מהו מודל התעסוקה החדש בעידן הקורונה?

מישנה: בעידן של חוסר יציבות בעולם העבודה, רס"ן (מיל) פיני לנגמן מציע את מודל המולטי ביזנס, שנותן מענה לתקופת אי ודאות, שבה אנו נאלצים להמציא עצמנו מחדש כל הזמן

יזם ומנהל בתחומים שונים. צילום: שירעד ניסים

"בעולם התעסוקה הנוכחי, הצופה פני עתיד, להחזיק במשרה נחשקת אחת ויחידה -זה לא מספיק, ואנו נדרשים להמציא את עצמנו כל הזמן, במיוחד בתקופת משבר כמו הקורונה". כך אומר פיני לנגמן, כיום יזם ומנהל בתחומים שונים, המיישמים מודל שהוא מכנה אותו " מולטי ביזנס".

העיקרון במודל מבטא את השינוי המהותי שמתחולל כיום בשוק התעסוקה,  גם לפני הקורונה ובמיוחד מאז פרוץ המגיפה. הרציונל של מודל זה: התפיסה שלפיה אדם צריך להיות במשרה אחת קבועה במקום אחד כל הזמן כבר אינה תופסת, וההמלצה של לנגמן היא, שכל אחד שמתאים לכך יקנה לעצמו תחום דעת נוסף, עם תעודה מקצועית, בנוסף לתארים האקדמיים, שתשמש אותו ליום סגריר, כמו במצבי משבר, שמביאים לפיטורים בהיקפים נרחבים. לנגמן הוא רס"ן במילואים, בוגר ממר"ם ואגף התקשוב, ועד לשחרורו מצה"ל מילא שורה של תפקידי פיקוד בתחומי כוח אדם, לוגיסטיקה תקציב.

"מודל המולטי ביזנס אקטואלי היום יותר מתמיד", ולדבריו "משפר את מצב הרוח האפידמי. הורינו החזיקו במשרה מסורתית אחת עשרות בשנים, וכיום אנו עוסקים בהתמחות ייחודית ומדלגים מחברת היי-טק לרעותה ומתפקיד לתפקיד באותו העניין," הוא ממשיך. "הקורונה שפרצה לחיינו בפברואר טלטלה אותנו למציאות הזויה, ושינתה את כל ככלי המשחק בעולם התעסוקה. ההכנסות מתרסקות, חלק הארי מהמועסקים נפלטים מעולם התעסוקה ללא אופק ועתידם לוטה בערפל", אומר לנגמן.

אבל הוא מציין, שלמפת התעסוקה יש גם צד אחר: "אלו אנשים שהנסיבות ואופיים המיוחד גלגלו אותם לתחום היזמות והעסקים, והם למעשה חלק מאותה תפיסת 'מולטי ביזנס'" אומר לנגמן.

 אז מהו המודל?

על פי לנגמן, זהו מודל שאינו מכוון את האדם להיות אך ורק עצמאי או שכיר, באופן טוטלי. הוא מצייר פרופיל של עובד, שיש לו כמה זהויות, גם כשכיר וגם עצמאי, "עם כרטיסים דיגיטליים, הזדמנויות ויציבות תעסוקתית שתגן עליו מפני כל מגיפה עולמית שתבוא", אומר לנגמן

"בבסיס ההנחה עומדת התפיסה, שבמקביל לתואר האקדמי יש להוציא תעודה מקצועית נגישה למקצועות שיאפשרו למצוא בהם תעסוקה באופן מיידי, כי הם מקצועות נדרשים. למשל בודק תוכנה, תיווך, עיצוב, רישיון נהיגה ציבורי וכדומה". מסביר לנגמן. "הכוונה לייצר מעין 'תעודת ביטוח' לעת סגריר, שבזמן משבר או פיטורים ניתן יהיה למצוא בזה תעסוקה באופן מיידי".

לנגמן מדגיש, כי אין הכרח לעסוק בתחום שבו רכשת תעודה מקצועית בנוסף לעיסוקך, "אבל נדרשת יכולת לנהל סדר יום גמיש ,שיאפשר להיות מועסק במספר מקומות, הן כשכיר וכן כעצמאי".

"כדי לממש את המודל נדרשת יכולת לטפח כישורים ואפיקי הכנסה, דוגמת השקעות עצמאיות, ומעל לכל – לגלות ערנות והרבה נטוורקינג כדי לייצר הזדמנויות עסקיות", הוא מסביר.

אימוץ המודל הזה מייצר גם ערך מוסף חשוב, לדברי לנגמן. "כאשר תומכים במתן ערך לסביבה, מגלים אחריות קהילתית, מתן הזדמנויות לאחר, פרגון טהור ואמיתי, אזי המודל תופס תאוצה, כיוון, נפח, עניין ותשוקה".

לנגמן מעיד על עצמו, כי הוא מיישם את המודל בעצמו, ולראיה – האופי המגוון של עיסוקיו כיום. כך, למשל, הוא מציין, כי כיום הוא מנהל בתחומי הHR- בקבוצה מהגדולות במשק, ובמקביל עוסק בפיתוח עסקי, בהנגשת מכרזי או"ם ובפרויקטים. בנוסף, הוא בעל רישיון תיווך מקרקעין, מגייס משאבים לחברות ואף משווק מורשה של מוצר משלים בתחומי הביטוח, ועוסק ביזמות עסקית בתחומים מגוונים. בנוסף, לנגמן מנהל את קבוצת הפייסבוק After IDF וקבוצות ווטסאפ סגורות של יוצאי קהילת הביטחון, וגם מוצא זמן לממש את הכישרון האמנותי שלו ומשתתף בתערוכות שונות שמתקיימות בארץ, בין היתר בתערוכה שהתקיימה בנמל תל אביב.

"בעבר, ריבוי עיסוקים יצר בלבול, חוסר מיקוד והתפזרות, והאדם נתפס כ'מאכר'", הוא אומר. "כיום מסתמן, שהדבר משתנה וצובר תאוצה כ'מאיץ הזדמנויות'". הוא מעיד על עצמו כי דחה כמה הצעות לעבוד במקום אחד באופן מלא. "חופש וריבוי העיסוקים הוא סם החיים של המולטי ביזנס" אומר לנגמן. "המולטי ביזנס טמון בכולנו ללא תלות בדת, גזע, מגזר, גיל, השכלה או מיקום. אנשי ה'מולטי ביזנס' המצטנעים –  קומו, העזו", הוא אומר לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים