האם נפתחה הדרך לשוויוניות בעולם עיצוב המשחקים?

הגיימינג נחשב לעולם גברי, ונשים רבות לא מוצאות את עצמן בו - בין כמשחקות ובין כמפתחות משחקים ● ז'אנר ה-Hyper casual, שהולך ותופס מקום נרחב בתעשייה הפופולרית, מוכיח שאפשר גם אחרת

08/12/2020 15:50
הפך ליותר נפוץ בתקופת הקורונה. גיימינג. צילום אילוסטרציה: BigStock

באחד מראיונות הקבלה לתוכנית לעיצוב ופיתוח משחקים שערכתי השנה שאלתי את אחד המועמדים על ז'אנרים של משחקי מחשב שהוא פחות מכיר. תשובתו הייתה משהו כמו: משחקים של בנות שאף אחד לא משחק.

המועמד צדק שיש דבר כזה "משחקים של בנות", אך טעה בגדול לגבי היקף השימוש בהם: 41% מהגיימרים בארצות הברית הם נשים. בניגוד לתפיסה הרווחת את שחקן משחקי המחשב כדמות זכרית, יש הרבה גיימריות.

לאור הנתון הזה, ולאור נתונים שמראים שנשים מכניסות הרבה יותר כסף לתעשיית משחקי המובייל מגברים, נשאלות השאלות: איך זה שעדיין קשה מאוד למצוא מעצבות משחקים ומועמדות לתוכניות לעיצוב ופיתוח משחקים? ואיך בכלל ניתן להשוות בין מעצבות למעצבי משחקים, כאשר יש פער כל כך גדול בין כמות הגברים לכמות הנשים בתפקידים אלה ובצמרות החברות?

יש שיגידו שמדובר במעגל קסמים, שמתחיל בחוסר ייצוג נשי בתכנים שבמשחקי הווידיאו והמחשב. כמה דמויות נשיות מבריקות מתוך משחק נחרטו בזיכרונכם? לצערי, זאת שאלה רטורית, כי מספרן קטן מאוד.

נשים פחות רואות את עצמן מיוצגות באופן שווה בתעשיית המשחקים, לרבות בפרסום משחקים ובתפקידי פיתוח ועיצוב שלהם, ובגלל זה, הסבירות שהן ילכו ללמוד מקצוע או להיכנס לקריירה בעולם הגיימינג, שבו הן ימצאו את עצמן במיעוט, קטנה. אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו במקום שבו הוא לא מרגיש שייך.

עידן שוויוני יותר

אבל לא הכול שחור: שוק משחקי המובייל שינה את פני תעשיית הגיימינג בכל כך הרבה תחומים, כולל בתחום זה. הוא הביא אתו גל של משחקים וטרנדים נטולי מגדר, לרבות באחד הטרנדים החמים בעולם המשחקים – ז'אנר ה-Hyper casual, שמציע משחקים פשוטים להבנה שניתן לשחק בכל מקום, כאשר ברבים מהם אין הטיה מגדרית והם פונים במובהק לכלל המינים והמגדרים.

פורום נשים בגיימינג

פורום נשים בגיימינג

ז'אנר ה-Hyper casual מאפשר למפתחים.ות קטנים.ות ועצמאיים.ות מכל מוצא, מגדר או כל מאפיין דמוגרפי אחר לנגוס מרווחי תעשיית משחקי הווידיאו מבלי להיות חלק מחברות הענק המסורתיות. ניתן לראות דרכו שינויים גדולים בתכני המשחקים, שמייצגים באופן יותר שוויוני נשים, כמו גם יותר נשים בתפקידי מפתח.

ה-Hyper casual מסמל התחלה של עידן שוויוני יותר בעולם המשחקים, וכניסה של עוד דמויות נשיות ותכנים נטולי מגדר למדיה שיש לה תפקיד מרכזי בעיצוב דפוסי חשיבה אצל ילדים ובני נוער. אבל על מנת לראות יותר נשים במסלולי לימוד משחקים ובתפקידי פיתוח ועיצוב בעולם הגיימינג העבודה עוד רבה. מה שנדרש הוא, קודם כל, חשיפה של הענף לכמה שיותר בנות, שכלל לא יודעות על האופציה להיות מעצבות משחקים.

הכותבת הינה ראשת התוכנית לפיתוח ועיצוב משחקים במכללת מנטור וחברת היגוי פורום נשים בגיימינג.

כנס הגיימינג הקרוב של אנשים ומחשבים, שיתקיים ביום ד', ה-23 בדצמבר, יכלול פאנל בנושא מרעיון למשחק, שבו יספרו נשים מחברות שונות על עבודתן בתעשיית המשחקים. להרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים