למה הרפורמה בבנקאות מתקדמת לאט?

הדיון שהתקיים היום (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת המחיש מדוע למרות ההשקעות הרבות ברפורמה בענף הבנקאות, התוצאות שלה עדיין לא מורגשות

כולנו משלמים על גרירת הרגליים ברפורמה במערכת הבנקאית. צילום אילוסטרציה: BigStock

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון מעקב אחרי התקדמות הרפורמה בענף הבנקאות, שאמורה להסיר חסמים ולהגביר את התחרות. למרות דיווחים אופטימיים שנשמעו מנציגי בנק ישראל ומשרד האוצר, חברי הוועדה, בראשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס, לא היו מרוצים. ח"כ מרגי לא חסך ביקורת מהממשלה ומהבנקים, כאשר הנימוק שהעלה הוא מבחן התוצאה: למרות ההשקעות הרבות שהמדינה השקיעה בהסרת חסמים ובהקמת לשכת שירות מרכזית עבור הבנקים הקטנים, ולמרות חוק נתוני האשראי, הרפורמה לא מורגשת.

הוועדה סיפקה סיבה טובה למצב: האוצר ביקש וקיבל דחייה של שנה ושלושה חודשים בתקנה המסדירה את הניוד בין הבנקים, על בסיס מערכת דיגיטלית שטרם הושלמה. ח"כ מרגי סייג את האישור והזהיר את האוצר שזו הדחייה האחרונה שהוא מאשר, "ושלא תעזו לבקש דחייה נוספת", כדבריו.

לנציגי האוצר היו, כמובן, תירוצים. אחד מהם, כפיר בטאט, אמר שמערכת ניוד שכזו צריכה להיות מושלמת וציין ש-"אנשים עובדים על זה לילות כימים".

הדיון בוועדת הכלכלה, היום (ג'). צילום: דוברות הכנסת

הדיון בוועדת הכלכלה, היום (ג'). צילום: דוברות הכנסת

מי לא באמת רוצה בתחרות?

יש לא מעט גורמים שלא מוכנים להתאבד כדי שהרפורמה בשוק תתקיים. שהרי הבנקים הגדולים, שנערכים לתחרות כבר כמה שנים, משקיעים משאבים רבים בבנקאות דיגיטלית, שעושה דברים נפלאים, אבל בסופו של דבר, זה עדיין לא הדבר האמיתי. הלקוחות עדיין צריכים להמתין בתור בסניפים ואף אחד עוד לא קיבל הלוואה של מיליון שקלים דרך האינטרנט. הסיבה היא שבנקאות אונליין אינה רק עובר ושב ובירור יתרה. יש תהליכים מורכבים, שגם הטרנספורמציה הדיגיטלית לא שינתה אותם, מפני שהם מחייבים הוצאות אדירות של הבנקים, ולפעמים לא עומדים ברגולציה. הסיבה השנייה היא שהבנקים מתקרבים לקצה תקרת הזכוכית. חלק גדול מהיישומים הדיגיטליים מתקשר בקושי עם מערכות הליבה הישנות שהבנקים עדיין תקועים איתן, ולא רואים איך הם יכולים להיפטר מהן. מגיעים שלבים שבהם נולדות טכנולוגיות חדשות, שאי אפשר יותר לחבר אותן עם מערכות AS400 או מיינפריים.

העיכוב בפיתוח מערכת הניוד משחק לטובת הבנקים הגדולים, כי הוא מונע מהמתחרים להיכנס למשחק, שכן ללא מערכת ניוד אוטומטית, שבה כל אחד יכול לבחור עם איזה בנק לעבוד, גם תעריפי עמלות נמוכים ב-50% יקשו לעשות את העבודה.

השורה התחתונה: הרפורמה תמשיך להעסיק את ועדות הכנסת השונות, אנחנו נדבר עליה עוד זמן רב, אבל נמשיך לשלם את העמלות הגבוהות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים