האנשים המוכשרים, אבל גם השקופים, שכולנו מכירים

אולי לא שמתם לב לכך, אבל ייתכן שהמנהל שלכם או מי שאתם מנהלים הוא מתמודד נפש ● בניגוד לסטיגמות, העובדה שהוא מתמודד עם אתגרים רבים בחיים יכולה לסייע להצלחת הארגון, אם רק תיתנו לו הזדמנות ● טור ליום בריאות הנפש העולמי

12/10/2020 17:12
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

בשבת האחרונה, ה-10 באוקטובר, צוין יום בריאות הנפש העולמי ביותר מ-100 מדינות, וביניהן ישראל. לרגל היום הזה, אני בוחרת לשתף אתכם בסיפורם של כמה אנשים שמצליחים בתעשיית ההיי-טק למרות היותם שקופים לחלוטין.

ייתכן שהשורות הקודמות גרמו לכם להיזכר בחבר הצוות המוכשר שלפעמים נעלם בלי הסבר, ההוא שפעם עבד אתכם והיו לו ימים טובים וימים פחות טובים, זו שלמדה אתכם וחשדתם שהיא בדיכאון, או אלה שיש להם התנהגויות מוזרות שחוזרות על עצמן ואנחנו, או לפחות חלקים מאתנו, נוהגים לצחוק עליהן, ועליהם.

כ-10% מהאנשים בישראל בגילאי העבודה מוכרים כמתמודדים עם מגבלות נפשיות. מגבלה נפשית מתעוררת בכל מיני שלבים בחיים, פעמים רבות בגלל לחץ. מאחר שאנחנו לא ניו-זילנד והמתחים הביטחוניים, הכלכליים והבריאותיים (השניים האחרונים ביתר שאת בתקופה האחרונה) ניכרים כאן מאוד, אצלנו הסיכון גדול יותר ורבים יותר מתמודדים עם קשיים נפשיים. הגם שבכל מדינה, כולל בניו-זילנד, יש מתמודדי נפש.

לצערנו, למרות היקפן הרחב, התמודדויות נפשיות הן מגבלה שעדיין יודעים עליה מעט ויש לה הרבה מאוד יחסי ציבור שליליים וסטיגמות. בורות עמוקה ופחדים רבים מקשים מאוד על המתמודדים למצות את היכולות שלהם בעולם העבודה.

קחו למשל את יגאל, בחור שהעסקתי בתחילת הדרך. הוא היה איש QA פורץ דרך והתקדם משם לתפקידי ניהול בכמה חברות. יגאל מתמודד עם קשיים נפשיים, מטופל, אבל הוא לא מוכר רשמית. יש תקופות שבהן לא קל לו, ופעם הוא פוטר בתקופה שהדיכאון נפל עליו – מה שכמובן לא הקל על מצבו. אלא שבשאר הזמן הוא תרם רבות לחברות שהוא עבד בהן. יגאל הוא בעל ואבא, והוא נלחם כל חייו להתקדם מקצועית – ובהצלחה.

אופיר (שם בדוי) הוא תוכניתן שעובד הרבה שנים במגזר הציבורי, עומד במשימות וכותב קוד יעיל במיוחד. אלא שהוא גם מתמודד עם מגבלה נפשית, ורק מעטים בסביבתו יודעים על זה. היו לנו הרבה שיחות על הקשיים ועל השיקולים האם להיחשף בפני עמיתיו לעבודה והמנהלים שלו או לא.

דוגמה נוספת היא של חגית (גם כאן מדובר בשם בדוי) – אשת מקצוע מעולה, שמסתירה את האתגרים הנפשיים שלה כבר הרבה שנים. למרות אותם אתגרים, היא סיימה שני תארים, מתקדמת בתפקידים ומחפשת עכשיו את התפקיד הבא, כי משעמם לה בזה הנוכחי. היא נעזרת באנשי מקצוע ו-ויתרה על כל מיני דברים בחייה כדי להשקיע את מירב המאמצים בהצלחה בעבודה. זה קשה לה, אבל היא מצליחה בענק.

הדיוק האובססיבי של חלק מהלוקים ב-OCD יכול לסייע בדיוק בעבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הדיוק האובססיבי של חלק מהלוקים ב-OCD יכול לסייע בדיוק בעבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטור הזה בעצם קורא למעסיקים לתת את תשומת ליבם לכך שעובדים שיש להם התמודדויות נפשיות יכולים להיות יעילים יותר, למרות הסטיגמות. תיכף אפרט מה כדאי להם לעשות, אבל קודם לכן אני רוצה לתת דוגמה לחברה שמעסיקה מתמודדי נפש ומרוויחה מהם רבות. כוונתי היא ל-DIGI, שהיא סוכנות דיגיטל שנותנת הזדמנות לעובדים בעלי ידע ויכולות שהם אנשים עם מוגבלות. כך, למשל, היא מעסיקה עובדים שיש להם OCD (הפרעה טורדנית-כפייתית), ואלה מצליחים אצלה, ואפילו מאוד, אחרי שנכשלו בהרבה מקומות אחרים. הם עובדים במשרה מלאה, בעיקר מהבית ובשעות גמישות, אבל מגיעים למשרד כשצריך ונותנים תפוקה גבוהה.

עצות למעסיקים

האתגרים בהעסקת מתמודדי נפש קיימים בשני הצדדים – אצל המועמדים והעובדים מחד ואצל המעסיקים מאידך. אני לא מתעלמת מהאתגרים שבפניהם עומדים המעסיקים, התמודדתי עם מקרים רבים בעצמי ואני יודעת מניסיוני שזה לגמרי אפשרי ומצליח. ימי קורונה אלה הם אמנם תקופה משברית עבור המשק ומרבית הארגונים, והיא מעוררת יותר קשיים, אבל היא גם מביאה איתה חשיבה אחרת והזדמנויות חדשות לכולם, גם לאנשים האלה. אתם, כמעסיקים, יכולים להיות מודעים, ענייניים, לתרום להצלחה של העובדים האלה ולזכות ביכולות שלהם. ככה תתרמו גם להצלחה שלכם. כדי לסייע, אתן כאן כמה קווים מנחים והמלצות, שיכולים לעזור לכם לשים יותר לב למצוקות ולצרכים של מתמודדי נפש, ובכך לעזור גם לכם.

ראשית, יש לכם עובדים שאתם מעריכים ופתאום קרה איתם משהו? שמתם לב לשינוי בהתנהגות שלהם? התמודדות נפשית היא כמו כל מחלה. תשתדלו להיות אמפטיים לקשיים שלהם, תחשבו איך אתם יכולים לסייע וביחד תנסו להבין מה עובד.

התמודדות נפשית יכולה לסייע לעובד להתמודד עם אתגרים בעבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

התמודדות נפשית יכולה לסייע לעובד להתמודד עם אתגרים בעבודה. צילום אילוסטרציה: BigStock

באשר למועמדים לעבודה, שמתם לב בתהליכי המיון והגיוס שמשהו "לא מרגיש רגיל"? רבים מהמועמדים מתמודדי הנפש מנסים להסתיר את המגבלה שלהם בגלל הסטיגמות ומתקשים לספר את סיפורם. באופן טבעי, זה יעורר אצלכם שאלות ועלול להביא אתכם לפסול אותם. אלא שהרבה כישרון מתחבא מאחורי הקשיים האלה. לכן, כדאי לכם לעצור ולתת להם צ'אנס – זה יכול לשנות את החיים של אותם אנשים.

אם המועמדים חשפו שהם מתמודדים עם לחץ או חרדות, תעצרו רגע לפני שתפסלו. מבט חטוף בקורות החיים שלהם יגלה שלמרות ההתמודדות הנפשית, הם צברו הישגים משמעותיים – תואר, ניסיון קודם ועוד. למעשה, ההתמודדות המוצלחת שלהם, שבמקרים רבים התחילה עוד בגיל הילדות או הנעורים, מקנה להם יתרונות משמעותיים.

ככלל, דעו שאתם לא לבד. אתם מומחים במקצוע שלכם ולא במגבלות נפשיות, וזה בסדר גמור. יש גופים שיכולים לסייע לכם להצליח וליהנות מהיכולות והכישורים של העובדים הללו, ובלבד שתיתנו להם סיכוי אמיתי להצליח. כמו כל עובד אחר, אם הם יקבלו את הסיכוי הזה, הם יהיו מחויבים יותר למקום העבודה שלהם, לאורך זמן. ותזכרו שכל אחד בסביבתכם – עובד, מנהל, לקוח או כל אחד אחר – יכול להיות מתמודד נפש.

עצות למועמדים מתמודדי הנפש

כפי שציינתי, רבים מכם, מתמודדי הנפש, מסתירים את ההתמודדויות שלכם, בגלל הסטיגמות החברתיות. אלא שכדאי שתדעו שהאתגרים האלה מייחדים אתכם וכשתמצאו את מה שנכון לכם, תצליחו יותר. לכן, אני ממליצה לכם להשקיע מחשבה וזמן ללמוד מה נכון לכם. ואם זה לא הצליח, תנסו שוב.

כשאתם מגיעים לכתיבת קורות החיים ולראיון העבודה, תדגישו את היכולות שלכם ותשקלו לשתף בהתמודדות, ובעיקר במה מסייע לכם להצליח. בשוק העבודה, כשיש ספק – אין ספק, וזה עלול גם לפגוע בכם. שיתוף שכזה יכול למנוע את הפגיעה הזאת.

לסיכום, יותר הבנה ותשומת לב לעובדים מתמודדי הנפש ולצרכים שלהם יכולות לסייע להצלחתם ולארגון. משיתוף פעולה שכזה, כל הצדדים יצאו מורווחים.

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בהיי-טק ובעלת חברה שעוסקת בייעוץ לארגונים בתחום, כמו גם בליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה בענף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים