טוויטר: הבקשות לקבלת וי כחול – המעיד על חשבון מאומת – חוזרות?

בגלל הליך שספג ביקורת, החברה הקפיאה במשך שלוש שנים את הענקת הסימון, שבו זכו בעבר גופים רבים, מפורסמים ומשפיענים, כמו גם נשות ואישי ציבור ● כעת היא מבקשת את חוות דעת המשתמשים על כללים חדשים להשבתו

האם סימון ה-וי הכחול חוזר לטוויטר?

בשנת 2017 עצרה טוויטר (Twitter) את התהליך של הגשת בקשות לאימות (verification) חשבונות משתמשים – זה שבסופו העניקה הרשת המצייצת וי כחול לבעלי החשבונות המאושרים, תרתי משמע. כעת מבשרת החברה בבלוג שלה כי היא מעוניינת לפתוח מחדש פניות בבקשה לאימות חשבונות, אבל נשמעת מעט מהוססת ומבקשת מהקוראים והמשתמשים לחוות דעתם על נהלים חדשים שהתוותה לקבלת הסימון הנחשק.

"לפני שלוש שנים עצרנו את תכנית האימות הציבורי שלנו, לאחר ששמענו משוב כי היא נחוות כשרירותית ומבלבלת בעיני אנשים רבים. שנה לאחר מכן הורדנו את העבודה הזו בסדר העדיפות, כדי להתמקד בהגנה על שלמות השיח הציבורי סביב רגעים קריטיים, כמו הבחירות בארה"ב בשנת 2020", הסבירה החברה בפוסט שפרסמה בבלוג ביום ג'. "מאז, לא היה ברור לנו מי יכול להיות מאומת ומתי, מדוע חשבון לא מאומת או מה המשמעות של אימות", המשיכה ובהירה טוויטר.

הפוסט מוסיף ומרחיב כי "אנו יודעים כמה חשוב להיות מסוגלים להביע את עצמכם ולהבין עם מי אתם מדברים בטוויטר. אז היום, אנחנו משתפים את תחילת התכניות שלנו לחדש את האופן שבו אנשים יכולים להזדהות בטוויטר, מתחילים מאימות ומבקשים מהציבור לשתף במשוב על טיוטה למדיניות האימות החדשה שלנו". הרשת החברתית הפופולרית הוסיפה והדגישה כי "קריאה למשוב ציבורי הפכה לחלק חשוב בתהליך פיתוח המדיניות שלנו, מכיוון שאנחנו רוצים להבטיח שכשירות פתוח, הכללים שלנו משקפים את קולם של האנשים המשתמשים בטוויטר".

יצוין כי סימן ה-וי הכחול – שהחל את דרכו עוד ב-2009 ושפירושו שטוויטר אימתה את זהות המשתמש – נתפש כסמל סטטוס בפלטפורמה, כיוון שלרוב הוענק למפורסמים, משפיענים וכמובן אישי ונשות ציבור. אך התהליך לקבלת הסימון זכה לביקורת, ולווה בתחושה שאינו נקי מספיק, וזו הייתה אחת הסיבות להקפאתו, כך משתמע גם מהפוסט של טוויטר.

כולם רוצים חשבון מאומת ומאושר. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

כולם רוצים חשבון מאומת ומאושר. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה בעצם באמת מסמל ה-וי הכחול?

הליך האימות הלא אחיד ושקוף של העבר הוביל לכך שטוויטר אימתה, למשל, פרופיל של מנהיג תנועת עליונות לבנה – למרות שבאותה תקופה התחייבה לנקוט בצעדים נוספים נגד הפצת שנאה בפלטפורמה. הבעיה העיקרית הייתה חוסר וודאות בנוגע לשאלה האם הסימן הכחול מסמל זיהוי (Identification) או אישור/תמיכה (endorsement). לפיכך, העניין בוטל כמעט לחלוטין. אמנם חשבונות מסוימים עדיין אומתו מאז, אבל בקשות לאימות הפתוחות לכל לא היו זמינות כלל בשלוש השנים האחרונות.

כעת, על פי טוויטר, ההנחיות לאופן חלוקת האימות הכחול יהיו פומביות, שקופות ובהירות בהרבה. במקביל תהיה אכיפה מוגברת של מפירי הסימון, למרות שלא הובהר לאיזה סוג של הפרה מכוונת החברה. עוד הודיעה הרשת המצייצת כי היא מתכננת להסיר אוטומטית מעתה יותר מסימוני ה-וי הכחולים שכבר ניתנו, במקרה של משתמשים שאינם פעילים, או של מי שמפרים שוב ושוב את כלליה.

מה שכבר ברור כעת הוא שפרופילים שלטענת טוויטר אמורים להיות כשירים לקבלת אימות ראשונים הם מה שנחשב כ'חשבונות בולטים' (Notable Accounts), כאשר הסימון הכחול מסמל שהחשבון הוא ייצוג אותנטי של אותו אדם או ישות, המשרת מטרה ציבורית מיידית. סוגי החשבונות שטוויטר הכניסה תחת כותרת זו הם: ממשלה, חברות, מותגים וארגונים ללא כוונת רווח, חדשות, בידור, ספורט, אקטיביסטים, מארגנים ומשפיעים אחרים.

הבעיה מתחילה בשלב הבא, בנוגע לשאר ציבור המשתמשים המעוניין בסימן כחול משלו, למשל מי שמאוד פעיל בטוויטר ויש לו הרבה עוקבים. כאן העניין באמת כרוך בשאלה סביב האימות בטוויטר – האם הסימן פשוט מסמל זהות, ובמקרה כזה כל מי שיכול לספק את העדות לזהותו אמור להיות כשיר לזכות ב-וי הכחול; או שמא הוא מסמל סלבריטאים, או מהווה קריטריון מעורפל לדבר מה אחר ולא ברור.

את כל זאת טוויטר מנסה לקבוע כעת, והיא פרסמה אפילו סקר ציבורי בנושא הציפיות סביב הליך האימות, שגם אתם יכולים לקחת בו חלק ולחוות בו את עמדתכם.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים