יוביסופט ניסתה לנצל את מאבק השחורים – וחטפה ביקורת קשה

ענקית המשחקים הצרפתית השתמשה באגרוף הזועם המזוהה עם תנועת BML כסמל של קבוצה אנרכיסטית הפועלת במשחק שלה במקום במאבק לצדק - כמו זה של מחאת "חיי השחורים חשובים" - לזריעת מהומה בעולם, וכינון "סדר חדש"

שוב מסתבכת. יוביסופט. צילום: BigStock

משחק חדש שהוציאה חברת יוביסופט (Ubisoft) – ענקית צרפתית המתמחה בפיתוח והפצה של משחקי מחשב ווידיאו – סיבך אותה עם משתמשי רשתות חברתיות זועמים והיא נאלצה להתנצל.

רבים ממשתמשי המדיה החברתית התקוממו על כך שבעבור אחת הקבוצות שמופיעות בכותר החדש שלה, קבוצה המכונה UMBRA (בלטינית 'צל'), נבחר כסמל האגרוף הקפוץ המאפיין את מאבק השחורים העולמי. ואולם, במשחק של יוביסופט לא מדובר בקבוצה הלוחמת במסגרת מאבק תנועת BLM (ר"ת Black Lives Matter), אלא את מה שתואר כ"ארגון רעולי פנים שמעוניין לבנות סדר עולמי חדש". עקב התרעומת, החברה נאלצה, כאמור, להתנצל ולערוך שינויים בהתאם לרוח התקופה ולתודעה ההולכת וגדלה בכל הכרוך ביחס הגזעני לשחורים.

מאבק חיוני שנעשה בו שימוש ציני במשחק מובייל. תנועת BLM. צילום: BigStock

מאבק חיוני שנעשה בו שימוש ציני במשחק מובייל. תנועת BLM. צילום: BigStock

לפי ההסברים, במשחק המובייל, המכונה Elite Squad, אשר נוצר בהשראת ספריו של טום קלנסי, משתתפים לוחמים מהעולם הרחב של משחקי האקשן מבית יוביסופט וכותרי 'Tom Clancy', המתמודדים אלו מול אלו. אלא שהטריילר שלו חשף את מה שמשתמשי הרשתות החברתיות לא אהבו לגלות, ותיארו כניצול ציני של מאבק השחורים לשוויון זכויות וליחס הוגן ולא אלים מטעם הרשויות לאכיפת החוק.

בטריילר, שהעלה גולש ליוטיוב (YouTube) בשבוע שעבר, תוארה קבוצת UMBRA כ"מנצלת את ההסלמה בתסיסה האזרחית" כדי "לשבש" את ממשלות העולם. "הם טוענים כי הם מקדמים אוטופיה שוויונית כדי להשיג תמיכה פופולרית, בעוד שמאחורי הקלעים, UMBRA מארגנת פיגועים קטלניים על מנת לייצר כאוס גדול יותר", נאמר בסרטון הקידום שהפיקה יוביספוט.

הגולשים שהצביעו על הנושא, טוענים כי לא מדובר סתם בהיעדר פוליטיקלי קורקטיות, אלא בהצגת מאבק השחורים כאנרכיסטי ומסוכן, וככזה שבלבת כוונתו לערער על הקיים ולהשליט בעולם סדר חדש ושונה לגמרי. עניין שמן הסתם אין לו כל קשר למחאת BLM המוצדקת, שפרצה אחרי חניקתו למוות של גבר שחור בשם ג'ורג' פלויד על ידי שוטרים לבנים בארה"ב.

האם התנצלות ותיקון גרפי יספיקו?

בעקבות הביקורת, הגיבה החברה בטוויטר (Twitter), הן בחשבונה והן בחשבון של המשחק, בהתנצלויות. "הסמל שהוצג בסצנת הפתיחה של Tom Clancy's Elite Squad, שהציג אגרוף זועם, היה חסר רגישות ופוגעני", ציינה החברה בציוץ מטעמה. "הקשבנו לשחקנים ולקהילה הרחבה יותר, ואנו מתנצלים", המשיכה יוביפוסט וכתבה בציוץ, והרחיבה כי לוגו האגרוף יוסר מהמשחק בעדכון החדש שלו, שיתבצע מחר (ג').

יצוין כי בשמה של יוביסופט כבר נקשרו ממש באחרונה האשמות על הטרדות ותקיפה מינית, ואף התעללות בעובדים, מטעם ההנהלה הבכירה. באופן הקשור יותר למקרה האחרון – היא גם הואשמה בגזענות. איב גילמוט, מנכ"לה, מואשם מזה שנים בכך שהוא מוביל צוות לא מגוון ומכליל.

כעת נשמעות יותר ויותר קריאות כלפי ענקית המשחקים, שעליה לעשות הרבה יותר מאשר רק לסלק את הסמל ש"שאלה" לצורך מינוף המשחק שלה, ואולי סתם כדי לעורר עניין ולייצר פרסום יש-מאין. מבקרים רבים של החברה טוענים כי מעכשיו היא תצטרך להוכיח שהחלה להעסיק אנשים צבעוניים גם בצוותי הכותבים שלה וגם בצוותי העריכה שלה, ולעבוד עם יועצים בעלי ידע ומומחיות בסוגי התנועות שהיא מנסה להציג במשחקיה. אם אכן היא מנסה להציג באמת קבוצות שכאלו, ולא רק לעורר פרובוקציות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים