"הקורונה יכולה להיות עבור ארגונים מאיץ טכנולוגי על סטרואידים"

מירי שלום, מנהלת צוות הנדסת תוכנה בבנק הפועלים, מספרת על הטרנספורמציה הדיגיטלית שעובר הבנק, שהואצה בעקבות הקורונה, ונותנת כמה טיפים לארגונים לצלוח את התהליך בצורה טובה

מימין: מירי שלום, מנהלת צוות הנדסת תוכנה בבנק הפועלים, ועילית שפיגל, מנהלת המגזר הפיננסי ברד-האט. צילום: שרון אלדר

"משבר הקורונה הביא עמו לא מעט אתגרים שיש להתמודד אתם, אבל גם הזדמנויות. אחת הבולטות שבהן היא בתחום הטכנולוגי. הקורונה היוותה ויכולה להיות עבור ארגונים מאיץ טכנולוגי על סטרואידים", כך אמרה מירי שלום, מנהלת צוות הנדסת תוכנה בבנק הפועלים.

כוונתה היא בעיקר לפן הטכנולוגי של אימוץ שגרת העבודה החדשה שנכפתה על ארגונים בעידן הקורונה, ובמרכזה העבודה מהבית. "בעבר, שגרת עבודה מרחוק כחלק מתרבות ארגונית הייתה מדע בדיוני, וכיום היא מציאות ממשית", אמרה. שלום הדגימה כיצד זה נעשה בבנק: "טרום משבר הקורונה, רק למתי מעט מהעובדים הייתה תשתית עבודה מרחוק. עם פרוץ הקורונה, העמדנו כמה פתרונות טכנולוגיים מאובטחים לעבודה מרוחק לאלפי אנשים בתוך זמן שיא של כמה שבועות".

דבריה של שלום נאמרו באירוע Red Hat Forum EMEA 2020, שמקודם על ידי אנשים ומחשבים. הכנס הווירטואלי התקיים שלשום (ג'), בהשתתפות יותר מ-20 אלף מקצוענים, מהם למעלה מ-1,100 מישראל.

נקודת הפיתול הקריטית של העולם הפיננסי

בשיחה עם עילית שפיגל, מנהלת המגזר הפיננסי ברד-האט, אמרה שלום כי "העולם הפיננסי, והבנקים בתוכו, נמצאים בנקודת פיתול קריטית, שלא הייתה כמוה בעבר. בענף מבינים שהגבינה זזה ואין יכולת לעבוד כמו שהם עבדו עד כה. עולם הבנקאות משתנה בקצב מהיר, הטכנולוגיה הופכת לשחקן מרכזי, בין השאר כי בשונה מהעבר, התחרות אינה רק לא מול הבנקים, אלא מול שחקניות חדשות ומאתגרות – הענקיות גוגל, אפל ופייפאל, שיש להן יתרון תחרותי, כי הן לא נדרשות לעמוד בהלימה לרגולציות כמו הגופים הפיננסיים המסורתיים. הן נוגסות במנועי הצמיחה המסורתיים של הבנקים".

לדבריה, "על מנת שבנק יהיה תחרותי, עליו להיות בעל ערך, לספק יכולות עסקיות מתוחכמות, בעלות ערך ועקביות. נדרש לענות לצורך של הביזנס מהר יותר, עם אימוץ טכנולוגיות חדשניות, תחת אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר".

שלום התייחסה להטמעת מערכת ה-OpenShift של רד-האט בבנק ואמרה כי "הטכנולוגיה היא המאפשרת לארגון להשיק יכולות עסקיות מתוחכמות, בעלות ערך אישי ללקוח. מנגד, הביזנס מאתגר את המערך הטכנולוגי בבנק לאמץ טכנולוגיות המאפשרות זאת. מדובר בשילוב צמוד. הטמעת הפלטפורמה של רד-האט סיפקה לנו יכולת לשחרר יותר גרסאות ויותר מהר, וצמצמנו את זמן ההגעה לשוק. הטמענו אוטומציות בכל מעגלי החיים של האפליקציות, כולל של בדיקות וסריקות אחר איומים, על בסיס יומיומי. הבאנו אוטומציה לתשתיות. מדובר בתהליכים שבעבר נעשו באופן ידני בצורה מלאה, וכעת צמצמנו את הצורך בכך".

לדבריה, "לא ניתן ליישם תהליכים ואוטומציות בלי יכולות ענניות. בשנתיים האחרונות קיבלנו את המסוגלות להטמיע יכולות אלה. בנוסף, עולם הענן עשיר ביכולות טכנולוגיות מתקדמות, והמעבר אליו אפשר לנו לקבל אותן".

"הקורונה הפכה את העולם – גם בבנק הפועלים"

"בסופו של יום", ציינה שלום, "אחרי מאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית שעשינו, אנחנו עדיין משקיעים מאמצים – גם בפיתוח וגם בתשתיות, על מנת לקבל יכולות לרוץ בקצב העסקי הנדרש לעת הנוכחית. מדובר בשילוב של כמה נושאים, בעידן שבו אנחנו נמצאים בעיצומם של שינוי מאוד מהיר ודיגיטציה של הבנק. זה הביא לכך שהגבולות המסורתיים הטשטשו מאוד. בעבר, לכל נושא היה מומחה ידע ועבדנו בנפרד, בתצורת 'עמודים'. כיום, העולם נע לעבר ענן, פלטפורמה כשירות (PaaS) ותוכנה כשירות (SaaS). אנשי הפיתוח והתשתיות הופכים להיות מרובי כישורים ורב תחומיים".

"הקורונה הפכה את עולמנו, בבנק הפועלים, כמו ארגונים רבים ברחבי העולם", הוסיפה. "במסגרת היערכות להמשכיות עסקית מתרגלים אירועים ותרחישים שונים, גם מגיפה, אבל לא מה יקרה כשהעולם נעצר. זה תסריט דמיוני. האתגר הגדול ביותר שעמד לנגד עינינו היה איך הביזנס ממשיך כרגיל ומוציא יותר, כשהלקוח צריך אותו יותר. כיצד לעטוף את הלקוח כשהמשק בטראומה. התשתית לעבודה מרחוק לא מספיקה, צריך אקו-סיסטם של תשתית שיתופיות, על מנת לשמר את רמת היעילות ולהתנהל תוך כדי תנועה. המגע האנושי והקירבה החברתית היו חסרים, ולכן מצאנו פתרונות יצירתיים איך לגעת בעובדים – בלי לגעת".

"בשורה התחתונה", אמרה שלום, "שגרת העבודה השתנתה משמעותית ובתחומים רבים – בגלל הקורונה ובכלל". לסיכום, היא נתנה כמה טיפים לארגונים: "על מנת לצלוח תהליך של טרנספורמציה דיגיטלית נדרש אומץ. לא קל לא לפחד לעשות את השינוי, אבל חדשנות טכנולוגית היא דבר מאוד בריא לארגון ולעובדים. העובדים והלקוחות חשים שהבנק לא שונה מחברת היי-טק, וזה הופך את הארגון לאטרקטיבי. טיפ נוסף הוא לא לפחד מלהיכשל, לצד סיגול של יכולת לרוץ מהר, להיכשל ולשנות תוך כדי תנועה. זה חלק מהמשחק. לסיום, הכול זה אנשים – הם עושים את הטכנולוגיה ואילו הטכנולוגיה לא עושה אנשים. יש להביא ידע וללמוד לעשות את המסע. אצלנו, המסע היה מרתק והיה שווה כל רגע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים