אפליקציות תשלום והמחיר הכפול שכולנו משלמים

בעידן שבו אפליקציות להעברת כספים בין יחידים ואמצעים דיגיטליים לתשלום בבתי עסק הופכים נפוצים יותר ויותר, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד הקידום והשימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובין השמירה על פרטיות המשתמשים בהן, שכן יש לו השלכות על החיים בעידן הדיגיטלי

30/11/2020 09:52
עוז שנהב, מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות, הרשות להגנת הפרטיות, משרד המשפטים. צילום: ויקי מוצפי

לאורך כל חייו שילם האזרח הוותיק א' במזומן, בצ'קים ובכרטיסי אשראי. בחודשים האחרונים הוא פוגש עוד ועוד בעלי מקצוע המבקשים ממנו כי התשלום עבור שירותיהם יתבצע באמצעות אפליקציה להעברת כספים שבטלפון החכם. א' הוריד את האפליקציה, הזין את הנדרש ובכלל זה את מספר כרטיס האשראי ופרטי חשבון הבנק והחל לשלם גם בדרך זו. לאחרונה החל א' לקבל לטלפון החכם שלו הצעות לרכישת מוצרים רפואיים לאוכלוסיית הגיל השלישי ואף פרסומות לדיור במעונות לגיל הזהב.

י' היא תיכוניסטית מתבגרת. עם הגעתה לגיל 16, הוריה פתחו עבורה חשבון בנק, והיא החלה לממש את עצמאותה הכלכלית. י' מבצעת רכישות בבתי עסק באמצעות כרטיס אשראי המיועד לבני נוער, ולאחרונה גם באמצעות תשלום באפליקציה המותקנת במכשיר הטלפון החכם שלה. התשלום באפליקציה מבוצע באמצעות קירוב הטלפון למערכת הסליקה בבתי העסק וללא שימוש באמצעי תשלום נוספים. לאחר כל רכישה שהיא מבצעת מופיעות מודעות פרסומת בעמוד הרשת החברתית החביבה עליה ואף קופונים. פרסומות וקופונים אלה מזוהים על ידי י' כמשויכים לרשתות מסחר ולבתי עסק, הנמצאים באזור מגוריה ובמרכז המסחרי שבו ביצעה רכישה זה עתה.

בעידן הדיגיטלי משתנים היבטים רבים של חיינו. בתמורה לקבלת שירותים בשוק התשלומים, אשר יש בהם כדי לשפר את איכות חיינו, אנו "מוותרים", במודע או שלא במודע, על רובד מהפרטיות שלנו. מספר הולך וגדל של אנשים מבצעים רכישות ברשת, תוך שימוש באמצעי קצה חכמים ותוך צמצום השימוש באמצעי התשלום המסורתיים, וכאן גם טמונה הסכנה שבחשיפת המידע האישי שלהם.

בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופה זו, נכנסות לשוק הישראלי אפליקציות להעברת כספים בין יחידים ואמצעים מתקדמים לתשלום בבתי עסק, המהווים חלופה לתשלום במזומן, בצ'קים ובכרטיסי אשראי. לאפליקציות ולאמצעים אלו יתרונות רבים – הם יעילים, נוחים ואפשר באמצעותם לעקוב אחר עסקאות שביצענו. עם זאת, הם אוספים עלינו מידע אישי ורגיש ומאפשרים ניתוח של ההתנהגות שלנו הן הכללית והן הכלכלית, ומכאן קצרה הדרך ללמוד על אישיותנו, על העדפותינו ועל אורח חיינו. העברת מידע זה לצד שלישי ושימוש בו ללא הסכמתנו – עלולים להיות חלק מההשלכות של החיים בעידן הדיגיטלי.

שינוי נרחב זה של תחום הפינטק כרוך באיסוף מידע רב עלינו. השימוש באמצעי התשלום החכמים מחייב אותנו לספק פרטי מידע רבים בעת הרישום, לרבות כאלו הנחשבים רגישים. בחלק מהמקרים באפשרותנו גם להשתמש במידע ביומטרי, כגון טביעת אצבע וזיהוי פנים, כחלק מהליך הזיהוי וה"כניסה" לאמצעים אלו, באופן העשוי להביא גם לאיסוף ושמירת מידע רגיש זה.

משלמים באפליקציה? דעו שאוספים עליכם פרטים אישיים. אילוסטרציה: BigStock

משלמים באפליקציה? דעו שאוספים עליכם פרטים אישיים. אילוסטרציה: BigStock

דרושה הסכמה אקטיבית לאיסוף מידע

ראוי כי גופים המפתחים ומפעילים אפליקציות להעברת כספים ואמצעים מתקדמים לתשלום יבטיחו, כי היבטי פרטיות ואבטחת המידע יקבלו התייחסות מעמיקה כבר בשלב המקדים של התכנון הטכנולוגי של האפליקציה כחלק מתהליך של עיצוב לפרטיות, תוך שימת דגש על סוגיית ההסכמה, המבטאת את השליטה שלנו על המידע הנוגע אלינו. על פי חוק הגנת הפרטיות, הסכמה לוויתור על מידע אישי צריכה להיות "מדעת". כלומר אין די ביידוע, ונדרש כי תהיה לנו אפשרות אמיתית של בחירה איזה מידע על אודותינו ייאסף, יעובד ויועבר הלאה. לשם כך, ראוי, כי ההסכמה שתינתן על ידי משתמשים במסגרת שימושם באפליקציות ובאמצעים מתקדמים לתשלום תהיה אקטיבית, קרי שלא במסגרת של ברירת מחדל.

הפרטיות היא זכות יסוד בסיסית של כל אדם, שעליה חייבים להגן. בעידן שבו אפליקציות להעברת כספים בין יחידים ואמצעים דיגיטליים לתשלום בבתי עסק מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע, לצד עידוד הקידום והשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, לבין השמירה על פרטיות המשתמשים בהן.

 

הכותב הוא מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות, הרשות להגנת הפרטיות, משרד המשפטים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים