"אחרי תוכנה פתוחה, היעד הבא הוא חומרה פתוחה"

לרגל יום חופש התוכנה, הנחגג בישראל היום (ה'), התראיין יאן ווילדבור, אוונגליסט קוד פתוח ברד האט מבית יבמ, לאנשים ומחשבים, וציין כי "המעבר לפתיחות בעולם החומרה ייקח זמן. זה לא שאקום משנתי מחר בבוקר וכל ה-IT יהיה חופשי ופתוח, חומרה וגם תוכנה. למרות זאת, זה יקרה בוקר אחד, אין לי ספק שחלומי יתגשם"

יאן ווילדבור, אוונגליסט לקוד פתוח, רד-האט-יבמ. צילום: ניב קנטור

"למרות שיום חופש התוכנה הוא יום חשוב עבור כלל קהילת ה-IT, ובפרט לקהילת הקוד הפתוח, אני לא חוגג אותו. לא חגגתי אותו מעולם, כי עבורי כל יום זה יום תוכנה חופשית. לפני כמה ימים הודיעה אנבידיה (NVIDIA) שתרכוש את ARM. זו פיתחה ארכיטקטורת סט פקודות עבור מעבדים מסוג RISC שכולה פתוחה. זהו צעד המסמן את המגמה הבאה – חומרה פתוחה. מגמות מחשוב הקצה ואינטרנט של הדברים הן שיניעו את הפתיחות שיש כבר בחלק מהתוכנה – לעבר החומרה. ריבוי החומרות הקטנות בשבבים ובהתקני IoT יביא לפתיחתה של החומרה, כדי למנוע צווארי בקבוק וכדי להוזיל את עלויות החומרה", כך אמר יאן ווילדבור, אוונגליסט קוד פתוח באזור EMEA (אירופה, המזה"ת ואפריקה), רד האט (Red Hat) מבית יבמ. (IBM)

ווילדבור התראיין לאנשים ומחשבים לרגל יום חופש התוכנה, הנחגג בישראל היום (ה'). זהו פסטיבל שנתי של תוכנה חופשית, המתקיים בכל העולם, ומטרתו היא הגברת המודעות לתוכנה חופשית וליתרונותיה, וכן עידוד השימוש בה. יום חופש התוכנה התקיים בראשונה ב-2004 בהשתתפות יותר משבעים קבוצות של תומכי תוכנה חופשית. מאז, גדלה הפופולריות שלו, והשנה ישתתפו בו אלפי קבוצות. מאז שנת 2006 יום חופש התוכנה מתקיים ברחבי העולם ביום שבת השלישי של חודש ספטמבר. בישראל נקבע מדי שנה תאריך חלופי בשל התנגשות עם השבת ולעיתים אף עם חגי תשרי.

"העובדה שבתקופה האחרונה מנהיגים בקהילת הקוד הפתוח, דוגמת ריצ'רד סטולמן, עזבו את תפקידם", אמר, "היא לא בהכרח דבר רע. זה לא רק שינוי דורי. זה נורמלי, שהמייסדים-מובילים עזבו אחרי עשרות שנים. השינוי הטוב הוא בכך, שכבר אין לקהילה צורך בגיבורים. תוכנה חופשית וקוד פתוח מוטמעים כה עמוק בפיתוח תוכנה, עד שאין כבר צורך בגיבורי עבר, כי הרעיונות גדולים וחזקים מאנשים. כעת, אנו צריכים מודלים עסקיים חדשים. אנו במצב הרבה יותר טוב מבעבר. מיקרוסופט, למשל, עשתה שינוי גדול לעבר הקוד הפתוח. אך אל לשכוח שחלק מהמוצרים העיקריים שלה, דוגמת חלונות ואופיס – הם קנייניים. יש חברות רבות שחלק מהתוכנה שלהן חופשי וחלק לא".

"רד האט, כמובן, חופשית לחלוטין, אולם כיום אנו חלק מיבמ, ויבמ לא לחלוטין פתוחה", ציין ווילדבור. "ברד האט לא השתנה דבר בעקבות הרכישה. יש לנו גישה טובה יותר ללקוחות, ויבמ מעוניינת ללמוד מאיתנו את ההיבטים התרבותיים והארגוניים שבחברה. זהו תחום שאנו מכנים 'הארגון הפתוח', עם תפיסת 'תרבות כשירות'. אם בעבר חלק ניכר מזמני הקדשתי להרצות בתחום הקוד הפתוח ללקוחות – הרי כיום אני מקדיש חלק מזמני להרצאות ולשיחות שכאלה עם עובדי יבמ. השיחות הן לא על תוכנה ותוכנה פתוחה, אלא על איך זה עובד עם קוד פתוח – איך הפתיחות בתוכנה משליכה על הפתיחות, השקיפות והשיתופיות שבארגון".

"הקורונה הביאה להאצת מגמות טכנולוגיות ששנים אמרו עליהן ש'זה לא יקרה'", אמר ווילדבור, "למשל, הכנסים, שהפכו לווירטואליים, או המפגשים הפרונטליים, שהפכו לשיחות זום. בכנסים פיזיים שלנו השתתפו אלפים, ואילו באלה הווירטואליים, שנערכו מאז פרוץ המגיפה, היו עשרות אלפים. העתיד, לאחר מציאת החיסון לנגיף, יהיה היברידי. הווירטואלי לא יחליף את הפיזי, אלא יהיה לצידו. הדיגיטל יסייע למצות יותר נתונים מהאירוע ויביא ליותר 'לידים' וליותר נתונים על אודות לקוחות ולקוחות פוטנציאליים".

"המעבר לפתיחות בעולם החומרה ייקח זמן", סיכם ווילדבור, "זה לא שאקום משנתי מחר בבוקר וכל ה-IT יהיה חופשי ופתוח, חומרה וגם תוכנה. למרות זאת, זה יקרה בוקר אחד, אין לי ספק שחלומי יתגשם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים