עסקת AMD-זיילינקס: גיוס כוחות לקראת המחשוב שאחרי הקורונה

הרכישה הזאת היא פתיחה של קרב בין AMD לאנבידיה ולמתחרה הגדולה שלה, אינטל, שאיתה היא מיישרת עכשיו קו ● זאת אחת העסקאות הנבונות שביצעה ליסה סו, מנכ"לית AMD, שמאז כניסתה לתפקיד מעלה אותה לגבהים חדשים

ד"ר ליסה סו, נשיאת ומנכ"לית AMD. צילום: יח"צ

אחד הדברים המעניינים ביותר שקשורים לעסקת הענק החדשה של שוק השבבים, זו שבה AMD רוכשת את זיילינקס תמורת 35 מיליארד דולר (בעסקת מניות מלאה), היא שזו עוד הוכחה לכך שהעולם מתחיל ללמוד להסתדר עם מגפת הקורונה, אף על פי שאין עדיין אופק לסיומה, ואפילו לא להתמתנות שלה.

יתרה מזאת, עסקת AMD-זיילינקס, כמו זו שבה אנבידיה רכשה את ARM, או יותר נכון מקווה לרכוש אותה – במקרה זה תמורת 40 מיליארד דולר, מראה שהקורונה משפיעה והיצרניות הגדולות בתחום מגייסות כוחות לקראת המאבקים על כל פיסת מחשוב – תיאורטית או מעשית – בעולם שכבר הוגדר כ-"נורמלי החדש": עולם שבו חלה עלייה בחשיבות של מחשוב הענן ושרתי הקצה, כדי לסייע לעסקים לתקשר על פני מרחבים הרבה יותר גדולים. זה לא תלוי רק במהירות שבה הרשת מעבירה נתונים, כי בסופו של דבר צריך שיהיה בין קצוות הרשת כוח מחשוב שיוכל לעבד אותם, לנתח אותם ולהניב תוצאות עסקיות.

רכישות – לא רק כדי לספר עליהן

כפי שאמרה ד"ר ליסה סו, המנכ"לית המצליחה של AMD, החברה בתקופתה לא עושה "מהלכים כלכליים ועסקיים" (שם קוד לעסקאות מיזוג ורכישה) רק כדי לספר שהיא עושה אותם, רק כדי להראות שהיא חברה שיש לה את היכולות לבצע עסקאות ענק שכאלה ואולי גם על מנת להשביע את רצונם את בעלי המניות, שרוצים לראות את החברה צומחת בלי הפסקה.

כמו כן, AMD לא הייתה זקוקה לאישור ולא הייתה צריכה שום עסקת רכישה כדי להוכיח את היכולת שלה לספק מעבדים לשרתים שמבטיחים ביצועים מלאים. השוק של השרתים המבוססים על מעבדי x86 עדיין נשלט על ידי המעבדים של היריבה הנצחית, אינטל, אבל למעבדי ה-EPYC יש מקום של כבוד והערכה רבה בשוק.

מה ש-AMD משיגה עם העסקה הזו זה יישור קו מול אינטל לכל אורך שוק המחשוב. היא משיגה את היכולת לייצר גם שבבי FPGA – יכולת שלא הייתה בפורטפוליו שלה, מה שמנע ממנה להיכנס עם טביעת רגל גדולה יותר לשווקי מחשוב הקצה, המחשוב התעשייתי ובעיקר הטלקום. רכישת זיילינקס, שאלה הם תחומים שהיא חתרה אליהם בשנים האחרונות, נועדה לשם כך. AMD ראתה כיצד אינטל מצליחה לשחק יפה מאוד בשווקים הללו לאחר הרכישה של אלטרה לפני מספר שנים, וכעת היא יכולה לומר שהיא מיישרת קו בתחרות, כולל ואולי במיוחד בתחום של כרטיסי הרשת החכמים – SmartNIC.

SmartNIC הוא תחום שצבר תאוצה בשנים האחרונות, לאור הצורך ההולך וגובר לזרז את העברת הנתונים אל השרתים ומהם, במחשוב הענן, שדורש שחלק מהפעולות יתבצעו באופן מסוים כבר בכרטיס הרשת, כולל עיבוד פרוטוקולים ואף הצפנה ופענוח. כרטיסים כאלה מיושמים בכמה שיטות, שאחת מהן היא שימוש ב-FPGA, על אף שהתכנות בשטח מורכב ויחסית ארוך.

אינטל הקימה לפני כשנתיים קבוצת פיתוח חדשה, וזה היה אחרי שהפסידה בקרב על רכישת מלאנוקס לאנבידיה. למעשה, בהיבט הזה, אנחנו עומדים בפני קרב משולש: במחנה האחד אנבידיה-מלאנוקס, עם ה-DPU של הנרכשת במחסנית, בשני אינטל ובשלישי – AMD-זיילינקס.

חיזוק ל-AMD בעולם ה-5G

יש עוד תחום שהרכישה הזו אמורה לעזור בו ל-AMD: שוק ה-5G המתפתח. בחברה מעריכים כי בזכות היכולות של זיילינקס בתכנון מעבדים ושבבים, היא תוכל להציע מעבדים לתחום התשתיות. זאת, בהתבסס על הקשרים הטובים שיש לזיילינקס עם נוקיה, סמסונג ואריקסון, שיכולים לפתוח עבורה את השערים לשוק שבו היא כמעט שלא שיחקה עד כה וששוויו מוערך בחמישה מיליארד דולר.

AMD "מתחמשת" בעולם ה-5G. צילום אילוסטרציה: BigStock

AMD "מתחמשת" בעולם ה-5G. צילום אילוסטרציה: BigStock

למעשה, רכישת זיילינקס, כפי שד"ר סו עצמה אמרה, עוזרת ל-AMD להציע קו מוצרי מעבדים מלא ושלם, עם מעבדים ושבבים גרפיים שכבר הוכיחו את עצמם בכל מבחן שזורקים לעברם, וכעת גם עם מוצרי FPGA ומערכות על שבב מותאמות – כמו זו שהיא ייצרה עבור הפלייסטיישן 5, שסוני תשיק בקרוב.

לסיכום ניתן לומר שמרגע שסו התיישבה בכיסא הבכיר ביותר ב-AMD, היא מובילה את החברה, שכמעט הייתה על סף התהום, מחיל אל חיל, שוברת שיאים ומעלה אותה לגבהים שהיא לא הכירה אף פעם. גם הפעם זו כנראה החלטה מצוינת, לפחות על פניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים