לא ישברו אותן: גוגל ופייסבוק התכוננו יחד לתביעות הגבלים עסקיים

שתי הענקיות הסכימו לשמור זו על זו במקרים שבהם יתבעו בחשד להתנהלות מונופולית ● הדברים נחשפו לנוכח תביעת הגבלים עסקיים שהוגשה באחרונה נגד גוגל על ידי 10 מדינות בארה"ב, ובהקשר לשת"פ בין השתיים בעסקי הפרסום של הענקית ממאונטיין וויו

מצמצמות. מטא וגוגל

לאחר שעשר מדינות בארה"ב הגישו בשבוע שעבר תביעה נגד גוגל (Google), החשודה כחברה המתנהלת באופן מונופולי בעסקי הפרסום אונליין שלה, ושאליה שורבב שמה של פייסבוק (Facebook) כמשת"פית של הנתבעת, כעת שיתוף הפעולה בין השתיים, שעד כה נחשב כמוטל בספק כלשהו, הופך למעשה למוכח.

על פי דיווח חדש שהתפרסם אתמול (ב') בוול סטריט ג'ורנל, פייסבוק וגוגל הסכימו ביניהן מבעוד מועד "לשתף פעולה ולעזור זו לזו", אם יחקר ההסכם לשיתוף פעולה שלהן בתחום.

עד כה נודע כי המדינות מאשימות את גוגל במספר הפרות הגבלים עסקיים כשהמשמעותית בהן היא עבודה עם פייסבוק שכללה תיאום לא חוקי של התנהלות. לטענת התובעות, ההסכם של השתיים הפר את חוק ההגבלים העסקיים להגברת כוחו של מנוע החיפוש של גוגל – כוח שכבר משחק משחק מגה-דומיננטי בשוק הפרסום אונליין.

"גוגל השתמשה שוב ושוב בכוח המונופול שלה כדי לשלוט בתמחור ולכרות הסכמי שוק, כדי לתמרן מכירות פומביות", כתב  קן פקסטון, התובע הכללי של טקסס יוזמת התביעה, בפייסבוק. "גוליית האינטרנט הזו משתמשת בכוחה כדי לעשות מניפולציות על השוק, להשמיד את התחרות ולפגוע בצרכן".

"זה היה עניין גדול מבחינה אסטרטגית"

ואולם באחרונה קיבלה התקשורת האמריקנית גישה לחלקים מצונזרים מגרסת הטיוטה לתביעה נגד הענקית ממאונטיין וויו, שהוגשה שבוע קודם לכן על ידי עשר מדינות אמריקניות, בראשות טקסס.

הגרסה הזו מפרטת חלק ממה שנכתב בחוזה בין פייסבוק לגוגל, ובין השאר צוין בה, כאמור, פורשות כי החברות "ישתפו פעולה ויסייעו זו לזו בתגובה לכל פעולה בנושא הגבלים עסקיים". 

על פי הגרסה הלא מצונזרת שראתה המדיה האמריקנית, גוגל ופייסבוק היו מודעות לכך שההסכם שלהן יכול לעורר חקירות בנושא מונופוליות, והכינו את עצמן לקראת חקירות שכאלו יחד. לפי הדיווחים, הענקיות כבר דנו ביניהן כיצד להתמודד עם הרשויות ועם תביעות שעתידות להגיע בעקבות ממצאי החקירות.

מעניין לגלות כי גוגל השתמשה בז'רגון מהסרט "מלחמת הכוכבים" כשם קוד לעסקה שלה ושל פייסבוק, כך על פי המסמכים של התביעה. בגרסת הטיוטה של התביעה נכתב שהקשרים הללו כונו "ג'דיי כחול" (Jedi Blue).

חתמה על שיתוף הפעולה עם גוגל. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

חתמה על שיתוף הפעולה עם גוגל. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

עוד נחשף כי מספר שתיים בפייסבוק, שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול, היא שחתמה על העסקה עם גוגל, ואף שלחה דוא"ל למנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג, ובו הסבירה ש"זה היה עניין גדול מבחינה אסטרטגית", בנוגע לשת"פ המסוים בענייני הפרסום.

לשאלת וול סטריט ג'ורנל, דובר גוגל הסביר כי הסכמים כאלה הם נפוצים ביותר, כהכנה לתביעות הגבלים עסקיים אופציונליות. פייסבוק או גוגל לא העבירו תגובה רשמית לפרסומים החדשים.

בתלונה שהוגשה בשבוע שעבר נכתב גם: "כפי שנחשף על ידי מסמכים פנימיים, גוגל ביקשה להרוג את התחרות באמצעות מגוון של טקטיקות הרחקה, כולל על ידי חתימה על עסקה לא חוקית עם פייסבוק, המתחרה הגדולה ביותר שלה בפוטנציה" וזאת כדי לתמרן את תחום הפרסום ואת המפרסמים".

על רקע כל זאת אפשר לסכום את 2020 ולציין כי גוגל אמורה לשבור שני שיאים השנה: ברווחים ובתביעות. החברה נתונה לפחות לארבע תביעות בארצות הברית בלבד, ובמקביל, רק בחודש הקודם, גרפה לכיסיה התפוחים רווחים של 11.2 מיליארד דולר.

עושה רושם שאיומי מחוקקים "לשבור את ענקיות הטכנולוגיה" – כמו שקראה הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן לעשות בשנה שעברה – נראים פחות ופחות ריאליים לנוכח הידיעה על שיתוף הפעולה הוודאי בין גוגל ופייסבוק גם בעניין מאבקים משפטיים מול המדינה. מקסימום אפשר להאמין כי הרשויות, בארה"ב ובאירופה, יצליחו לרוקן מעט מזומנים מהענקיות בקנסות גבוהים, שלא ישנו באופן מהותי את יכולותיהן של שתי האחרונות, או של ענקיות דומיננטיות אחרות כמו אפל (Apple) או אמזון (Amazon) לשלוט ביד רמה בשווקים השונים. לכאורה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים