"הפתעה": פייסבוק לא מרוצה מהסרט שיוצא (גם) נגדה

הסרט The Social Dilemma טוען שחברות האינטרנט משתמשות במידע עלינו כדי להפיק מקסימום רווח, בין היתר על ידי קיטוב והפצת פייק ניוז ● פייסבוק השיבה לטענות וציינה כי היא עושה צעדים כדי לשמור טוב יותר על הפרטיות שלנו

לידיעת הקורא מארק צוקרברג.

סרט שעלה באחרונה בנטפליקס מבקש להראות כיצד חברות הטק והאינטרנט הגדולות יודעות עלינו כמעט הכול ומשתמשות במידע הזה לרעה. בעוד שהחברות האחרות לא הגיבו לגביו, פייסבוק פרסמה הודעה שלפיה, כמה "מפתיע", היא לא מרוצה מהסרט, ומגדירה אותו כ-"ניסיון לסנסציה".

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית (או הדילמה החברתית – תרגום שמו הלועזי, The Social Dilemma) הוא סרט דוקומנטרי בעיקרו, בן יותר משעה וחצי, שמביא את דבריהם של עובדים לשעבר בחברות וארגונים כגון פייסבוק, גוגל, מוזילה והמרכז לטכנולוגיה אנושית – שמבקר את התנהלותם. הסרט מראה כיצד החברות הללו מנצלות את המידע עלינו לטובת רווח כספי ומנתבות את הגלישה שלנו בהן לטובת מקסום שלו. הוא נוגע בהיבטים כגון ההשפעה של חברות האינטרנט על אופני ההצבעה (למשל בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה נמכר מידע על גולשים כדי לטרגט אותם ולהציג בפניהם פרסומות שמעודדות להצביע לדונלד טראמפ בבחירות 2016), הפצת תיאוריות קונספירציה, התמכרות ובריאות הנפש של המשתמשים בשירותים שלהן, כמו גם בדילמות נוספות בתחום. יש להעיר שהסרט לא עושה בפלטפורמת השידור שלו, נטפליקס עצמה, שאף היא אוגרת מידע רב על המנויים שלה.

הטענות שהועלו בסרט אינן חדשות, אבל הן התגברו בשנים האחרונות, במיוחד לאור פרשת קיימברידג' אנליטיקה ושלל הפייק ניוז שמפורסמים ברשתות החברתיות. גופים רבים קראו לפייסבוק, למשל, לבצע פעולות על מנת להפחית את התופעות הללו – ובחברה עושים זאת. בין הקוראים נמצאת הזמרת סלינה גומז, ששלחה מסר פרטי למארק צוקרברג ולמספר שתיים בפייסבוק, שריל סנדברג, שבו היא מבקשת מהם להילחם במידע המוטעה שמופץ ברשת החברתית. היא פרסמה צילום מסך של המסר בחשבון שלה באינטסגרם, ששייכת לפייסבוק, ותייגה את שני הנמענים הבכירים.

מסמך שבע הנקודות של פייסבוק

כאמור, החברות המוזכרות בסרט לא הגיבו אליו – למעט פייסבוק, שהוציאה מסמך בן שבע נקודות, שבו היא מפרטת היכן הסרט חוטא לאמת, לטענתה. אחת הטענות המרכזיות של הרשת החברתית היא שהמוצרים שהיא מפתחת נועדו על מנת לתת ערך מוסף למשתמשים ולא להביא להתמכרות שלהם. פייסבוק משיבה גם לטענה המועלית בסרט שלפיה היא לא באמת ניתנת למשתמשים בחינם (מאחר שהיא מוכרת את המידע של הגולשים), וטוענת שהעובדה שהיא מרוויחה מפרסומות משאירה את השימוש בה ללא תשלום.

טענה נוספת היא שפייסבוק משתמשת באלגוריתם שלה כדי שהשירותים שהיא מציעה יהיו יותר שימושיים ויציעו למשתמשים תוכן שהוא יותר רלוונטי עבורם. על פי החברה, היא עושה זאת "כמו כל אפליקציית היכרויות, אמזון, אובר ומספר שלא ניתן למנות של אפליקציות שאנשים משתמשים בהן מדי יום". כאן הרשת החברתית "עוקצת" את נטפליקס ומזכירה שהיא משתמשת בעצמה באלגוריתם כדי לטרגט את הצופים, ובין היתר להמליץ להם על The Social Dilemma. "היא עושה זאת עם כל פיסת תוכן שהיא מציעה על הפלטפורמה שלה", ציינו בפייסבוק.

הסעיף הרביעי במסמך הוא הנתונים. בחברה טוענים כי היא ביצעה שיפורים כדי לשמור טוב יותר על פרטיות המשתמשים. בין היתר הם מציינים את ההסכם שהשיגו עם רשות סחר האמריקנית (ה-FTC) וכי נתנו למשתמשים אפשרות לשלוט במידע שלהם ולהחליט באילו פיסות שלו הם נותנים לפייסבוק רשות להשתמש.

הרשת החברתית עונה גם לאחת הטענות המעניינות בסרט, שלפיה חברות האינטרנט יוצרות קיטוב בציבור, כי קיטוב מניב להן רווח רב יותר. בניגוד לכך, הטענה של פייסבוק היא שהחברה ביצעה צעדים על מנת להפחית את הקיטוב. "הרוב המוחלט של התוכן שאנשים רואים בפייסבוק אינו מקטב והוא לא פוליטי, אלא תוכן יומיומי מחברים ומשפחה שלהם", טוענת החברה. המסמך כמעט ומתעלם מכך שמשתמשים רבים כותבים פוסטים שבהם הם מביעים את דעתם על עניינים אקטואליים, בפרט בתקופות סוערות כמו עכשיו, לפני הבחירות בארצות הברית ובעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי עולמי. בפייסבוק אמנם מודים שלפוסטים מעוררי קיטוב יש הרבה לייקים ותגובות, אבל טוענים שמדובר ב-"אחוז זעיר" מהתוכן שמתפרסם על גבי הפלטפורמה. כמו כן, על פי החברה, היא נקטה בצעדים שונים על מנת "להגן על היושרה" בבחירות בארצות הברית.

עוד טוענים בפייסבוק כי הם נלחמים בפייק ניוז ובתוכן מזיק על ידי הפעלת עובדים ושותפים בודקי עובדות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים