מה הם אתגרי המנ"מרים לקראת היציאה ממשבר הקורונה?

היציאה ממשבר הקורונה, שתאפיין את הפעילות הכלכלית בעולם בשנת 2021 מציבה אתגרים חדשים בפני המנמ"רים, בהם התמהיל הנכון של עבודה היברידית - מהבית ומהמשרד בלי הוויתור על אבטחת מידע והגנת סייבר לצד האצת תהליכים דיגיטליים - ומנגד תקציבים שצפויים להיות מקוצצים כדי להוריד את הגירעון הענק שנוצר

מנמ"ר, שנה מאתגרת לפניך. צילום: BigStock

היציאה ממשבר הקורונה, שתאפיין את הפעילות הכלכלית בעולם בשנת 2021 מציבה אתגרים חדשים בפני המנמ"רים.

אם עד היום הם עסקו בעיקר במתן מענה לארגונים שלהם לאפשר את ההמשכיות התפקודית והעסקית, הרי שבחודשים הבאים הם ייחשפו למציאות חדשה, שלא לגמרי ברורה, עדיין אבל עם אתגרים דומים לשנה שעברה. גם השנה הפתרונות הנדרשים יעסקו בעבודה מרחוק אבל עם הדגשים שונים וצרכים אחרים.

ברור לכולם שהעבודה מהבית תימשך, והיא תשולב עם עבודה במשרדים, מה שמציב בפני המנמ"רים סט של אתגרים שהם כבר מכירים, עם התאמות מתאימות. יש מנהלים בעולם שסבורים שהתמהיל של עבודה היברידית ישתנה, והוא יהיה 80% במשרדים ו-20% מרחוק, תלוי במגזר ובסביבה כלכלית.

בנושא ההיברידיות, מנהלי טכנולוגיה אומרים, שהאתגר הוא אבטחת מידע והגנת סייבר, כאשר הנקודה המרכזית היא פיזור העובדים באתרים שונים, בעיקר בבית, ודרישת הארגון לאפשר להם לעבוד בצורה בטוחה, חופשית עם נגישות לכל הכלים הקיימים. גם תמהיל של 20% עבודה מהבית עלול לגרום למשבר אבטחה חמור בארגון.

אתגר נוסף, מנגד, הוא סיוע לארגון למקסם רווחים ולצמצם הוצאות מבלי לפגוע במצבת כוח האדם, שהיא משאב יקר ובמחסור מתמיד. כאן יש ציפייה מחברות טכנולוגיות להביא את החדשנות לשוק בכל מה שקשור לכלים שמאפשרים עבודה מרחוק, כמן VPN, עם רמת אבטחה גדולה הרבה יותר, לאור מתקפות הסייבר הרבות שחווינו לאחרונה בכל העולם וגם בישראל. בכל מקרה, הציפיה של מנהלי האבטחה היא לספק לעובדים כלים, חומרה ותוכנה שהם יוכלו לשלוט ולנהל אותם מרחוק כדי לספק ביטחון טוב יותר.

גם בשנה זו, האתגר המרכזי בתחום האבטחה יהיה בידוד סביבות העבודה של מחשבי העובדים בבית מסביבת העבודה הפרטית, כדי לשמר טוב יותר את נכסי המידע ומנמרים ירצו לשלוט במערכות אלו

אתגר נוסף שעליו מצביעים מנמ"רים ברחבי העולם הוא האצת תהליכים דיגיטליים, שמאופיינים במהירות, בגמישות ובזריזות. כאן נכנס למשחק גורם חדש, שלא כל כך דיברו עליו עד כה, וזה האג'יליות כדרך חיים בארגון, שהיא חלק מהאג'יליות בתהליכי פיתוח ומערכות המידע.

אבל המנהלים בחברות הגדולות יודעים היטב שאין מקום להיכנס לאופוריה. ברור לכולם, שכל הארגונים יעשו בדיקה מדוקדקת של תקציבים ובדיקה של כדאיות שימוש בתשתיות שהוכנסו בשנים האחרונות, כמו, למשל, הענן. יהיו בהחלט ארגונים שיבדקו את כדאיות השימוש בענן בחלק מהיישומים, כמו SaaS, מערכות ועידות וידיאו כמו זום, שהשימוש בהן כרוך בעלויות לא מעטות. בהנחה שחלק מהחיים יחזרו לשגרה, ארגונים יבדקו את כדאיות השימוש. במילים אחרות, תתבצע סריקה קפדנית על כל תחום בארגון, והיכן שניתן יהיה לחסוך – יתבצעו התאמות, וזאת כדי לאפשר התאוששות ושרידות בתקופת האטה כלכלית, כנראה, שתאפיין את כל השווקים בעולם. בשנת 2021 תתחזק התובנה, שטכנולוגיה לשם טכנולוגיה לא תיתכן, וכל פעילות דיגיטלית תחייב את המנמ"רים להוכיח את ה-ROI שלה, כלומר איך זה תורם לשורת הרווח. כדי להמחיש את הקריטיות של תהליך זה, מנהלים מציינים, כי אפילו באז טכנולוגי כמו AI ייבחן נקודתית לגבי כל פרויקט, ולא אימוץ טוטאלי.

השנה האחרונה, ששינתה את הרגלי העבודה הכריחה את מנהלי התשתיות בארגונים לאפשר זמינות של מערכות 7X24, עם אפס סבירות לנפילות. כל תוצאה אחרת, אומר אחד המנהלים, תפגע באמון של הלקוחות במערכות ועלולה לגרור לתוצאות לא נעימות.

בשורה התחתונה: תחזיות אלו נכונות במידה רבה גם לישראל. היציאה מהמשבר אצלנו תימשך לפחות שנתיים, תקציבים צפויים להיות מקוצצים כדי להוריד את הגירעון הענק שנוצר ומגזרים מסוימים יחזרו לפעילות בקצב איטי, אם בכלל. כל אלו משפיעים, כמובן, על תקציב החדשנות של ארגונים, אלא שהיכולת שלהם לקצץ או לבטל תהליכים דיגיטליים שכבר החלו כמעט שאינה קיימת. ולכן השנה, יותר מתמיד, תפקידם של המנמ"רים יהיה קריטי ביותר – הם יהיו צמודים יותר לשולחן ההנהלות, והאחריות על כתפיהם תהיה כבדה יותר מתמיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים