ההולוגרמות כבר כאן: כיצד הן הולכות לשנות את העולם שלנו?

כל מה שאתם מכירים מסרטי המדע הבדיוני – ואפילו יותר: כך הולכות ההולוגרמות לשנות את חיינו, לאפשר לנו לתקשר בצורה טובה יותר ואפילו להעיר מתים

14/07/2020 13:58
הולכות מתקדמות לתוך חיינו. הולוגרמות. צילום אילוסטרציה: BigStock

רובנו מכירים את ההולוגרמות מסרטי המדע הבדיוני. למעשה, כבר לפני 40 שנה, כאשר הנסיכה לאה ריחפה כהולוגרמה ב"מלחמת הכוכבים", הטכנולוגיה הזו פרצה לתודעה. האם מדובר בגימיק אור-קולי, או בפריצת דרך טכנולוגית, שהולכים לשנות את האופן שבו אנחנו מתקשרים, מעבירים מסרים ואפילו שומרים על בריאות טובה יותר.

ההולוגרמה היא האחות הקטנה של עולם המציאות המדומה, מעין יצירה בעלת ממדים רבים, המופקת בתהליך הנקרא הולוגרפיה. במשך שנים היכולת ליצור הולוגרמה, דמות תלת-מימדית שתרחף באוויר הפתוח, אכן נראתה כמו מדע בדיוני. אך התפתחויות טכנולוגיות של השנים האחרונות פותחות בפנינו צוהר לעולם מופלא, באמצעות שימוש בלייזרים, יכולות עיבוד מתקדמות ומגוון חידושים, שצפויים להגדיר מחדש את האופן שבו אנחנו מתקשרים. אספנו עבורכם כמה מהשימושים הכי מעניינים בהולוגרמות.

אלביס עדיין חי! ההולוגרמות שמקימות זמרים לחיים
יש אנשים שגם אחרי שהלכו לעולמם מותירים חותם, כמו למשל אמנים דוגמת מייקל ג'קסון או אלביס פרסלי. במקרה של אלביס ההערצה אליו כל-כך גדולה, ששמועות על כך שהוא עדיין חי (וזייף את מותו כדי להתרחק מאור הזרקורים) עדיין נפוצות. תארו לעצמכם שבאמת היה אפשר להקים אותו לחיים… זה בדיוק מה שעושה חברת MDH Hologram: מקימה זמרים ידועים לחיים באמצעות הופעות הולוגרפיות, שבהן מקרינים הולגרמה ריאליסטית של הזמן מכף רגל ועד ראש, על גבי משטח זכוכית שכמעט שאי אפשר להבחין בו. בטכנולוגיה הזו עשו שימוש כדי להקים לחיים את מייקל ג'קסון, טופאק ומי יודע, אולי אלביס יהיה הבא בתור… ניתן להתרשם מהטכנולוגיה בסרטון היוטיוב הזה.

רבותיי ההיסטוריה חוזרת (בתלת-מימד)
באמצעות הקרנה תלת-מימדית של דמויות אנושיות מכף רגל ועד ראש, אפשר להעיר לחיים לא רק זמרים אלא גם דמויות בעלות חשיבות היסטורית, כמו למשל מנהיגים צבאיים שכבר לא עימנו. בדרך הזו כבר עושים שימוש מוזיאון אילינוי כדי לספר את סיפורם של ניצולי שואה גם אחרי שהם כבר הלכו לעולמם, כאילו הם עדיין אתנו.

המבקרים יכולים לא רק לצפות בדמותו ההולוגרפית של ניצול השואה, אלא גם לנהל איתו דיאלוג: את העדות של ניצול השואה פירקו לחלקים קטנים, ובכל פעם שהמבקרים שואלים שאלה, הווידיאו מציג את הפיסה הרלוונטית באמצעות זיהוי קולי. בעתיד, כפי שנראה בסרטון היוטיוב הזה, רכיבי בינה מלאכותית יוכלו להפוך את הדיאלוג ההולוגרפי למציאותי אף יותר, ולגרום לדמות ההולוגרפית להשיב על כל שאלה שהיא.

דוד בן-משה, מייסד שותף ומנכ"ל סטודיו וירטואליון, צילום: כתום צלמים

דוד בן-משה, מייסד שותף ומנכ"ל סטודיו וירטואליון, צילום: כתום צלמים

בהולוגרמה אפשר להשתמש ברחבי המוזיאון גם כדי ליצור מנחים הולוגרמיים, שיסבירו למבקרים מה הם רואים. כדי להפוך את הביקור לחווייתי אפילו יותר, אפשר ליצור דמויות הולוגרפיות ברוח המיצג המוזיאוני (למשל ה"מנחה" של מיצגים שעוסקים ביישוב הנגב יכול להיות שחקן שמגלם את דוד בן גוריון).

בסרטון הזה תוכלו לראות דוגמה להולוגרמה שיצרנו עבור מוזיאון בית ראשונים בהרצליה. הדמות בהולוגרמה מבוססת על אישיות חשובה בהיסטוריה של המוזיאון ושל העיר הרצליה. על ידי השימוש בהולוגרמה, המוזיאון מרוויח מדריך אישי למבקר המוזיאון, אבל לא סתם מדריך אלא דמות אמיתית מההיסטוריה.

פגישות פנים מול פנים – בין אנשים הנמצאים במקומות שונים
שיחות הולוגרפיות עם אנשים הנמצאים בקצה השני של העולם היו עד לאחרונה נחלתם של סרטי המדע הבדיוני. אך כניסתן של רשתות 5G, שיכולות להעביר נפחי מידע גבוהים במהירות של עד פי 100 ביחס לרשתות הקיימות, צפויה לשנות את התמונה (ולהפוך אותה להולוגרפית). למעשה, כבר במהלך 2019 ענקית הטלקום האמריקנית וריזון וחברת הטלקום הקוריאנית KT הכריזו על קיום השיחה ההולוגרפית הבינלאומית הראשונה, בין עובדי שתי החברות. השיחה התקיימה על גבי רשת מהדור ה-5.

העתיד כבר כאן, ובזכות הטכנולוגיה ההולוגרפית – הוא נראה מוחשי מתמיד.

הכותב הוא מנכ"ל סטודיו וירטואליון (Virtualion), המתמחה ביישומן של טכנולוגיות מציאות מדומה, מציאות רבודה ומיקס ריאליטי

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים