אחרי משבר הקורונה – אנליטיקה ומדעי הנתונים לאן?

כשנסיים את ההתמודדות עם המגיפה והמשבר הכלכלי שנלווה לה - מה יעלה בגורל מדעני הנתונים והאנליטיקאים? האם הם יזכו ביותר חשיבות בארגון, אם לאו? חלק שני של המאמר מאתמול (ב')

28/07/2020 13:25
אריה עמית, יועץ אסטרטגי ניהולי, I-amIT. צילום: ניב קנטור

אתמול פורסם חלקו הראשון של המאמר – לפניכם המשכו – חלב ב'

בעשור האחרון יש ביקוש עצום למדעני נתונים. בשנת 2019, דירגה לינקדאין (LinkedIn) את "מדען הנתונים" כמשרה הכי מבטיחה בארה"ב בהתבסס על פתיחת מקומות עבודה, שכר והזדמנויות לקידום קריירה, ודיווחה על עלייה של 56% בפתיחות משרות עבור מדעני נתונים בשנה הקודמת.

להתפרצות מגיפת הקורונה השפעה שלילית דרמטית על הכלכלות בארצות הברית ובעולם, ושיעור האבטלה עולה וקיים צפי למיתון. האם המיתון הנוכחי יאט את הגידול בביקוש לאנליטיקה ומדעי נתונים?

ארבעה גורמים יקבעו את המשך ההשקעה במדעי אנליטיקה ומידע:
החזר השקעה מוכח – החזר ה-ROI הוא אחד המדדים הראשונים שבהם משתמשים כאשר חברות פונות לקיצוץ בעלויות בזמן מיתון. זה נכון גם לניתוח השקעות בקבוצות האנליטיקה ומדעי הנתונים שלהם. אנשים, קבוצות או פרויקטים שאינם מראים תשואה ברורה על ההשקעה, ככל הנראה יופיעו ברשימת הקיצוצים הפוטנציאליים לחיסכון בעלויות.

תמיכת ההנהלה – תמיכה ההנהלה בתרבות מוּּנעת נתונים תהיה גורם חשוב נוסף הקובע את רמת המשך ההשקעה של החברה במהלך המיתון. אם התמיכה ברמת ההנהלה הבכירה יצרה תרבות מונעת נתונים, סביר להניח שהשימוש באנליטיקה ימשיך להיות חלק מאסטרטגיית הליבה של החברה.

משבר הקורונה והשפעתו על ניהול מידע ואנליטיקה בארגונים. אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה והשפעתו על ניהול מידע ואנליטיקה בארגונים. אילוסטרציה: BigStock

בשלות האנליטיקה – מודלים רבים של בגרות מודדים את התפתחות האנליטיקה על ידי התקדמות הארגון, משימוש בתיאוריות סטטיסטיות רגילות, לנתוני חיזוי, לאנליטיקות אופטימיזציה מורכבות יותר. במיתון, כאשר הדגש מוגבר על קיצוץ בעלויות ויעילות, צריכה להיות דרישה מוגברת לניתוח אופטימלי. האופטימיזציה תיושם בכל תחום; בייצור, בלוגיסטיקה בניהול משאבי אנוש ועוד. בארגונים בוגרים אנליטית צפוי שנראה גידול בביקוש לשירותי מדעי נתונים.

המבנה הארגוני של קבוצת האנליטיקה – אופן העברת המידע והפריסה של ניתוחים עשוי להשפיע על ערכם הנתפש לארגון. מבנה ריכוזי, הנפוץ במיוחד בארגונים גדולים יותר, מורכב מקבוצת ייעוץ פנימית או מרכז מצוינות. מבנה משובץ מאפשר לפונקציות בודדות להביא תמיכה אנליטית בעצמם. במבנה היברידי יש כמה חברים בקבוצה מרכזית ואחרים משובצים ביחידות העסקיות. קבוצה משובצת לחלוטין עשויה להיות חשופה יותר לקיצוצים, אם יהיו קיצוצים כלליים על כל היחידות העסקיות. מבנים ריכוזיים יכולים להיות פגיעים למדי בארגונים פחות בוגרים מבחינה אנליטית, ואם הקבוצה לא הוכיחה את החזר ה-ROI שלה. 

סיכום

יש לנו עכשיו הזדמנות לחשוב איך אפשר לקדם שימוש אפקטיבי במידע בראי התובנות מהמשבר ואיך להגביר שימוש מועיל ולמזער שימוש מזיק בסיטואציות ארגוניות, עסקיות וציבוריות.

בעת משבר, אין חודשיים-שלושה להפיק דו"ח עם תובנות עסקיות מנתונים, אלא יש רק יומיים-שלושה. לכן חשוב הטיפול מראש בנתונים, לטובת מקבלי ההחלטות וסנכרון הדטה למען אמת ארגונית אחת על הלקוח/האזרח/הפציינט, כדי שניתן יהיה לקבל מבט קריטי של 360 מעלות עליו בארגונים.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי ניהולי ב-I-amIT

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים