ה-FBI: איראן הסיתה ברשת לרצח בכירי ממשל

על יותר מ-12 הבכירים שנגדם הסיתו האיראנים נמנים כאלה שהפריכו את טענות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדבר הונאת הבחירות

ככל הנראה, שוב תקיפה איראנית.

ה-FBI קבע כי איראן עמדה מאחורי המאמצים שבוצעו בתחילת החודש ברשת להסית לרצח בכירי ממשל של נשיא ארצות הברית היוצא, דונאלד טראמפ – כך מסרה הבולשת אתמול (ג').

על יעדי ההסתה המקוונת האיראנית נמנים כריסטופר ריי, מנהל ה-FBI, וכריסטופר קרבס, ראש CISA – הסוכנות להגנת סייבר ותשתיות, שטראמפ פיטר לאחר שחזר ואמר כמה פעמים כי הבחירות לא זויפו. כמו כן, ההסתה כללה קריאות לפגוע בפקידים האמונים על הבחירות ברבות ממדינות ארצות הברית. רובם היו כאלה שהפריכו את טענות הפייק ניוז שהפריכו טראמפ וסביבתו בדבר "הונאת הבחירות". האקרים איראניים פרסמו את תמונותיהם, כתובות מגוריהם ומידע אישי אחר של מושאי ההסתה, באתר שכותרתו "אויבי העם". התצלומים פורסמו כשעליהם סימן צלב של כוונת רובה צלפים. רבים מבכירים אלה, באופנים שונים, העידו כי הבחירות בנובמבר היו מאובטחות וכי לא ראו עדויות להונאה נרחבת – מסקנה העומדת בסתירה לטענותיו חסרות הבסיס של טראמפ. "האנשים הבאים סייעו להונאת הבחירות נגד טראמפ", נטען באתר.

המטרה: להבאיש את ריחו של טראמפ?

באוקטובר האחרון, לפני הבחירות לבית הלבן, פורסם כי בכירים בממשל בוושינגטון טענו שאיראן עומדת מאחורי גל מיילים שנשלחו לבוחרים בארצות הברית. על פי ראשי ה-FBI והמודיעין האמריקני הלאומי, תוך שההאקרים האיראנים השתמשו בזהותה של קבוצת הימין הקיצוני האלימה Proud Boys, הם שלחו מיילים למצביעים הרשומים כדמוקרטים ואיימו עליהם שיישאו בתוצאות אם לא יצביעו לטראמפ בבחירות. "אנחנו מחזיקים במידע עליך", כתבו ההאקרים המתחזים. "כדאי לך לשנות את דעתך ולהצביע עבור טראמפ". במייל נוסף הם כתבו: "הצביעו לטראמפ – או שנגיע אליכם".

על פי אחת הפרשנויות, המיילים האלה נועדו להיטיב עם הנשיא המכהן, אבל פרשנות אחרת אומרת שבהפוך על הפוך, מטרתם הייתה להבאיש את ריחו בעיני הבוחרים. האינטרס של איראן בהחלפתו של טראמפ היה ברור: הוא ביטל את הסכם הגרעין – מה שהרע את המצב הכלכלי שלה.

השולחים טענו כי "השיגו גישה לכל תשתית ההצבעה בארצות הברית", אך נראה שהם השתמשו במאגרים ציבוריים של רישום מצביעים, כדי למקד את משלוח ההודעות למצביעים הדמוקרטים באלסקה, אריזונה ופלורידה (שלוש מדינות שבהן טראמפ ניצח, בסופו של דבר). מלבד ההודעה המקורית, המאיימת על המצביעים הדמוקרטים, גל המיילים השני כלל קישור לסרטון, שמראה אדם שמדפיס טופס הצבעה עם פרטיו של אדם אחר. כך, הסרטון רומז על אפשרות לבצע הונאת בחירות מחוץ לגבולות ארצות הברית. איראן, כצפוי, הכחישה את ההאשמות וכינתה אותן חסרות בסיס ואבסורדיות.

אתרים שנעלמו והופיעו מחדש

באוגוסט אמרו גורמי מודיעין אמריקניים שאיראן מבקשת לערער את הסדר הדמוקרטי בארצות הברית ולפלג את הציבור לקראת הבחירות. אנשי הביון צפו כי מאמציה של הרפובליקה האסלאמית יתמקדו בהשפעה אונליין, למשל על ידי הפצת פייק ניוז. המוטיבציה, לדבריהם, הונעה בחלקה מתפיסה שלפיה בחירתו המחודשת של טראמפ תביא להמשך הלחץ עליה מצד ארצות הברית – ותקדם את שינוי המשטר.

כך, ברבעון האחרון השנה, אתר אויבי העם, כמו גם אתרים שהם מעין העתקים שלו, נעלמו והופיעו מחדש בכמה מקומות. הוושינגטון פוסט זיהה לפחות שלושה אתרים ו-10 חשבונות מדיה חברתית שפרסמו אותם. לעתים התרחבה רשימת היעד, ובשלב מסוים כללה 21 אנשים, בהם מושלי ג'ורג'יה, פנסילבניה, ויסקונסין, נבדה ומישיגן – שבכולן טראמפ הפסיד, בסופו של דבר.

ג'ון סקוט-ראלטון, חוקר בכיר בסיטיזן לאב שבאוניברסיטת טורונטו, אמר כי "נראה שהאיראנים העתיקו טקטיקה מקבוצות כמו דאעש, שניצלה את ארכיון האינטרנט כדי להפיץ מידע כוזב על גבי כמה פלטפורמות. זאת, במטרה להאט את קצב ההסרה שלו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים