איך ניתן לבצע בדיקת ראייה אצל רופא – מרחוק?

מכשיר שפיתח הסטארט-אפ סליטלד מאפשר לבצע את הבדיקה בטכנולוגיה חדשה ומבללי להגיע לרופא – דבר שרלוונטי במיוחד בימי הקורונה

מרקו גרזוזי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של סליטלד, עם המוצר של החברה. צילום: יח"צ

תקופת הקורונה צמצמה במידת מה את הנגישות לרופאים, והביאה לא מעט מאתנו לחשוש להגיע לקופות ולבתי החולים על מנת לבצע בדיקות ולקבל טיפולים. חלק גם ממעטים ללכת לחנויות, למשל לחנויות אופטיקה. חברה שמציעה פתרון לכך, ככל שזה נוגע לבדיקות ראייה, היא הסטארט-אפ סליטלד (Slitled).

החברה נוסדה לפני כשנתיים והמנכ"ל שלה הוא מיכאל נרודיצקי. היא חברה ברשת היזמות אופן ואלי ונמצאת בשלב של פיתוח אבטיפוס. המכשיר שהיא מפתחת מאפשר לבצע בדיקת עיניים מרחוק מול רופא עיניים, מבלי להגיע אליו פיזית. הפתרון, שהוצג בכנס Digital Health של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה, הופך להיות רלבנטי במצבים שבהם אין נגישות לרופאים או שחוששים להגיע אליהם – כאמור, כמו בתקופת הקורונה.

לדברי מרקו גרזוזי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של סליטלד, "בדיקות הראייה מתבצעות כיום בצורה אנלוגית, בטכניקת ה-Slit lamp, תוך שימוש במיקרוסקופ שהומצא לפני 100 שנה, ומחייב מפגש בין המטופל לרופא. סליטלד פיתחה פיצול של ה-Slit lamp המסורתי לשתי יחידות נפרדות – יחידת הרופא ויחידת הנבדק. במהלך הבדיקה, הרופא יכול לתפעל ולכוון דינמית את יחידת הנבדק, לצפות בעין תוך שיחת וידיאו דו כיוונית ולספק אבחנה קלינית, כאילו הפציינט נמצא בקליניקה".

"במקרים שבהם קיים צורך, ניתן לשלוח את המידע הדיגיטלי מידית לחוות דעת שנייה, והרופא שנותן אותה יכול על מכשיר הבדיקה ולהמשיך לבדוק את החולה בעצמו", ציין.

עוד אמר גרזוזי כי "המערכת מפותחת כמערכת ייעודית לשימוש בבינה מלאכותית, ככלי עזר חשוב שמאפשר בדיקה מהירה ומדויקת יותר בטווח המיידי, כאשר בטווח הרחוק יותר, ניתן יהיה להשתמש בכריית מידע דיגיטלי (Data Mining) לצרכי מחקר ופיתוח, על מנת לספק לחולים בתחום העיניים בדיקות יעילות בטוחות וזולות יותר".

עדיין, צריך להגיע למקום ציבורי

יצוין כי על מנת לבצע את הבדיקה, עדיין צריך להגיע למקום ציבורי, שאינו קופות החולים, שכאמור, יש שנרתעים מלהגיע אליהן. במקום זאת, המטופל יצטרך להגיע לבית המרקחת, חנות האופטיקה, הקניון או למקום אחר. "כך ניתן להעלות את הנגישות עבור הזקוקים לבדיקת ראייה", ציין גרזוזי.

הפתרון של סליטלד מיועד בעיקר למדינות מתפתחות, כגון הודו וסין, וגם למדינות מפותחות כמו ארצות הברית ואוסטרליה, שם הנגישות לרופאים היא מוגבלת. "מדובר בשווקים עם פוטנציאל עצום", אמר.

עוד הוא ציין כי "אחד הסיכונים בכל מגפה הוא קריסת המערך הרפואי והסכנה שבהידבקות של צוותים רפואיים שנמצאים בקו הראשון של המלחמה בנגיף, שלאחריה הם יכולים להדביק את הפציינטים. סליטלד פיתחה פתרון שמאפשר לכל מי שעוסק בתחום העיניים להוריד משמעותית את הסיכון להידבק ולהדביק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים