה מלאכותית תפעל לכך שהפוטנציאל הגלום בבינה המלאכתית יאומץ "באופן שקוף, הוגן ואמין - בכל העולם", נמסר מהפורום ● אחד מהיו"רים שלה: ארווינד קרישנה, מנכ"ל יבמ

בינה מלאכותית - אחד התחומים שמביאים לידי ביטוי את היכולות הנפלאות של המוח האנושי. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפורום הכלכלי העולמי הודיע אתמול (ד') על השקת יוזמה גלובלית חדשה, שתפעל לכך שהפיתוח העתידי של מערכות בינה מלאכותית ייעשה בצורה "אחראית".

"הברית העולמית לפעילות בינה מלאכותית, GAIA (ר"ת Global AI Action Alliance), חרטה על דגלה האצה באימוץ בינה מלאכותית, באופן שקוף, הוגן ואמין – בכל העולם", נמסר מהפורום. "הטמעת AI יכולה לייעל את עבודת הארגונים ב-40% ועד 2035 היא תהווה ערך כלכלי של כ-14 טריליון דולר. ככל שהפוטנציאל הגדול הטמון בה יכול להביא לשיפור דרמטי בחייהם של מיליארדים, כך הוא ימומש רק אם ייעשה בו שימוש בצורה אחראית. ככל שהשימוש בבינה מלאכותית עולה, כך גם הסיכונים הנובעים ממערכות AI לא מאובטחות – או לא מוסריות".

לפי הפורום, "כמו במחלוקות אחרונות בנושאי זיהוי פנים, קבלת החלטות אוטומטיות ומעקב אחרי חולים המאומתים לקורונה, כך גם הבינה המלאכותית דורשת מעורבות חזקה מצד אזרחים והגופים הממשלתיים – בהתבסס על כך שהיא נבנית בצורה אתית וכך גם משתמשים בה".

מתוך הכרה בצורך הזה, יותר מ-175 ארגונים הציעו עקרונות אתיים לבינה מלאכותית. GAIA היא פלטפורמת שיתוף פעולה חדשה, שנועדה להאיץ את הפיתוח והאימוץ של כלים חכמים ברחבי העולם ובמגזרי התעשייה השונים. הברית מאגדת יותר מ-100 חברות מובילות, ממשלות וארגונים בינלאומיים, מלכ"רים ואנשי אקדמיה, שבהודעת הפורום נכתב כי "כולם מאוחדים במחויבות למקסם את היתרונות של הבינה המלאכותית תוך מזעור הסיכונים שבה, למען האינטרס הציבורי העולמי. חברי הברית יעבדו יחד על מנת לזהות ולהטמיע את הכלים הטובים ביותר הזמינים, לצד פרקטיקות לשימוש בבינה המלאכותית בצורות אתיות. כולם יפעלו תוך מחויבות למקסם את היתרונות של הבינה המלאכותית לצד מזעור הסיכונים שבה".

מנכ"ל יבמ: "נתרום את המומחיות שלנו באתיקה של AI"

יושבי הראש המשותפים של הברית הם ארבינד קרישנה, יו"ר ומנכ"ל יבמ, ו-וילאס דהר, נשיא קרן פטריק ג'יי מקגוברן. קרישנה אמר כי "נתרום את המומחיות שלנו באתיקה של בינה מלאכותית ונקדם את שיתוף הפעולה בתחום. אני בטוח שביחד נוכל להפוך את ההבטחה והיתרונות של בינה מלאכותית אחראית למציאות".

ארבינד קרישנה, מנכ''ל יבמ ויו"ר משותף של הברית החדשה. צילום: יח"צ

ארבינד קרישנה, מנכ"ל יבמ ויו"ר משותף של הברית החדשה. צילום: יח"צ

קרן פטריק ג'יי מקגוברן היא עמותה שפועלת לקידום האנושות על בסיס ניצול וקידום מדע נתונים ובינה מלאכותית. דהר אמר כי "בשנה מרכזית זו – של טרנספורמציה עולמית, ה-AI יכול להיות גורם שמאפשר באופן חזק יותר קידום של הון, צדק ושגשוג. הברית מאחדת את כל הכוחות שיש להם עניין בחזון משותף זה ומציעה את ההזדמנות להפגיש קולות מגוונים, ללמוד מהצלחות ומכישלונות ולבנות טכנולוגיה משותפת, שתיטיב עם האנושות".

קלאוס שוואב, שהקים את הפורום הכלכלי העולמי לפני ארבעה עשורים ומשמש יו"ר בכיר שלו, ציין כי "יש לבינה המלאכותית פוטנציאל לספק יתרונות עצומים לחברה – אך רק אם משתמשים בה באופן אחראי. אנחנו משיקים את הברית העולמית של ה-AI כדי לעצב עתיד חיובי ואנושי לתחום – ברגע המכריע הזה בהתפתחותו".

הנרייטה פור, מנכ"לית יוניצ"ף וחברת ועדת ההיגוי בברית, התייחסה לאחת הקבוצות המושפעות מהבינה המלאכותית – הילדים. היא אמרה כי "טכנולוגיות כמו AI משנות באופן מהותי את הדרכים שבהן ילדים לומדים, משחקים ומתייחסים זה לזה. ילדים וצעירים הם גדולי המשתמשים ב-AI. צריך לעשות יותר כדי לעזור להם ליהנות מההזדמנות שהיא מציעה, תוך כדי הגנה עליהם מפני הסיכונים שהתחום טומן בחובו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים