תל אביב-יפו – בצמרת רשימת מרכזי החדשנות העולמיים

הדירוג, שערך מכון מלונדון, מדד ערים שיש בהן מרכזי חדשנות, שבהם פועלים סטארט-אפים שמפתחים פתרונות עבורן ● תל אביב-יפו הגיעה למקום ה-11 - אחרי ניו-יורק, שדורגה ראשונה, לונדון והונג קונג, ולפני ערים חדשניות כסן פרנסיסקו, בוסטון ודובאי

מרכז החדשנות הספרייה במגדל שלום בתל אביב. צילום: אתר הספרייה

המכון לאסטרטגיות עירוניות Z\Yen Partners מלונדון, שמודד את מרכזי החדשנות שפועלים בערים שונות בעולם, דירג את תל אביב-יפו במקום ה-11 במדד הערים המוגדרות כבעלות המרכזים החכמים הטובים ביותר. זו הפעם הראשונה שבה העיר הישראלית נכנסה למדד זה.

במקום הראשון בדירוג נמצאת ניו-יורק. בין הערים הנוספות שמדורגות לפני תל אביב-יפו ניתן למנות את לונדון, הונג קונג, סינגפור ושיקגו, כאשר אחריה ממוקמות ערים חדשניות כשטוקהולם, סן פרנסיסקו, בוסטון, בייג'ינג, אמסטרדם ודובאי – לתשומת לבם של אנשי ההיי-טק הישראליים שמגלים אותה בימים אלה, לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות.

חמישה מרכזי חדשנות בתל אביב

המדד סוקר 1,508 משיבים, מחקרים ודירוגים של ארגונים בין לאומיים שונים, כמו הפורום הכלכלי העולמי, האו"ם והבנק העולמי. אותם מרכזים חכמים שהוא מודד הם מרכזי חדשנות שפועלים בהם סטארט-אפים, שמפתחים פתרונות שהעירייה מציעה להם ושנבחרו על ידה, וכן חברות צעירות שפועלות במסגרת מרחבי עבודה שהעירייה מאפשרת להם. המכון מדרג את הערים על פי שלושה פרמטרים: תמיכה בחדשנות – הגישה לרגולציה ולתמיכה בטכנולוגיה ובחדשנות שמספק המגזר העסקי בעיר; עוצמת היצירתיות – ההטמעה של טכנולוגיות וחדשנות; ויכולת הביצוע – איכות העבודה בתחום.

בתל אביב פועלים חמישה מרכזים כאלה: הספרייה במגדל שלום, שמיועד לקהילת הסטארט-אפים הטכנולוגיים, בדגש על מיזמים שעוסקים בתחום העיר החכמה; המעבדה החברתית ברחוב מזא"ה 9 – חלל עבודה משותף למיזמים חברתיים, שרוצים לשנות את החברה, הקהילה והעיר; שרונה האב – מרכז נוער עירוני ליזמות, חדשנות וטכנולוגיה, שנמצא בשכונה הטמפלרית ההיסטורית ומייצר חיבורים בין בני נוער יזמים חברתיים ו/או טכנולוגיים למנטורים מהחברות המובילות בשוק; הרציף – מרכז ליזמות ששוכן בנווה שאנן, היכן שהיו רציפי התחנה המרכזית הישנה, ושואף לחבר בין תושבים, יזמים וחברות טכנולוגיות; וסיטי זון, שהוא גם אקסלרטור ומרכז לניסוי פתרונות של חברות טכנולוגיות.

קו החוף של תל אביב הוא לא הדבר היחידי שמסמל אותה - גם החדשנות. צילום: מתוך BigStock

קו החוף של תל אביב הוא לא הדבר היחידי שמסמל אותה – גם החדשנות. צילום: מתוך BigStock

תל אביב-יפו זכתה במשך השנים בלא מעט דירוגים הקשורים בחדשנות, ערים חכמות ומתקדמות, שניתנו על ידי גופים וכלי תקשורת בינלאומיים. העיר העברית הראשונה אף מדורגת כאחת מ-50 הערים הגלובליות במדד של ה-Foreign Policy וכאחת מחמש הערים היצירתיות בעולם במדד של הגלוב אנד מייל. ב-2016 היא זכתה במקום הראשון בתחרות העיר החכמה, במסגרת הכנס העולמי לערים חכמות, שנערך מדי שנה בברצלונה.

"פיתוח פתרונות טכנולוגיים שמשנים חיים"

סיגל ויצמן, חברת המועצה ויו"רית ועדת החדשנות של העירייה, אמרה כי "אנחנו גאים להיות מחוברים לנעשה במרכזים החכמים, שהם פלטפורמה לחיבורים מוכחים בשטח לפיתוח פתרונות חדשניים ויצירתיים, שישפרו את החיים של כולנו. הניהול בפועל של מרכזים אלה מבוצע על ידי אגף המחשוב בעירייה, בראשותו של איציק בן דוד".

היא הוסיפה כי "תקופת הקורונה הביאה עמה שלל אתגרים והניעה תהליכים רבים מבחינות רגולטורית ועסקית. דירוג זה מציג את חוסנו של הסקטור העסקי בתל אביב ואת מערכת היחסים הצמודה שלו עם גורמי הרגולציה בקידום, בפיתוח ובהטמעה של טכנולוגיות חדשות".

לדברי איתן שוורץ, ראש מינהל תקשורת ותיירות בעיריית תל אביב-יפו, "הדירוג משקף את החוסן של האקו-סיסטם של העיר, שהמשיכה להיות סטארט-אפ סיטי אפילו בתקופת הקורונה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים