"בשנה החולפת טיפלנו בכמעט ממחצית הפסולת האלקטרונית בישראל"

יוסי חזאי, יו''ר דירקטוריון אקומיוניטי, רוצה לשלב בשוק העבודה כמה שיותר אנשים עם מוגבלויות ● "פסולת אלקטרונית מהווה רק 2% מהפסולת הכוללת במדינה, אך אחראית ל-70% מהזיהום שלה. המטרה היא לאסוף כמה שיותר פסולת אלקטרונית ולטפל בה באמצעים הטובים ביותר"

יוסי חזאי, יו"ר דירקטוריון אקומיוניטי. צילום: יח"צ

"בשנת 2020 טופלו בישראל יותר מ-60 אלף טונות של פסולת אלקטרונית. מתוכה, טיפלנו בכמעט ממחצית – ב-30 אלף טון פסולת", כך אמר יוסי חזאי, יו"ר דירקטוריון אקומיוניטי.

חזאי, סגן אלוף (מיל'), יוצא מערך ביטחון מידע בצבא, מונה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של המיזם החברתי באוקטובר האחרון. לאחר שהשתחרר מהצבא שימש כמנהל מרחב ירושלים ויו"ש בעמידר. לאחר מכן חזאי שימש כיועצו של השר גלעד ארדן במשרדי התקשורת והגנת הסביבה. במסגרת תפקידו יזם וקידם חוקים כלכליים וחברתיים. אחד החוקים שעליהם היה אמון חזאי הוא  החוק למחזור פסולת אלקטרונית וקידום סעיף 25 לחוק, הדן בתעדוף ושילוב אנשים עם מוגבלויות בתחום מחזור פסולת אלקטרונית. הוא המייסד והבעלים של ג'נרו סייבר סקיוריטי, הפועלת בשני עולמות – מהימנות אישית של עובדים והגנת הסייבר.

"החשיבות של אקומיוניטי", הסביר חזאי, "היא בטיפול במזהם העיקרי בפסולת הקיימת בישראל – פסולת אלקטרונית. בעוד פסולת אלקטרונית מהווה רק 2% מהפסולת הכוללת במדינה, הרי שהיא אחראית ל-70% מהזיהום שלה. המטרה היא לאסוף כמה שיותר פסולת אלקטרונית ולטפל בה באמצעים הטובים ביותר".

את החברה הקים דני קוגן, לאחר שיונתן, הילד השלישי שלו ושל אשתו, התגלה כבעל אפילפסיה ואוטיזם. הוא הקים פלטפורמה עבור אנשים עם לקויות, שהיא שיקומית, תדמיתית וכלכלית. החברה מונה כ-100 עובדים, מתוכם 80 אנשים עם לקויות. אלה עובדים, לאחר שהוכשרו לכך, בשלושה מקצועות: מחזור, טכנאי מחשבים וכן מקצועני סייבר, לטובת השמדת מידע.

אקומיוניטי, אמר חזאי, "הוא תאגיד חברתי למחזור פסולת אלקטרונית. אנו מעסיקים אנשים בעלי מוגבלויות לטיפול בפסולת אלקטרונית. בינואר 2014 אקומיוניטי הוכרה על ידי המשרד להגנת הסביבה כ'גוף יישום מוכר' על פי חוק פסולת אלקטרונית". לדבריו, "מטרת אקומיוניטי היא לקיים את חובות היצרנים והיבואנים על פי חוק פסולת אלקטרונית באופן היעיל ביותר ובמינימום עלויות. אנו שמים דגש רב על קידום שילובם של אנשים עם צרכים מיוחדים במעגל העבודה ולהפיכתה של אוכלוסייה זו מנתמכת – לתורמת, יצרנית ועצמאית. כך, אנו מאמינים, הפסולת האלקטרונית הופכת מנטל לנכס".

לדברי חזאי, "מכל ארבעה-חמישה מחשבים ישנים ניתן לבנות מחשב אחד ממוחדש. בשנה החולפת ייצרנו כ-2,000 מחשבים ממוחדשים, מכ-10 אלפים מחשבים ישנים שנתרמו לנו מארגונים בארץ. חלק מהמחשבים תרמנו למשתמשים מעוטי יכולת. חלק אחר נמכר במחיר המאפשר לקיים את המפעל באופן כלכלי, כך שאנשים עם מוגבלויות יועסקו בהעסקה ישירה, עם משכורת מכבדת".

"אני מאמין שחוסנה של חברה נמדד בראש ובראשונה באחריות החברתית שלה – דווקא לשכבות החלשות שלה", סיכם חזאי, "אוביל מהלך כך שבתוך כשנה נכפיל את מספרם של אנשים עם מוגבלויות המועסקים בענף. זו תהיה ברכה אמיתית למשק הישראלי, לחברה בישראל ולרווחתם האישית של העובדים ובני משפחותיהם. אני מאמין בשילוב מובנה בין חברה, כלכלה וסביבה. נפעל לסיוע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בכוח העבודה, לצד שמירה על הסביבה שבה אנו פועלים וחיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים