Divers-IT; והפעם: אורית כהן, הבעלים של Mootag

תעשיית ההיי-טק מתהדרת בעובדים.ות ממגוון הקשת האנושית, כולל ערבים.ות, חרדים.ות, להט"בים.ות, א.נשים עם מוגבלות ועוד אוכלוסיות ● האומנם? יצאנו לבדוק, בכל פעם עם סטארט-אפיסט.ית אחר.ת - ולהביא את סיפורו.ה

אורית כהן, הבעלים של מותג. צילום: יח"צ

מהיכן את?
"חיפה".

מה החברה שלך עושה?
"מותג (Mootag) מתמחה בחשיבה אסטרטגית יצירתית למציאת פתרונות חדשניים לאתגרים חברתיים ועסקיים".

מהו הוותק שלך בענף?
"ב-2009, לאחר כשבע שנים שבהן עסקתי במיתוג כעצמאית, הצצתי לעולם החברתי ולא יכולה ההייתי להישאר אדישה, ומאז אני שם בכל כוחי, כישוריי ומרצי".

ספרי על אתגר שנתקלת בו במסגרת עבודתך.
"בעבודה על מיתוג וקמפיין של תוכנית לנוער בסיכון בחיפה הייתה לי הזדמנות להסתכל לילדים ב-'לבן של העיניים' ולראות את הקושי. ברגע מסוים שם התחלתי לשרטט את החלום שלי – Mootag Life Skills – מרכז להכשרה, תעסוקה ויזמות לצעירים בסיכון בתחומי העיצוב והטכנולוגיה. רק ב-2014, במהלך תוכנית לימודים על אחריות חברתית בחיפה ובבוסטון, הרעיון החל להבשיל למיזם. באתי עם חלום גדול ומינוס גדול יותר בבנק, עסק מדשדש, אחרי הליך גירושין קשה ועם שלושה ילדים קטנים. כשלעצמו, זהו מצב מאתגר להתחיל מיזם חברתי.

יצאתי לדרך עם הרעיון שגיבשתי לעצמי – עסקים מצמיחים עם קהילה ומלא אמונה שאפשר. ואכן, הקהילה התגייסה. שיפצתי מבנה וקניתי ציוד ומחשבים – כל זאת בשווי של כ-300 אלף שקלים. יצרתי יומן יומי בפייסבוק שעקב אחרי ההקמה וא.נשים נפלאים שלא הכרתי התגייסו כדי לאפשר לחלום להתגשם – מי לשיפוץ ומי לתרומת כסף לקניית מחשבים. המיזם פעל במשך 3.5 שנים שבהן הגיעו קבוצות יזמים ממקומות שונים בעולם ללמוד על המיזם. האתגרים היו רבים – בהקמה, בתפעול ובעיקר בהבנה שעסק חברתי זקוק למשאבים רבים, כלכליים ואנושיים, כדי לשרוד.

לצד היותי בעלת עסק שצריך לפרנס משפחה הייתי גם אימא, עובדת סוציאלית, מנחה מקצועית ופסיכולוגית".

כיצד התגברת על האתגר?
"האקו-סיסטם החיפאי שבו פעלתי סייע רבות לקיום המיזם הזה – ממרכז התעסוקה העירוני, דרך מרכז הצעירים, המרכז האקדמי של ויצ"ו והאקו-סיסטם היזמי כמו פרזנטנס ו-IVN ג'וינט-אשלים – כל אלה היו חלק על ציר הזמן של המיזם. לאחר 3.5 שנים קיבלתי החלטה להקפיא את המיזם, אבל נשארתי עם אותה שאיפה לצדק חברתי ושוויון הזדמנויות, ואני פעילה במהלכים לשינוי חברתי במסגרת העבודה שלי, וגם אישית. כיום, בעקבות משבר הקורונה, אני עובדת על פלטפורמה אינטרנטית לניהול אקו-סיסטם עירוני, כלכלי, חברתי וסביבתי, שיפעל לטובת אותם ערכים שבהם אני מאמינה".

האם נתקלת באפליה באקו-סיסטם?
"אני לא חווה אפליה בעבודה שלי, אולי משום שאני לא רוצה או מאפשרת לעצמי לראות זאת, ואני נכנסת לכל אתגר מצד אחד ברכות ובחשיבה נשית, ומהצד השני בכל הכוח".

מהו הטיפ שלך ליזמים בתחילת דרכם?
"אם יש משהו שלמדתי ואשמח להעביר הלאה הוא החשיבות של יצירת שיתופי פעולה של בעלי עניין מחויבים. לתכנן אבל לדעת שהכול עשוי להשתנות, להיות מאוהבים ברעיון אך לדעת גם לעזוב כשצריך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים