מענק ממשלתי: "אמצעים חכמים" ב-50 מיליון שקלים לערים בפריפריה

רשויות מקומיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית יוכלו לקבל מערכות סולריות, פחי אשפה חכמים ותאורת לד ברחובות ● המהלך הוא פרי יוזמה של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

מהלכים לחיזוקו בשלטון המקומי. תחום הערים החכמות אילוסטרציה: BigStock

המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יעניק אמצעים חכמים להתייעלות אנרגטית בהיקף של 50 מיליון שקלים לרשויות בפריפריה – במטרה שיהפכו לערים חכמות; כך נמסר מהמשרד היום (ב').

במשרד מובילים מהלך בשם "פריפריה חכמה", ובמסגרתו הם פרסמו קול קורא להתקנת אמצעי ערים חכמות ברשויות המקומיות בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית. רשויות שיגישו בקשות לקול הקורא יקבלו, ללא עלות מצידן, אמצעים חכמים, וביניהם מערכת פינוי אשפה חכמה, מערכות סולריות לגגות מבני ציבור ותאורת רחוב באמצעות לדים. כל אלה אמורים להוביל לחיסכון ולהתייעלות כלכלית ואנרגטית, לשיפור השירות לתושבים וליצירת מקורות הכנסה חדשים.

חשבון החשמל למוסדות ציבור מהווה הוצאה גדולה עבור רשויות מקומיות, במיוחד כאלה שהן פחות "עשירות". במשרד מבקשים להקטין את העלויות לרשויות על ידי אספקת מערכות סולריות, שיספקו את החשמל למבנים. כיוון שכל מערכת כזו מייצרת יותר חשמל ממה שהמבנה צריך, עודפי החשמל יימכרו על ידי הרשות לחברת החשמל, וכך יניבו לרשות חיסכון ורווח מצטבר בהיקפים משמעותיים. המתקנים הסולריים, שמתחברים לגגות של מוסדות ציבור, יספקו חשמל בין היתר לבתי ספר וגני ילדים. כך, הרשות תספק את תצרוכת החשמל לעצמה ולא תצרוך אותה מחברת החשמל – מה שיביא לחיסכון ניכר. התקנת המערכות תבוצע על ידי נקסטקום אנרג'י.

עוד אומרים במשרד כי מערכת חכמה לפינוי אשפה תחסוך לרשויות זמן עבודה, דלק וכ-30% בהוצאות פינוי האשפה. המערכת מזהה אוטומטית אילו פחים יש לרוקן באמצעות חיישנים. לכל נהג תהיה אפליקציה שתראה את המיקום של כל פחי האשפה ברשות ואת עומסי האשפה. באמצעות המערכת מסלול פינוי האשפה ינותב בהתאם לצורך בשטח. התקנתה תבוצע על ידי טלדור.

כמו כן, נמסר כי החלפת תאורת רחוב בשטח הרשות לתאורת לד חסכונית תוביל לחיסכון משמעותי בחשמל ולחיסכון בהוצאות השוטפות של הרשות. באמצעות החלפת התאורה ניתן לכוון את עוצמת האור באופן מותאם לכל שכונה. המערכת מחוברת למערכת תקשורת מתקדמת, שמראה היכן נשרפה נורה. הנורות מחזיקות מעמד כ-10-15 שנים. החלפת תאורת הרחוב לתאורת לדים תבוצע על ידי ג.מ. ברזילי.

"בעקבות המהלך – גידול של מאות אחוזים בכמות הערים החכמות"

אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אמר כי "כיום, למרבית הרשויות בפריפריה אין התייעלות וחיסכון אנרגטי במודעות. אולם, אין כל סיבה שהן לא תהיינה פורצות דרך. בתוך 3-5 שנים כל רשות תוכל להפוך לעיר חכמה. בעקבות מהלך זה, כמות הערים החכמות בארץ תגדל במאות אחוזים".

משעל ציין כי "המשרד יאפשר לרשויות לקבל חיסכון והתייעלות כלכלית ואנרגטית, מה שיביא לשיפור השירות לתושבים וליצירת מקורות הכנסה חדשים לרשות. רשות שתזכה בהתקנת שתי מערכות שונות תוכל להגיע לחיסכון של כמיליון שקלים מדי שנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים