חדש בגוגל: אימות ובדיקת עובדות בתמונות

ענקית הטכנולוגיה מסרה כי החל מאתמול (ב') היא מוסיפה תוויות בדיקת עובדות לתמונות, ואלו יצורפו לדפי האינטרנט הבסיסיים של תמונות וסרטונים המופיעים במנוע החיפוש הדומיננטי שלה

בדיקת עובדות. גם בתמונות שמנוע החיפוש של גוגל מוצא. צילום אילוסטרציה: BigStock

גוגל מחדשת עם בדיקת ואימות עובדות (Fact Check) בתמונות, החל מאתמול (ב'). ענקית הטכנולוגיה מצטרפת למעשה למאמץ של פייסבוק להוסיף תוויות בדיקת עובדות לתמונות וסרטונים, כדי להילחם בתופעת הפייק ניוז ובמידע שגוי המופץ ברחבי הרשתות החברתיות והאינטרנט.

מדובר על מידע שמופץ בכוונה על מנת להטעות, ולהפוך לוויראלי, למשל כמו הבשורות על דולפינים שצצו בתעלות ונציה בתקופת הקורונה והסגר, שלוותה בתמונות לכאורה של התופעה (כמו בציוץ המצורף מטוויטר) – אבל התגלו רק אחרי שכבר הגיעו למאות מיליוני בני אדם ככאלו שצולמו בכלל בנמל קליארי שבסרדניה.

לצורך המחשה, וכהדגמה כיצד מערכת בדיקת ואימות העובדות עובדת, הציגה גוגל מקבץ תמונות שנפוצו באופן נרחב ושבהן נראו כרישים שוחים ברחובות יוסטון, אחרי הוריקן שפקד את האזור ב-2017. אלא שאלו היו תמונות מזויפות וכעת גוגל תטרח ליידע אותנו בכך.

כרישים לא שחו ביוסטון. הדגמת בדיקת העובדות בתמונות. צילום: גוגל

כרישים לא שחו ביוסטון. הדגמת בדיקת העובדות בתמונות. צילום: גוגל

בפוסט שעלה לבלוג של גוגל מסבירים מטעם חטיבת החיפוש של הענקית כי "תוויות בדיקת עובדות מופיעות בתוצאות המגיעות ממקורות עצמאיים וסמכותיים באינטרנט, העומדים בקריטריונים שלנו. מקורות אלה מסתמכים על ClaimReview – שיטה פתוחה המשמשת מפרסמים כדי להצביע על תוכן שעבר בדיקת עובדות למנועי חיפוש. אנו כבר מדגישים בדיקות עובדות בחיפוש ובחדשות גוגל, כדי לוודא שהתוכן הזה יהיה קל לזיהוי". עוד נכתב בפוסט כי יוטיוב, הנמצאת בבעלות גוגל, "ממנפת גם את ClaimReview לחלונות מידע של בדיקת עובדות בברזיל, הודו וארה"ב".

לפי גוגל, ניתן לגשת לספריית בדיקת העובדות המלאה באמצעות כלי חיפוש ייעודי וממשק API פתוח. החברה מדגישה עם זאת כי "בדיוק כמו שקורה בחיפוש, הוספת תווית זו בתוצאות חיפוש התמונות בגוגל אינה משפיעה על הדירוג; המערכות שלנו מיועדות לשטח את המידע הרלוונטי והמהימן ביותר הקיים, כולל ממקורות המספקים בדיקות עובדות".

"כשאתם מקישים על אחת מהתוצאות האלו, כדי להציג את התמונה בפורמט גדול יותר, תראו סיכום של בדיקת העובדות שמופיע בדף האינטרנט הבסיסי. תוויות אלה עשויות להופיע הן בעבור מאמרים שעוסקים בתמונות ספציפיות והן מאמרים הכוללים כל תמונה שהיא. גוגל הוסיפה לסיכום כי "המערכות שלנו נועדו להעלות את המידע הרלוונטי והמהימן ביותר הקיים, כולל ממקורות המספקים בדיקות עובדות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים