יום הטייגר: היה נמר, כי זברה וג'ירפה גומרות בצלחת של מישהו אחר

היום (ד', 29.7) מצוין בעולם "יום הטייגר הבינלאומי", הנחגג זו השנה העשירית ומסמל את פעילותם של ארגונים וחברות למען רווחתם והישרדותם של חיות-בר וחיות-פרא והסביבה הטבעית שלהם ● פלי הנמר פלד חוגג במיוחד את היום הזה, שמציין את החתול-הגדול הגדול ביותר במשפחת החתולים הגדולים, ואומר: "נמר' או 'טייגר' הוא מי שבוחר את דרכו בחיים ונלחם עליה!

28/07/2020 12:06
היום, 27 ביולי, יום הטייגר הבינלאומי. צילום מסך: פלי הנמר

היום (ד', 29.7) מצוין בעולם "יום הטייגר הבינלאומי", הנחגג זו השנה העשירית. את המסורת של היום המיוחד, המיועד לחתול הגדול והמרשים, החלו לפני עשור שורת ארגונים בינלאומיים, הפועלים למען רווחתם והישרדותם של חיות-בר וחיות-פרא והסביבה הטבעית שלהם (habitats), כמו IFAW – The International Fund for Animal Welfare וארגון WWF – The World Wide Fund for Nature, מכון סימתוניאן (Smithsonian Institute) ועוד. מפגש הייסוד שלהם נערך בהודו, המדינה שבשטחה חיים בשמורות טבע יותר ממחצית הטיגריסים הידועים בעולם, כ-3,900 בגני החיות עצמם. בגני חיות ציבוריים ופרטיים (הקיימים בעיקר בארה"ב) מומחים מעריכים שחיים אף יותר מכך – כ-5,000. בתחילת המאה העשרים, כלומר רק לפני מאה שנים, הסתובבו בעולם כ-100,000 טיגריסים, בעיקר במזרח אסיה. כלומר מספרם צנח בכ-95%, והיום הם מסווגים כמין בסיכון על ידי ארגון IUCN – International Union for Conservation of Nature. הסיבה להידלדלות האדירה הייתה בעיקר הציד הנרחב עקב הביקוש הגבוה של איברי גוף שונים של הטיגריסים לתעשיית הפרוות והרפואה המסורתית הסינית. במקביל, הצטמצם מספרם גם בגלל כריתת יתר של עצים במרחבי היערות, בעיקר בסיביר ובהודו, שהם סביבות המחיה של הטיגריסים. מאז חל שיפור רב בהגנה על הטיגריסים בטבע.

טיגריס בן החיות ברונקס, ניו יורק. צילום: פלי הנמר

טיגריס בן החיות ברונקס, ניו יורק. צילום: פלי הנמר

הטיגריס הוא החתול-הגדול הגדול ביותר במשפחת החתולים הגדולים. הוא מופיע בטבע עם פרווה בצבע כתום (תפוז) ופסים שחורים, וגם פניו מפוספסים. יש גם טיגריסים לבנים, שהבדל גנטי גורם לצבעם הלבן או כמעט לבן. הטיגריס הלבן אינו תת-מין, נפרד ונדירותו היחסית עשתה אותו פופולרי בגני חיות ובמופעי חיות אקזוטיות. בישראל חיים טיגריסים בספארי ברמת גן, בגן החיות בחיפה (זוג לבנים שנתרמו על ידי עיריית מוסקבה וולדימיר פוטין בעצמו) ובזה שבקריית מוצקין.

ביום הטיגריס הבינלאומי מעודדים חברות ויחידים לתרום במבצע "אמץ טיגריס". באתר ההתרמה רוכשים מתנות, פריטי לבוש, בובות ומשחקי טיגריסים וכד', והתרומה – בין 25 ל-200 דולר – משמשת לשמירתם בטבע. כאן תוכלו לרכוש ולתרום.

הזווית האישית

ביום הטיגריס הבינ"ל אהיה בן 73 ו-3 ימים. נולדתי בט' באב בשם ישראל פלד. דליה אסיא-פלד, אשתי שאיתי והקוסמת שלי, העניקה לי בשנות ה-70 את השם "פלי" מעין ר"ת של שמי עד אז. במשך השנים פיתחתי תפיסת חיים והתנהגות אנושית, שתמציתה: "אם העולם הוא ג'ונגל של אי-ודאות, אזי היה נמר, כי זברה וג'ירפה גומרות בצלחת של מישהו אחר". כלומר הבחירה מה לעשות בחיים שלך היא באחריותך. וכך הרחבתי את שמי (גם בתעודת הזיהוי) ל"פלי הנמר". ומה לנמר ולטיגריס? ממייני עולם החי מונים חמישה מינים, הנכללים בסוג פנתר (Panthera): הטיגריס, האריה, הנמר, נמר השלג והיגואר. שאר החתולים ה"גדולים" אינם מסווגים כגדולים, והם פומה, נמר ערפילי, נמר שלג וצ'יטה. אז בעברית שמי הוא פלי הנמר, ובאנגלית Peli Tigerman. המילה באנגלית הנכונה לנמר היא Leopard, אך קשה יותר לשימוש, שהרי בכל השפות כשאומרים על מישהו שהוא "נמר" או "טייגר" – מתכוונים לתייג אותו כמי שבוחר את דרכו בחיים ונלחם עליה!

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מנחם לנדאו

    שנה טובה והמשך הצלחה בהמשך הפעילויות המבורכות לאורך ימים ושנים

אירועים קרובים