סכסוך המיליארדים אורקל-גוגל לוט בערפל בשל מות השופטת ביידר-גינסבורג

תביעת אורקל את גוגל בסך 9.3 מיליארד דולרים עשויה שלא להיות מוכרעת בחודש בא בבית המשפט העליון ● אורקל טענה להפרת זכויות יוצרים לגבי ממשקים שפותחו על ידי גוגל למערכת ההפעלה אנדרואיד שלה - בשפת ג'אווה, שבבעלות אורקל

בג"ץ בעד שמירה על הפרטיות. אילוסטרציה: BigStock

מותה של רות ביידר-גינזבורג, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב, ביום ו' האחרון הביא לאי ודאות לגבי עתיד הרכב בית המשפט, ובשל כך לערפל לגבי עוד דיון שצפוי להתקיים בבית המשפט בחודש הבא: סכסוך ותביעת זכויות יוצרים שנמשכים כעשור בין גוגל (Google) ואורקל (Oracle). הסכסוך נוגע לגבי תוכנה המשמשת מיליארדי טלפונים חכמים מבוססי אנדרואיד.

אורקל טוענת שגוגל חייבת לה 9 מיליארד דולרים בגין הפרת זכויות יוצרים. אולם מותה של השופטת בסוף השבוע, בגיל 87, עלול להותיר את אורקל עם שופט ליברל אחד פחות.

ב-2009 רכשה אורקל את סאן. זו פיתחה את טכנולוגיית ג'אווה, ובעקבותיה הגישה אורקל את התביעה הראשונה. אורקל טענה, שהשימוש בערכת ממשק התוכנה (API) של ג'אווה מהווה הפרת זכויות יוצרים ודרשה פיצוי על שימוש ב-37 ממשקים. בסבבים המשפטים נדון המקרה, שנטען בו, כי על ידי השימוש ב-API מתכנתים יכולים לעשות "קיצור דרך" ואינם צריכים לכתוב קוד חדש מאפס כדי ליצור כל פונקציה בתוכנה שלהם, או כדי להתאים אותה לכל סוג מסוים של מכשיר. גוגל טענה, כי אם אורקל תזכה בתביעתה הרי שהדבר יפגע בפיתוח של תוכנות חדשות, מה שיוביל לעלויות גבוהות יותר לצרכנים. להגנתה טענה גוגל, כי כיוון שג'אווה היא שפה בקוד פתוח וערכות ה-API שלה חיוניות לפיתוח ולשימוש בה, היא לא צריכה לשלם לאורקל עבור השימוש. לאחר כשנתיים של דיונים משפטיים ארוכים, פסק שופט כנגד אורקל – וקבע כי אין לה זכויות יוצרים על ערכות ה-API. אורקל מצידה טענה, שה-API שלה זמין עבור כל מי שרוצה לבנות יישומים למחשבים ומכשירים ניידים, אבל שהגבול עובר היכן שהם משמשים בפלטפורמות מתחרות.

אורקל ערערה על ההחלטה ועתרה לבית המשפט להפוך את הפסיקה. בית המשפט הפדרלי לערעורים קיבל את הערעור ופסק לטובת אורקל ב-2014. גוגל פנתה לבית המשפט העליון, שלא רצה לדון בבקשה. בית המשפט לערעורים קבע ב-2016 שהשימוש שעשתה גוגל ב-API ששייכים לאורקל הוא בבחינת שימוש הוגן, אולם אורקל שוב הגישה ערעור. בית המשפט לערעורים קבע שהפסיקה הקודמת הייתה מוטעית וקבע שעל החברות לנהל משפט חדש.

במהלך השנים סכום תביעת זכויות היוצרים צמח ממיליארד דולרים ל-9.3 מיליארד בשל הגידול המהיר בטלפונים מבוססי אנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל. אז, ב-2016, היו בעולם כמיליארד טלפונים מבוססי אנדרואיד. מזה כמה שנים אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הפופולרית בעולם לטלפונים.

טיילר אוצ'ואה, פרופסור בבית הספר למשפטים באוניברסיטת סנטה קלרה ומומחה לדיני זכויות יוצרים, אמר ליאהו פייננס, כי " ביידר-גינזבורג, במיוחד, הייתה הקול החזק ביותר בבית המשפט לטובת בעלי קניין רוחני. יש להניח, שככל הנראה היא הייתה מצביעה בעד אורקל. היעדרה של השופטת המנוחה עשוי להביא לניצחון של גוגל בסבירות גבוהה יותר".

ב-7 באוקטובר, השבוע הראשון למושב הסתיו, ידון בית המשפט העליון של ארה"ב בתביעת אורקל נגד גוגל, תביעה שגוגל כינתה "תביעת זכויות היוצרים של העשור". המקרה משך תשומת לב יוצאת דופן והניב עשרות ניירות עמדה של פרופסורים, קבוצות סחר, קבוצות ייעוץ ותמיכה משפטית. כך, מיקרוסופט (Microsoft) יצאה להגנת גוגל וציינה, כי הנושא הנדון הוא "בעל השלכות עמוקות על חדשנות בתעשיית המחשבים של ימינו". פסק הדין של בית המשפט לערעורים לטובת אורקל, אמרה מיקרוסופט, "מאיים על הפרדיגמות המודרניות של פיתוח תוכנה".

נייר עמדה נוסף הוגש על ידי ממשל טראמפ, שטען, כי על בית המשפט העליון לצדד בעמדת אורקל. "חוק זכויות היוצרים מבהיר כי קוד מחשב עשוי להיות מוגן בחוק זכויות יוצרים", נכתב. פרשנים ציינו, כי נדיר המצב שבו השופטת ביידר-גינזבורג תימצא באותו צד כמו ממשל טראמפ, אך תביעות קניין רוחני נוטות להיות פחות פוליטיות מאשר תביעות ופסיקות בנושאים טעונים אחרים, דוגמת הזכות להפלה או ביטוח רפואי לכל. השופטת, ציינו, נודעה כבעלת הבנה עמוקה של דיני זכויות יוצרים.

עם מותה של ביידר-גינזבורג, ההחלטה של בית המשפט העליון עשויה להסתיים בשוויון 4-4. במקרה זה, פסיקת בית המשפט לערעורים בעד אורקל תישאר בעינה, אך לא תהיה לה השפעה תקדימית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים