פודקאסט אנשים ומחשבים: כיצד רשויות יכולות לפתוח מידע לציבור בקליק?

דורית חיזי, מנכ"לית הסדנא לידע ציבורי, סיפרה לעורך הראשי של אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, על פרויקט Data city, ותדבר עליו גם בכנס עיר חכמה שיתקיים השבוע (ב')

דורית חיזי, מנכ"לית הסדנא לידע ציבורי. צילום: יח"צ

שקיפות המידע לציבור הוא אחד הנושאים המורכבים והלא מטופלים כל כך ברשויות רבות בישראל. אמנם לרשויות רבות יש אתר, ויש לכאורה נגישות לתושבי העיר למידע בסיסי, אבל זה לא מספיק. אם יזם כלשהו רוצה לבצע פעולה בעיר – נניח לפתוח עסק או להציע לה לפתח פתרון מסויים – בחלק גדול מהרשויות הוא יצטרך לכתת את רגליו, או לשוטט במשך שעות בין מחלקות העירייה, ומהר מאוד הוא יגלה שגם בתוך העירייה יש אתרים פנימיים שאינם מדברים אחד עם השני, וחלקם נעולים בשרת של בעל התפקיד, שעדיין חי בתקופה שבה חשבו שהמידע לא שייך לתושב אלא למנהל או לפקיד העירייה. מעבר לכך, גם רשויות שכבר הלכו למהלך של OPEN, וחשפו אותו למפתחים, אינן משתפות את אותו מידע עם רשויות אחרות, וזה מקשה או מהווה חסם ליזמים להציע שירותים לכמה רשויות על אותו תחום.

עם האתגר הזה מתמודדים בסדנא לידע ציבורי, שהחליטה לקחת על עצמה את האתגר הזה גם בשלטון המקומי. על כך מספרת דורית חיזי, מנכ"לית העמותה, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, לקראת כנס עיר חכמה שבו היא מרצה, ושיתקיים מחר (ב').

"הפרויקט Data city נועד להתמודד עם המצב הנוכחי שבו רשויות משקיעות – המון משאבים בטרנספורמציה דיגיטלית, אבל אין יותר מדי פירות בשטח", אמרה חיזי שסיפרה כי הפרויקט מכוון בין היתר מנקודת מבטו של היזם. "המידע הוא משאב יקר ערך, והוא צריך לשמש לרווחתם, ולא כמטבע עובר לסוחר שגם קשה מאוד להשיגו", אמרה.

בראיון סיפרה חיזי על הפרויקט, שמהותו יצירת אקו-סיסטם של יישומי מידע עירוני פתוח בפורמט אחוד. הוא מורכב מהתוצר הסופי – פורטל בקליק, שהעירייה מקימה. זאת לאחר שהיא פותחת את המידע בפורמט OPEN, אז אנשי הסדנא שואבים את המידע ומאחסנים אותו במחסן הנתונים של הסדנא. מרגע זה המידע זמין בחנות אפליקציות שכל רשות יכולה להעלות על הפורטל, או לפתח בעצמה, והוא זמין לכל יזם או גורם שרוצה לבצע פעילות ברשות אחת או יותר.

פיתוח המיזם נעשה בעזרת הרשות לחדשנות, בעלות של שקל אחד לכל רשות. "שיתוף המידע, הופך את הרשות לקבוצות רכישה, דבר שמגדיל את כוח המו"מ שלהם מול היזמים, ומקל עליהם להציע פתרונות שלא יהיו טובים רק לרשות אחת אלא לכמה רשויות", הסבירה חיזי.

דוגמה ליישום הרעיון ניתן לראות בעיריית באר שבע, שהקימה על הפורטל את "שער לעסקים". חיזי סיפרה שבעזרת האפליקציה, יזם שמחפש להקים עסק בעיר, היישום מנגיש לו כל המידע הדרוש כדי לעשות זאת – מידע מכל המחלקות והאגפים, בצורה ידידותית ומהירה, עד לשלב של קבלת האישור. לדבריה, יש כ-20 רשויות נוספות שבודקות את יישום הכלי הזה, ביניהן, כפר סבא, ראש העין, ראשון לציון ואחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים