מה קורה כאשר הבינה המלאכותית טסה על הרחפנים?

נילי גיא ממעבדות המחקר של יבמ בחיפה סיפרה על הטכנולוגיה של הענק הכחול בתחום וכיצד הוא מיושמת מעל הגשר השלישי באורכו בעולם

נילי גיא, מנהלת תחום טכנולוגיות אינטרנט של הדברים במעבדות המחקר של יבמ בחיפה. צילום: יח"צ

בשיתוף יבמ.

"רחפנים הפכו חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, והקורונה רק האיצה את הכניסה שלהם ליותר ויותר תחומים. יבמ פיתחה בשנים האחרונות טכנולוגיה שמאפשרת לרחפנים האלה לעשות הרבה יותר מאשר לצלם. אנחנו ממנפים את עבודת הרחפנים עם בינה מלאכותית", כך אמרה נילי גיא, מנהלת תחום טכנולוגיות אינטרנט של הדברים במעבדות המחקר של הענק הכחול בחיפה.

גיא דיברה בכנס Think Digital Summit 2020 Israel, שהתקיים באחרונה. לדבריה, "בדרך כלל, רחפן מצלם מידע בטיסה ורק לאחר הנחיתה אנשי המקצוע יכולים לאסוף ולנתח אותו. הטכנולוגיה שלנו היא תוכנה שמתאימה לכל רחפן ומאפשרת לאסוף ולנתח את המידע המצולם בצורה חכמה בעוד שהרחפן נמצא באוויר".

על פי גיא, "הטכנולוגיה אפילו מאפשרת לרחפן לשנות את מסלול הטיסה באופן אוטומטי, בהתאם לתובנות שהתקבלו מניתוח המידע. כך, למשל, הרחפנים יכולים לזהות בעייתיות בתשתיות או סדקים בגשרים, או לבדוק תקינות של אנטנות סלולריות. בעת בדיקת תקינות גשר ניתן, לדוגמה, להורות לרחפן להתמקד באזור מסוים או להחליט על הבאת רחפן נוסף – בעל מצלמה תרמית. אפשר גם לשלוח את הרחפן למשימות איתור ניצולים במוקדי אסון, כדי לסייע לכוחות החילוץ וההצלה".

"לטכנולוגיה שפיתחנו יש הרבה יתרונות מידיים", ציינה גיא. "ראשית, מדובר בהצלת חיי אדם, שכן קודם לכן נאלצו מהנדסים לטפס על אנטנות סלולריות או מבנים גבוהים כמו גשרים כדי לבצע בדיקות תחזוקה. כמו כן, הטכנולוגיה משפרת מאוד את רמת היעילות, מאחר שהבינה המלאכותית מאפשרת לערוך ניתוח בעל איכות רבה לכמויות ענק של נתונים, וכך ניתן לסייע למהנדסים לקבל החלטות מושכלות וטובות יותר".

לצפייה בכנס המלא הקליקו כאן

משהו מרחף בממלכת דנמרק

"מדי שנה, 50 מיליארד דולר ושני מיליארד שעות עבודה של מהנדסים מושקעים בניטור גשרים ואיתור פגמי בטיחות", אמרה גיא. "אנחנו עובדים עם חברה גדולה בדנמרק, Sund & Baelt, שבונה גשרים. עבורה, הצורך לאתר כשלים הנדסיים הוא קריטי, כדי למנוע אסונות ואובדן חיי אדם. החברה בנתה את גשר סטורבלט, שהוא השלישי באורכו בעולם (באורך של 18 ק"מ – י"ה). בעבר, איתור הפגמים נעשה באופן ידני והיה צורך לעצור את התנועה על הגשר ולעשות טיפוס מסוכן בתנאים לא קלים. החברה הדנית החלה בהפעלת רחפנים ואנחנו הבאנו אותה לשלב נוסף, עם שימוש בפלטפורמת הרחפנים האוטונומית שלנו. הרחפן 'מבין' איזה חלק בגשר יש לנטר, המידע מנותח בזמן אמת, ניתן לשנות את המשימה תוך כדי טיסה ואפשר להשוות את תמונות הפגמים עם תמונות היסטוריות כדי לזהות מהו פגם חדש. הבינה המלאכותית מאפשרת גם איתור פגמים שעין אנושית לא הייתה מבחינה בהם ועלולים להיות פגמים מסוכנים יותר", אמרה גיא.

"בשלב זה אנחנו מתמקדים בניטור תשתיות", הוסיפה, "אולם אני רואה את המוצר הזה משתלב בכל כך הרבה תחומים. אנחנו בשלב הפיכת הפתרון למוצר שלם. הפלטפורמה שלנו פתוחה והיא יכולה לעבוד עם כל סוג רחפן של כל יצרן. המשימה היא אוטונומית לחלוטין, למפעיל הרחפן לא נדרשים כישורים של טייס".

לסיכום, גיא אמרה ש-"בעתיד, תחום הטיסות האוטונומיות ילך ויהפוך משמעותי יותר. אנחנו רואים את זה כבר עכשיו בתחום המשלוחים, או בהפעלת הטכנולוגיה בקרב כוחות כיבוי והצלה, בעולמות הביטוח ובחקלאות. בהחלט יכול להיות שבעתיד הנראה לעין תהיה חברה שהיא מעין אובר של רחפנים. כל חברה שצריכה שירות ספציפי תוכל לשכור רחפנים עם תוספים מיוחדים. כך, למשל, חקלאי שירצה לזהות מזיקים בשדה שלו יוכל לשכור רחפן עם מצלמה תרמית מיוחדת לטובת שימוש חד פעמי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים