קמפיין ויראלי נגד הוצאה להורג של פעילי מחאה באיראן

השבוע הודיע בג"ץ האיראני כי דן שלושה אקטיביסטים צעירים למוות ● הרשתות החברתיות הוצפו במיליוני ציוצים, פוסטים, סטוריז וכל אמצעי המוחה על גזר הדין המחריד, חלקם מאזרחים איראנים ואחרים מיתר העולם ● גם טראמפ צייץ נגד התופעה, שהיחיד אשר יכול להפוך אותה הוא המנהיג העליון של המדינה, חמינאי

קמפיין ויראלי נגד גזר דין מוות לאקטיביסטים איראנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

השבוע (ד') הודיע בית המשפט העליון של איראן כי הוא נותן אור ירוק לביצוע הוצאה להורג של אקטיביסטים. הבשורה המחרידה הייתה גם יריית הפתיחה לקמפיין לחץ אדיר, שהחל להיות מופץ במדיה החברתית, ושמאחוריו מיליוני איראנים אשר גינו את ההחלטה, אבל לא רק הם. רבבות אנשים מכל רחבי העולם התקוממו כנגד המהלך האיראני. למגנים נחרצות הצטרף גם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

על פי ה-BBC, ההאשטאג שמלווה את המחאה כנגד הכוונה להוציא להורג פעילים חברתיים – שנכתב בפרסית ושמשמעותו 'אל תוציאו להורג' – פורסם ברשתות החברתיות השונות כבר לפחות 7.5 מיליון פעמים.

למרות הסכנה במחאה כנגד המשטר האיראני ומערכת המשפט של איראן, לפי אל-מוניטור, גם מספר מפורסמים איראניים, בהם השחקנית מחנאז אפשר, מגן נבחרת הכדורגל, חוסיין מהיני, והזמר מוחסן שאוושי, הצטרפו לקמפיין הציבורי.

בהאשטאג החופף באנגלית – StopExecutionsInIran# – נעשה שימוש לפחות חצי מיליון פעמים בטוויטר (Twitter). פוליטיקאים מערביים, כולל, כאמור, נשיא ארה"ב, ושר החוץ של דנמרק, ג'פה קופוד, הזהירו גם הם את איראן מפני הוצאתם להורג של הפעילים הצעירים.

טראמפ צייץ אתמול (ד'): "שלושה אנשים נידונו למוות באיראן בגין השתתפותם בהפגנות. ההוצאה להורג צפויה מיידית. הוצאתם להורג של שלושת האנשים האלה משדרת לעולם מסר איום נורא, ואסור לעשותה! StopExutionsInIran#".

אמנסטי אינטרנשיונל תקף גם הוא את פסק הדין, וצייץ כי עלי חמינאי, המנהיג העליון באיראן, חייב לבטל את ההוצאה להורג באופן מיידי. ארגון זכויות האדם אף טוען וכי הגברים "היו נתונים לעינויים באמצעות מכות, שוקים חשמליים ותלייה במהופך".

"איבה נגד אלוהים"

שלושת הנידונים למוות הם עמיר חוסין מוראדי, עובד בן 26 של קמעונאית סלולרית, סעיד תמג'ידי, סטודנט בן 28, ומוחמד רג'בי, גם הוא בן 26. הם נעצרו באשמת "איבה נגד אלוהים", שהתבטאה במעשי הצתה ו-ונדליזם במהלך גל ההפגנות שזעזע את המדינה בנובמבר 2019, ושפרץ בעקבות עלייה פתאומית במחירי הדלק.

"אני הבא, אתה הבא, אנחנו הבאים בתור, עשו משהו", צייצו רבבות איראנים נחרדים. הציוץ "חיי האיראנים חשובים גם כן", שבא בפרפרזה על מחאת השחורים בארה"ב וביתר העולם, נפוץ גם הוא במסגרת הקמפיין.

"מעולם לא ראיתי משהו בסדר גודל כזה", אמר חוקר הדיגיטל אמין סבת'י האיראני, שחי בבריטניה. "זה אחד הרגעים הנדירים בסביבת הרשת הפרסית שלי, לראות אנשים באינסטגרם וטוויטר מתחברים ומדברים על עניין אחד, בעיקר כשמדובר על נושא פוליטי".

דובר משרד המשפטים, גולהם איסמעילי, בישר על ההחלטה במסיבת עיתונאים ודחה את הביקורת שנכללה בשאלות, בתוך שהוא מצדיק את עונש המוות, ואומר כי מדובר בדמויות מובילות מהמחאה החברתית, שהציתו מספר מבנים ומתקני תובלה. לדבריו, הם גם תיעדו את מעשיהם בטלפונים שלהם, מה שמפליל אותם בוודאות.

הדובר לא עדכן מתי צפויה ההוצאה להורג להתרחש, אבל ההחלטה היא סופית אחרי אישור עונש המוות על ידי בית המשפט העליון. רק חמינאי יכול להפוך אותה בשלב הזה, ולפיכך הלחץ החברתי אולי בכל זאת עשוי לעזור.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים